نوشته شده توسط : مجله دلتا

مکان‌های ممنوعه‌ بسیاری در دنیا وجود دارند که به دلایل طبیعی، سیاسی و اقتصادی از دید ما پنهان‌ شده‌اند، اما ارزش دیدن دارند.

مناطق ممنوعه در جهان

بسیاری از ما تصور می‌کنیم که اگر پول و وقت کافی داشته باشیم، می‌توانیم به هر جایی از جهان که بخواهیم سفر کنیم و لذت ببریم. اما همیشه این‌طور نیست. مکان‌هایی در جهان هستند که مناطق ممنوعه محسوب می‌شوند و هیچ یک از ما اجازه ورود به آن‌جا را نداریم. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با مناطق ممنوعه در جهان آشنا شوید.

مناطق ممنوعه در جهان

انبار سری کوکاکولا

فرمول مخفی کوکاکولا همیشه مسئله‌ای جذاب بوده است. محل نگهداری این فرمول در جورجیا است و هیچ کس اجازه‌ ورود و دیدن فرمول تهیه‌ این نوشابه‌ فوق‌العاده را ندارد.

مناطقی که نمی توان به آن ها رفت

مرکز اطلاعات گوگل

بعضی می‌گویند مرکز اطلاعات گوگل تنها جایی‌ست که به اندازه‌ منطقه‌ ۵۱ امنیتی و سری است. اولین مرکز اطلاعات گوگل به شدت محافظت می‌شود و قطعا برای کسانی که برگه‌ ورود ندارند ممنوع است.

مرکز اسناد و پرونده‌های واتیکان

مردم معمولا واتیکان را به شهر پاپ می‌شناسند و برای دیدار با پاپ به این شهر می‌روند. اما قطعا اجازه‌ دسترسی به مرکز اسناد را ندارند. می‌گویند بیش از ۸۰ کیلومتر قفسه‌ اسناد و مدارک در این مرکز قرار دارد.

غارهای لاسکوکس

تعدادی از شگفت‌انگیزترین آثار به‌جا‌مانده از انسان‌های اولیه در مجموعه غارهای لاسکوکس قرار دارند که در جنوبی‌ترین نقطه‌ فرانسه واقع شده‌اند. به دلیل Co2 خروجی بازدم انسان‌ها، این نقاشی‌های حساس کم‌کم در حال نابودی بودند. همین مسئله باعث شد که دولت فرانسه ورود به این غارها را منع کند.

مناطق ممنوعه در جهان

تپه‌ من‌وید

یکی دیگر از مناطق ممنوعه که مردم عادی اجازه‌ ورود به آن را ندارند تپه‌ من‌وید است. این مکان یکی از بزرگ‌ترین پایگاهای مخابراتی و جاسوسی است که توسط نیروی هوایی سلطنتی و آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا مدیریت و زیر نظر دولت محافظت می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند رستوران عجیبی که از استخوان ساخته شده است!



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,مکان های ممنوعه ,
:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

به سراغ یکی از وسیع‌ترین، اعجاب‌انگیزترین و قدیمی‌ترین مجموعه‌های باستانی جهان که از کشفش هنوز یک قرن هم نمی‌گذرد، می‌رویم.

ارتش سفالین در چین

مجموعه‌ای که قدمتش به دو هزار سال پیش باز می‌گردد و یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های زیر خاکی و عتیقه جهان است. با این حال که به تازگی کشف شده اما کل دنیا را انگشت به دهان گذاشته است. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با ارتش سفالین در چین آشنا شوید.

سربازهای سفالین در چین

ارتش سفالین در چین

این ارتش، اعجابی باستانی است که لقب هشتمین مورد از عجایب هفتگانه و جدید جهان را بر سینه خود دارد. ارتشی متشکل از ۸۰۰۰ هزار سرباز سفالین که همگی ابعاد آدمی دارند و در نهایت تعجب، نمی‌توانید دو مجسمه شبیه به هم پیدا کنید. طوری که اگر از نزدیک نگاه‌شان کنید، این تصور در ذهن شما پدید می‌آید که گویی این مجسمه‌ها از روی انسان زنده تجسم شده‌اند. تصوری که باید بدانید در نهایت شگفتی، درست است.

لشکر سفالین چین

شگفتی‌های مجموعه ارتش سفالین چین به این‌جا محدود نمی‌شود و دیدن ارابه‌های بزرگ و اسب‌های برنزی در انتظار شما است. این ارتش قطعا یکی از برترین جاذبه‌های دنیاست که نباید دیدنش را ازدست بدهید. وقتی با تمام جزئیات و تکنیک‌های هنری و فنی ساخت این مجموعه آشنا شوید، متوجه خواهید شد که چرا موسسه معتبر WTA این ارتش‌ اعجاب‌انگیز سفالین را در لیست برترین جاذبه‌های آسیا قرار داده است.

جاذبه های چین

لشکر سفالین چین

لشکر سفالین چین، مجموعه‌ای عظیم از سازه‌های سفالی است که ارتش کاین شی هوانگ (Qin Shi Huang) را به تصویر می‌کشد. کاین شی هوانگ نخستین امپراتور کشور پهناور چین بوده که در طی سال های ۲۴۷ – ۲۲۰ پیش از میلاد مسیح به امپراتوری این کشور دست یافت. در این لشکر سفالین، مجموعه‌ای عظیم از سربازان و اسب‌های آن‌ها به چشم می‌خورد که همگی در ابعاد واقعی ساخته شده‌اند و هر کدام از سربازان شمایل منحصربه‌فردی دارند. به‌گونه‌ای که گفته می‌شود این ارتش سفالین از روی ارتش واقعی نخستین امپراتور چین ساخته شده است. به همین دلیل است که این مجموعه را یکی از چشمگیرترین حفریات باستانی قرن بیستم می‌دانند.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند رستوران عجیبی که از استخوان ساخته شده است!



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,جاذبه های چین ,
:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

تا به حال به این فکر کرده‌اید که چه داستان مبهمی ممکن است درباره دریاچه ارواح وجود داشته باشد؟ آیا واقعا این دریاچه زیبا و اسرارآمیز، جایگاه ارواح است؟

دریاچه ارواح در مازندران

دریاچه ارواح نوشهر یکی از زیباترین و در عین حال عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایران در استان مازندران است. این دریاچه که «ممرز» نیز نامیده می‌شود، در حد فاصل شهر نور تا نوشهر و در ارتفاعات جنگلی قرار دارد. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با دریاچه ارواح در مازندران آشنا شوید.

دریاچه ترسناک

چرا لقب دریاچه ارواح را به این جاذبه داده‌اند؟

در ابتدا باید بگوییم که این دریاچه ظاهری وهم‌آلود دارد. بسیاری از محلی‌ها این دریاچه را محل استقرار ارواح می‌دانند. فضای بکر و ساکت این دریاچه با صدای حیوانات وحشی و حشرات ادغام می‌شوند و جاذبه‌ای ترسناک را می‌سازند. درختان کمر شکسته، وجود مه و آب باتلاقی این دریاچه، فضایی وهم‌آلود در این منطقه ایجاد کرده‌اند و به همین دلیل این جاذبه طبیعی را به نام اسرارآمیزترین نقاط دیدنی در شمال ایران می‌شناسند. دریاچه ارواح و مناطق جنگلی اطراف آن در فهرست مناطق حفاظت‌شده در شمال ایران قرار دارند. این مناطق از بکرترین و دست‌نخورده‌ترین بخش‌های استان مازندران هستند که توجه گردشگران را در سال‌های اخیر به خود جلب کرده‌اند.

دریاچه ارواح کجاست

صدای دریاچه ارواح

در دریاچه ارواح نوشهر اگر سکوت کنید، می‌توانید صداهای مرموز و عجیبی را بشنوید که برخی از محلی‌ها ادعا می‌کنند صدای ارواح است که ناله می‌کنند. در پیاده‌روی در حوالی این دریاچه نیز ممکن است صدای حرکت حیوانات وحشی و پرندگان میان درختان را نیز بشنوید.

دریاچه ارواح کجاست؟

دریاچه ارواح نوشهر در مسیر نور به نوشهر، ۴۷ کیلومتری نوشهر و در نزدیکی روستای «صلاح الدین کلا» قرار دارد. اگر از نور به‌سمت نوشهر می‌روید، می‌توانید از چند مسیر مختلف خود را به جاده اصلی دریاچه ارواح برسانید. جاده رویان به‌سمت روستای «بلده» با وصل شدن به جاده دریا بیشه و مسیر جاده ونوش شما را به ابتدای جنگل‌های حفاظت شده ممرز و جاده دریاچه ارواح می‌رساند.

دریاچه ممرز



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,جاذبه های ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

آیا به گردشگری وحشت علاقه دارید؟ آیا می‌دانستید که یکی از مخوف‌ترین زندان‌های دنیا در استان آذربایجان غربی و در نزدیکی شهر تکاب قرار گرفته است؟

زندان سلیمان در آذربایجان غربی

محلی‌ها می‌گویند، زندان دیو یا زندان سلیمان، مکانی است که سلیمان نبی، دیوهای نافرمان را در آن زندانی می‌کرده است؛ دیوهایی که کماکان، صدای فریادهای گوش‌خراش آن‌ها از دهانه کوه به گوش می‌رسد. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با زندان سلیمان در آذربایجان غربی آشنا شوید.

زندان سلیمان در آذربایجان غربی

زندان سلیمان، یک اثر طبیعی و در واقع، کوهی است که در سه کیلومتری غرب تخت سلیمان در آذربایجان غربی واقع شده است. فاصله این کوه تا ارومیه، حدود ۳۰۰ کیلومتر و تا تکاب، ۴۰ کیلومتر است. برای دسترسی به این کوه از ارومیه، حدود پنج ساعت و از تکاب، حدود ۴۰ دقیقه راه دارید. کوه زندان سلیمان در ۴۷۵ کیلومتری تهران واقع شده است و برای رسیدن به آن باید، حدود ۶ ساعت رانندگی کنید.

درباره زندان سلیمان بیشتر بدانید

زندان سلیمان یا زندان دیو، تپه‌ای در میان دشتی زیبا، متعلق به دوره سوم زمین‌شناسی است. این کوه که یکی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان آذربایجان غربی به شمار می‌آید، هر سال، گردشگران زیادی را به این منطقه از ایران می‌کشاند. این کوه میان تهی و مخروطی شکل در نگاه اول، بسیار وهم‌انگیز به نظر می‌رسد. به‌دلیل برخورداری از حفره‌ای عمیق و وجود یک چاه، از گذشته اهمیت ویژه‌ای داشته است. اگر از این کوه بالا بروید، در دهانه آن با حفره‌ای بسیار عمیق و ترسناک روبه‌رو خواهید شد که با نگاه کردن به انتهای آن، سرگیجه خواهید گرفت.

زندان سلیمان در آذربایجان غربی

حفره درون کوه در طول هزاران سال از رسوبات کانی‌ها در آب به وجود آمده است. کوه زندان سلیمان، بین ۸۷ تا ۱۰۸ متر ارتفاع دارد؛ با این حال، حفره عمیق داخل آن با حدود ۸۰ متر ارتفاع و با دهانه تقریبی ۶۵ متر، گسترش پیدا کرده است.

مسیر دسترسی زندان سلیمان

برای دسترسی به زندان سلیمان باید به استان آذربایجان غربی بروید. سپس از جاده بیجاب به تکاب، وارد جاده دندی شوید. پس از عبور از تخت سلیمان، سه کیلومتر به‌سمت غرب حرکت کنید تا به کوه اسرارآمیز زندان دیو یا زندان سلیمان برسید.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند روستای ایرانی که در آن کوچه و خیابان وجود ندارد



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,جاذبه های ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

اگر دل‌مان بخواهد به روستای سرسبزی بالای ابرها برویم و کوه و جنگل زیر پای‌ ما باشد، می‌توانیم به جایی مثل درازنو سفر کنیم.

روستای درازنو در گلستان

روستای درازنو در ۴۰ کیلومتری شهرستان کردکوی، در محدوده روستای بالاجاده و در مجاورت قله درازنو با ارتفاع حدود ۲۸۰۰ متر قرار دارد و یکی از دهکده‌های ییلاقی استان گلستان به‌شمار می‌رود. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با روستای درازنو در گلستان آشنا شوید.

روستاهای گلستان

روستای درازنو در گلستان

این روستا در بلندترین ارتفاعات کردکوی واقع شده است و از آن‌جا می‌توان چشم‌اندازی بی‌نظیر از طبیعت اطراف، دریای خزر و روستا‌ها و شهرهای مجاور داشت. دسترسی به این روستا با طی کردن جاده‌ای پرپیج‌ و‌ خم از میان پارک جنگلی امام رضا میسر است. برای خرید انواع مواد خوراکی و دیگر وسایل مورد نیاز می‌توانید به فروشگاه روستا مراجعه کنید و برای اقامت شبانه، علاوه بر امکان کمپینگ، خانه‌های اجاره‌ای هم در درازنو فراهم است.

روستاهای شمال

خانه‌های این منطقه

خانه‌های روستایی این منطقه از کاهگل یا چوب ساخته شده‌اند و سقف کانه‌پوش و شیب‌داری دارند. خانه‌هایی که در دامنه‌ کوه قرار دارند و به خانه‌های فانتزی کوهستانی خیلی شبیه‌اند. بالکن خانه‌ها رو به سطح شیب‌دار است و می‌شود آن پایین‌ را از بالکن خانه تماشا کرد. روستای درازنو، برق دارد و آب روستا هم از چشمه‌های اطراف تامین می‌شود.

از درازنو به دشتی پهناور می‌رسیم که رنگ یک‌دست سبزی به خود گرفته. کمی‌ که جلوتر برویم دشت، جایش را به دره و پرتگاه می‌دهد. می‌توان آن‌جا نشست و به چشم‌انداز تماشایی آن پایین چشم دوخت. جایی که تعداد زیادی روستا و جنگل از گلستان تا مازندران زیر پای ماست. حتی دریای خزر و خلیج گرگان را هم می‌توان دید.

این‌ منطقه چند چشمه پرآب هم دارد که آب زلالی در آن‌ها می‌جوشد. پوشش گیاهی منطقه متنوع است، از آویشن و گل‌گاوزبان تا کنگر وحشی، بابونه و گزنه در این محدوده پیدا می‌شود.

جاذبه های گلستان

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند پاریس ایران کجاست؟



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,جاذبه های ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

قلعه‌‌های یخی یکی از جاذبه‌های منحصر‌به‌فرد شهر میدوی آمریکا است که به دست انسان ساخته شده‌اند و از چندین تونل، برج و طاق کمانی تشکیل شده‌‌اند.

قلعه یخی در آمریکا

بدون تردید گردشگری زمستانه هم به اندازه سفرهای تابستانی جذاب است و برخی از کشورها در فصل زمستان با جاذبه‌های زمستانی منحصر‌به‌فرد خود که برخی از آن‌ها بی‌نظیر هستند، گردشگران زیادی را مجذوب خود می‌کنند. قلعه‌‌های یخی در شهر میدوی آمریکا در ایالت یوتا در جنوب غربی این کشور، یکی از این جاذبه‌ها هستند که بازدید از آن‌ها را نباید از دست بدهید. این قلعه‌ها همچون هزارتویی مرموز و جذاب نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کنند و می‌‌توانید ساعت‌ها از دیدن آن‌ها لذت ببرید. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با قلعه یخی در آمریکا آشنا شوید.

قلعه یخی در آمریکا

ساختار این چند قلعه‌ یخی طوری است که بازدیدکنندگان از زمان ورود آن‌ها تا پایان بازدیدشان شگفت‌زده می‌‌شوند. قبل از ورود بازدیدکنندگان به این قلعه‌های باشکوه و سحرانگیز، با برنامه‌های جالبی مانند آتش‌بازی و برنامه‌های دیگر از آن‌ها به گرمی استقبال می‌شود. وزن هر یک از این قلعه‌های یخی که از بخش‌های مختلفی تشکیل شده‌اند، تقریبا ۱۱۳۴۰ تن است.

با ورود به این قلعه‌ها تصور می‌‌کنید که به قلعه‌ پری‌ها پا گذاشته‌اید. برای القای بیشتر این حس، خواهران انیمیشن محبوب منجمد (Frozen) هم به دیدار بازدیدکنندگان می‌آیند. حتی پیشنهاد می‌دهند با آن‌ها عکس بگیرید.

به منظور افزایش ماندگاری این چند قلعه‌ یخی، هر روز هزاران قندیل یخی در دمای انجماد قرار می‌گیرند و آب بسیار سرد نیز به آن‌ها اسپری می‌شود. این کار باعث می‌شود که وزن قندیل‌ها هر شب به ۲۰ تن برسد و این گونه جذابیت مجسمه‌های یخی و قلعه‌ها مضاعف شود. لامپ‌های ال‌ای‌دی رنگارنگ و گسترده و فواره‌های آب نیز نقش مهمی در جذاب‌تر شدن این قلعه‌ها دارند. در ضمن می‌توانید در این قلعه‌ها از سر خوردن روی سرسره‌های یخی نیز  لذت ببرید.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند رستوران عجیبی که از استخوان ساخته شده است!



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری ,
:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در نقاط مختلف دنیا رستوران‌های عجیبی وجود دارند که ممکن است کمی غیرمعمول باشند و شما را انگشت به دهان بگذارند.

رستوران اسکلتی اوئسو در مکزیک

دکور اصلی و مجسمه‌های داخل رستوران «اوئسو» در مکزیک، با عناصر اسکلت و استخوان ساخته شده است. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با رستوران اسکلتی اوئسو در مکزیک آشنا شوید.

رستوران اسکلتی اوئسو در مکزیک

رستوران‌ها معمولا سعی می‌کنند که استخوان حیوانات را به ظرف غذا محدود کنند و بر در و دیوار نمایش داده نمی‌شود. اما رستوران “اوئسو” (Hueso) که به زبان مکزیکی ترجمه آن همان “استخوان” می‌شود، دکور اصلی و مجسمه‌های داخل آن با عناصر اسکلت و استخوان ساخته شده است.

ایگناسیو کادنا (Ignacio Cadena) طراحی جالب و شبح‌وار این رستوران را بر عهده داشته است. طراحی این بنا شامل هزاران استخوان واقعی و مصنوعی حیوانات است. این استخوان‌ها شامل جمجمه، فک و ستون فقرات و دیگر اسکلت‌ها می‌شود که به صورت تزئینی در قفسه و تابلوها استفاده شده است. اما هیچ کدام از این استخوان‌ها، استخوان انسان نیستند.

رستوران جمجمه

قسمت بیرونی رستوران

قسمت بیرونی رستوران، که کادنا آن را “پوست” می‌نامد، نمای کاشی و سرامیک دست ساز دارد. این نما با الگوهای مارپیچ تزئین شده و شبیه دوخت و بخیه است. در داخل نیز، دیوارهای مشترک ترسناک با ۱۰۰۰۰ استخوان نقاشی شده و آلومینیوم آراسته شده است. این استخوان‌ها شامل جمجمه، فک و ستون فقرات و دیگر اسکلت‌ها می‌شود که به صورت تزئینات در قفسه و تابلوها استفاده شده است. اما هیچ کدام از این استخوان‌ها، استخوان انسان نیستند. آن‌ها در ترکیب با پوشش سفید رنگ دیوار و دکور داخل، به ما یادآوری می‌کند که انسان‌ها در گذشته‌های دور از چه چیزی به عنوان چنگال و قاشق استفاده می‌کردند.

دیوارهای آجری سفید و مبلمان از چوب رنگ پریده و صاف، مفهوم شبح مانندی را تکمیل می‌کند. یک تک استخوان حلق‌آویز شده بالای در ورودی قرار دارد که می‌تواند هشداری برای کسانی باشد که از استخوان و اسکلت خوششان نمی‌آید.

رستوران اسکلت مکزیک

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند روستای ایرانی که در آن کوچه و خیابان وجود ندارد.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,عجایب گردشگری ,
:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در کشورمان ایران، شهرهایی هستند که با القابی معروف شده‌اند. بروجرد که به پاریس کوچک ایران معروف است، به عنوان پایتخت انیمیشن ایران نیز شناخته شده است.

جاذبه های گردشگری بروجرد

بروجرد به‌دلیل داشتن طبیعتی کوهستانی، مزارع و مراتع سرسبز، آب و هوای مطلوب و جاذبه‌های گردشگری فراوان، به‌عنوان عروس زاگرس نیز شناخته می‌شود. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با جاذبه های گردشگری بروجرد آشنا شوید.

در تاریخ شفاهی و موجود عموم جامعه بحث پاریس کوچک به وفور و دهان به دهان می‌چرخد. این‌که در زمان حکومت قاجار چند تن از سفرا و جهانگردان فرانسوی به بجنورد سفر کرده و وقتی با امکانات این شهر از جمله برق و شکل خیابان‌ها مواجه شدند، از این شهر به عنوان “پاریسی کوچک” یاد کردند. چراکه به گفته آن جهانگردان، خیابان‌های این شهر همانند خیابان‌های پاریس بوده است.

خانه مصری

خانه مصری یکی از عمارت‌های تاریخی و باقی‌مانده از دوران حکومت قاجار در شهر بروجرد محسوب می‌شود که از تزیینات زیبایی شامل کاشی‌کاری و آجرکاری تشکیل شده است. بازدید از این عمارت تاریخی که نمای بیرونی آن توسط آجر و سفال مزین شده، می‌تواند اصول معماری خانه‌های ایرانی را به شما نشان دهد.

پاریس ایران

ارگ بروجرد

ارگ بروجرد از دیگر آثار تاریخی بروجرد است که در واقع یک تاسیسات و سیستم آب‌رسانی بسیار قدیمی سفالی محسوب می‌شود که اخیرا و طی گودبرداری ساختمانی به‌طور کاملا اتفاقی در این شهر کشف شده است. گفته می‌شود که این تاسیسات در واقع پالایشگاه و تصفیه‌خانه آب است که با توجه به اظهارات کارشناسان، قسمتی از سیستم آبی ارگ قدیم این شهر بوده است.

دیدنی های بروجرد

روستای کرکیخان

روستای کرکیخان در مجاورت محور اصلی بروجرد به غرب و شمال‌غربی کشور در منطقه‌ای ییلاقی و بسیار خوش آب و هوا جای گرفته است و یکی از مناطق تفریحی و طبیعی این شهر به شمار می‌رود.

جاذبه بروجرد

چشمه سراب کرتول

چشمه سراب کرتول یا کرتیل یکی از تفرجگاه‌ها و جاذبه های گردشگری بروجرد است که در شمال غربی آن قرار دارد. سراب کرتول در دامنه‌ کوه‌های گرین و در میان قلل زیبای هیجده یال و قله‌های نهاوند واقع شده‌ است که در همه‌ ایام سال با استقبال مسافران و شهروندان همراه است.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,پاریس ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

روستای تاریخی و بدون کوچه « یاسه چای » در استان چهارمحال و بختیاری است که در حاشیه رودخانه زاینده رود و در محدوده کوهستانی شمال این شهرستان قرار دارد.

روستای یاسه چای در ایران

روستای « یاسه چای » ( یاسه چاه )، حدود ۴۰۰ سال قدمت دارد و وجه تسمیه این روستا هم به موقعیت جغرافیایی آن برمی‌گردد. « یاسه چای » کلمه مرکب ترکی و به معنای جایی است که پهنای رودخانه زیاد می‌شود. « یاسو » به معنی « پهن » و « چای » به معنی « رودخانه » است. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با روستای یاسه چای در ایران آشنا شوید.

روستای یاسه چای در ایران

این روستا به علت کم بودن زمین برای احداث خانه بیشترین بهره را از زمین‌ها گرفته است. بنابراین موجب شده که در این روستا کوچه‌ای به چشم نیاید، بلکه رفت‌وآمدها از طریق دالان‌ها صورت گیرد. تونل‌های روستا با گذشت بیشتر از یک قرن همچنان پابرجاست. مسیر اصلی این دالان به طول ۴۰۰ متر، شمال و جنوب روستا را به هم وصل می‌کند و ۵ دالان فرعی، راه‌های ارتباطی خانه‌های بافت قدیمی است.

بافت روستای یاسه چاه از خشت و گل و متعلق به دوره صفویه است. هسته اولیه آن در بخش غربی و اطراف حمام و مسجد بوده و کم کم به سمت شرق توسعه یافته و برای حفظ امنیت روستا و کنترل رفت و آمد تنها راه ورود و خروج دروازه شرقی و غربی بوده است. دو دروازه اصلی این روستا در زمان حمله و هجوم اقوام بیگانه در ادوار گذشته توسط اهالی بسته می‌شد.

معماری روستای یاسه چای

عمده مصالح به کار رفته در این بافت خشت و گل، چوب، سنگ، ملات‌های گل و اندود و کاهگل بوده است. مصالح رایج بناهای روستا خشت است که به دلیل وجود سنگ‌ریزه در خاک منطقه حاوی مقدار زیادی خرده سنگ است.

خانه‌های مسکونی روستا عمدتا نقشه ساده و بدون دید مستقیم از درب ورودی دارند. فضاهای یک خانه در طبقه همکف شامل درب، دالان ورودی، حیاط، ایوانچه، مطبخ، انبار علوفه و آذوقه و در طبقه بالا شامل اتاق‌های نشیمن، مهمان خانه، ایوان مسقف با ستون و نرده چوبی است که بام‌ها و ایوان‌ها علاوه بر کاربرد معمول برای خشک کردن محصولات کشاورزی نیز استفاده می‌شود.

بافت تاریخی روستای یاسه چای

این روستا به علت شکل هندسی و داشتن خانه‌ها و دالان‌های تاریخی، روستایی منحصر به فرد برای توسعه گردشگری روستایی است. در این روستا خانه‌های تاریخی با معماری خاص وجود دارد. همچنین ارتباط خانه‌ها در این روستا از طریق دالان‌ها است، به گونه‌ای که درب خانه‌های این روستا در در داخل دالان‌ها باز می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند مزرعه‌ای که در آن فقط مترسک‌ها زندگی می‌کنند.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,جاذبه های ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بوستان باغ ایرانی یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری تهران است که شاید کمتر نام آن را شنیده باشید. این بوستان در محله ده ونک قرار گرفته است.

باغ ایرانی در تهران

شاید برای مردم پایتخت هیچ مشکلی بزرگ‌تر از آلودگی هوا، ترافیک و شلوغی در شهر نباشد. به همین دلیل مردم هرگاه فرصتی می‌یابند به شهرهای دیگر ایران و به‌خصوص شهرهای شمالی و سرسبز کشورمان که آب و هوای بهتری دارند سفر می‌کنند تا کمی حال و هوای آن‌ها عوض شود. اما در شهرمان هم بوستان‌های زیادی وجود دارد که دیدن آن‌ها در هنگامی که فرصت سفر به شهرهای دیگر را نداریم، می‌تواند حال ما را بهتر کند. یکی از این بوستان‌های زیبا «باغ ایرانی» است که در «ده ونک» قرار دارد. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با باغ ایرانی در تهران آشنا شوید.

باغ ایرانی در تهران

باغ ایرانی از باغ‌های قدیمی محله ونک تهران است. این باغ که چهره‌ جدیدی به خود گرفته است، با مساحتی حدود ۳٫۴ هکتار بیش از دو هکتار از آن را فضای سبز پوشانده است.  درختان ۱۵۰ تا ۲۵۰ ساله که سن عهد قاجاری دارند؛ چنارها، سروها، نارون‌ها، زبان‌گنجشک‌ها، اقاقیا و درخت‌های چون گردو، توت، انار و خرمالو به‌همراه یک استخر قدیمی از ساکنان این مکان‌ هستند که حق آب و گل دارند.

باغ های زیبا در تهران

بقیه چیزهایی که می‌بینید جدید هستند و عمر زیادی از آن‌ها نمی‌گذرد. بی‌کرانگی، طبیعت، شعر، باغ‌ درون، بهشت یک، بهشت دو، تنهایی، آرامش، دو رنگ، خاطره و اسطوره؛ نام ۱۱ بخش باغ ایرانی است.

داستان این باغ

این باغ در واقع متعلق به یکی از خاندان‌های معروف دوره‌ قاجار است و بخشی از باغ مستوفی است که دیوار به دیوار شمالی آن ساختمان‌ها و دیوار گلی باغ قدیمی را می‌توان دید. این مجموعه باغ و عمارت آن برای میرزا حسن‌خان مستوفی‌الممالک‌، فرزند میرزا یوسف‌خان مستوفی‌ و شکر خانم، دختر رئیس یکی از قبایل کرد بود. خاندان وی از خانوداه‌های مهم و سیاسی در تاریخ ایران است که مالک بیشتر زمین‌های ده ‌ونک بودند.

باغ قجری در تهران

پدر میرزا حسن اراضی ده‌ ونک را از ناصرالدین شاه خرید و با حفر چند رشته قنات آن را به‌صورت آبادی درآورد. و حالا هم علی مهتاری مختاری؛ نامی که برا بالای سردر دیدید، با حفظ اصالت آن، طرح و الگوی باغ ایرانی را به آن داده و به‌صورت بوستانی دیدنی در پایتخت تبدیل شده است.

بوستان باغ ایرانی کجاست؟

باغ ایرانی در خیابان شیخ بهایی شمالی، ۲۰ متری پیروزان، کوچه شهید صابری قرار دارد.

باغ در پایتخت

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند غار شگفت‌انگیزی که از سقف آن ستاره می‌بارد.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,جاذبه های ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

دهکده چوبی در ایران به‌ دست مهندس حمید مجتهدی، از نوادگان محمد کاظم خراسانی، ساخته شده و یکی از تفرجگاه‌ها و دیدنی های نیشابور است.

دهکده چوبی در نیشابور

مسجد چوبی این دهکده نه‌ تنها در ایران بلکه در جهان بی‌نظیر است. این مسجد می‌تواند تا ۸ ریشتر زمین لرزه را تحمل کند و بنای آن به‌ گونه‌ای است که تا صدها سال دیگر نیز آسیب نخواهد دید. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با دهکده چوبی در نیشابور آشنا شوید.

دهکده چوبی در نیشابور

اگر به این روستا بروید متوجه خواهید شد این روستا در یکی دو روز بنا نشده است و سال‌های زیادی برای ساخت روستا وقت صرف شده که نشان از همت بلند بالای حمید مجتهدی می دهد که وقت و انرژی زیادی صرف ساخت خانه کرده است. منابع او سوای از دانش مهندسی عمران که در آمریکا کسب شده، مال و منال پدربزرگ متمولش، ملا محمد آقازاده بوده است. ملا محمد آقا زاده پسر مرجع عالیقدر ایران، آیت الله خراسانی بوده این روستا را برای مهندس مجتهدی به ارث می گذارد.

مسجد چوبی در نیشابور

تنها روستای اکولوژیکی ایران

این روستا که شاید آن را تنها روستای اکولوژیکی ایران باید برشمرد توسط ده‌ها تن چوب ساخته شده و برای خودش شهر کوچکی به‌شمار می‌رود.

با این‌که این روستا از چوب ساخته شده است ولی درایت مهندس مجتهدی سبب شده که فضای سبز اطراف دهکده چوبی نیشابور باقی بماند. در واقع این روستا از چوب درختان منطقه ساخته نشده است.

بنای ضدزلزله در نیشابور

اطراف روستا با داخل روستا متفاوت است. در اطراف روستا، انواع گل‌های شمعدانی رز و محمدی دیده می‌شود. درختان کاج و سرو، سپیدار روستا را محاصره کرده‌اند.در فضای داخلی روستا خبری از سرسبزی اطراف نیست، بیشتر فضاها با کاشت یونجه پر شده‌اند، دلیل استفاده از یونجه به جای چمن این بوده تا هزینه‌های مراقبت و آبیاری به شدت کاهش یابد و بعد از بلند شدن این یونجه‌ها برای خوراک دام استفاده شوند.

دهکده چوبی در نیشابور

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند غار شگفت‌انگیزی که از سقف آن ستاره می‌بارد.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,جاذبه های ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

تا به حال فکر کرده بودید اگر مترسک‌ها به خاطر شرایط کاری سخت تظاهرات کنند، چه می‌شود؟

مزرعه مردمان خاموش در فنلاند

گروهی از مترسک‌ها در کشور فنلاند سال‌هاست که در کنار هم تظاهرات می‌کنند و زندگی مسالمت‌آمیزی دارند. . برای آشنایی بیشتر با مزرعه مردمان خاموش در فنلاند با مجله دلتا همراه باشید.

مزرعه مردمان خاموش در فنلاند

در ۳۰ کیلومتری شمال شهر کوچک سوموسلمی (Suomussalmi) در شمال‌شرق کشور فنلاند، مزرعه‌ای عجیب و زیبا وجود دارد. رانندگان هنگام عبور در امتداد بزرگراه شماره‌ ۵ با این مزرعه‌ متفاوت مواجه می‌شوند. مزرعه‌ای که در آن تقریبا هزار مترسک ایستاده، به تماشای شما مشغولند.

مزرعه مترسک ها در فنلاند

مترسک‌هایی که با لباس‌های متنوع تزئین شده‌اند. هنگام صبح نور از پشت سر مترسک‌ها می‌تابد و حالتی شوم و ترسناک به آن‌ها می‌دهد. گویی لشکری از تاریکی به سمت شما حرکت می‌کنند، اما هنگامی که نسیمی ملایم لباس‌های رنگی و زیبای آن‌ها را تکان می‌دهد، حس زنده بودن را به بینندگان منتقل می‌کنند. انگار هزاران مترسک برای کار روزانه به مزرعه رفته‌اند. گروهی از مردمان خاموش که با وجود ثابت بودن، نشاط و سر‌زندگی دارند.

این مترسک‌ها را چه کسی ساخته است؟

این گروه بزرگ از مترسک‌ها در ابتدا توسط هنرمند بومی فنلاند، آقای ریجو کلا (Reijo Kela) ساخته شد. مجموعه‌ ساخته شده با نام “مردمان خاموش” یا در کلام محلی “Hiljainen kansa” نام‌گذاری شد. این مترسک‌ها برای اولین بار در کشتزاری در لاسیلا (Lassila) در حوالی هلسینکی (Helsinki) رونمایی شدند. سپس به میدانی در بازار بزرگ هلسینکی منتقل شدند. بعد از آن به حاشیه‌ رودخانه‌ جالونوما (Jalonuoma) و آمانساری (Ämmänsaari) نقل مکان کردند و نهایتا در در مکان فعلی مستقر شدند.

صورتک‌ها و بدنه‌ی چوبی مترسک‌ها توسط گروهی از جوانان سوموسلمی مراقبت و نگهداری می‌شوند. هر گاه یکی از مترسک‌ها نیاز به تعمیر پیدا کند، این گروه که به صورت داوطلبانه تشکیل شده‌ است، عملیات تعمیر را انجام می‌دهند. لباس مترسک‌ها نیز در طی سال دوبار تعویض می‌شود. برای تامین لباس‌ها، مردمان محلی لباس‌های قدیمی‌شان را به انجمن نگهداری از مترسک‌ها اهدا می‌کنند.

مردمان خاموش

ایده طرح مترسک‌ها

این سوال همیشه برای مردم مطرح بوده است که ایده‌ پشت این طرح هنری چه چیزی است. رانندگان عبوری همیشه با نوعی تعجب و سوال به این اثر هنری نگاه می‌کنند. اما خالق این اثر، ریجو کلا، از ارائه‌ هر گونه توضیحی پیرامون طرحش پرهیز کرده است و معتقد است هر کدام از ناظران می‌توانند برداشت خودشان را نسبت به این مردمان خاموش داشته باشند. برخی این اثر را با حالتی روانشاسانه بررسی می‌کنند، برخی دیگر این اثر را نشان‌دهنده‌ مردمان فراموش شده می‌دانند، اما بسیاری از مردم فنلاند معتقدند که این اثر یادمانی از قربانیان نبرد میان فنلاند و روسیه است. نبردی که با حمله‌ وحشیانه‌ روس‌های شوروی شروع شد.

فنلاند

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند غاری عجیب با هزاران استخوان کودک!



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری ,
:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

قلعه‌ تسخیر شده و قرون وسطایی در کشور دانمارک، جاذبه‌ گردشگری وحشت امشب است که ما شما را به بازدید از آن دعوت می‌کنیم.

قلعه درگزهولم در دانمارک

حدود هشتصد سال پیش «قلعه‌ درگزهولم» (Dragsholm) در کشور دانمارک ساخته شد، قلعه‌ای که بارها به دلیل تغییرات رخ داده در طول ادوار مختلف تاریخی و نیز وضعیت جامعه‌ آن دوران، دستخوش دگرگونی‌های متعددی شد. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با قلعه درگزهولم در دانمارک آشنا شوید.

قلعه درگزهولم در دانمارک

جالب است بدانید، ظاهرا ارواح بسیاری ساکن این قلعه‌ تاریخی هستند که در «منطقه‌ زیلند» (Zealand) واقع شده است. ارواحی که هر کدام قدمتی به درازای عمر این قلعه و داستانی برای بازگو کردن دارند.

داستان ساخت این قلعه

اسقف «رزکیلده» (Roskilde)، این قلعه را به عنوان استحکامات دفاعی طراحی کرد. در واقع وقتی در قرن دوازدهم اسقف در حال ساخت این قلعه بود، شاید هرگز تصور نمی‌کرد که این سازه روزی به یکی از تسخیر شده‌ترین قلعه‌های اروپا تبدیل شود.

قلعه ارواح دانمارک

حقایق تاریخی و داستان‌های ارواح ساکن این قلعه، عجیب در هم تنیده شده‌اند. اما همه چیز با حضور شاه کریسیتین سوم، آغاز می‌شود و این گونه بود که «یواخیم راناو» آخرین اسقف کاتولیک این منطقه نیز در شمار نخستین افرادی بود که در قلعه‌ محل سکونتش زندانی شد.

ارواح معروف این قلعه

اسقف

در بعضی از منابع ذکر شده اسقف را بعدها به قلعه‌ کپنهاگ منتقل کردند و او تا زمان مرگش در آن‌جا زندانی بود. در بررسی‌های امروزی از او به عنوان یکی از صد روح ساکن این قلعه نام برده می‌شود. بسیاری از بازدیدکنندگان از صدای ناله‌هایی صحبت می‌کنند که از برج قلعه به گوش می‌رسد. همچنین در این مکان گهگاه صدای سرودهای مذهبی کاتولیک نیز شنیده شده است.

زن سفید پوش دانمارکی

ارل باثول

ارل باثول دیگر روح معروف این قلعه است که بی‌شک در طول زندگی یک یاغی به تمام معنا بود. افسانه‌ها می‌گویند زندان‌بانان تنها به اندازه‌ای به او آب و غذا می‌دادند که زنده بماند. شماری از بازدیدکنندگان «ارل باثول» را در حال اسب سواری در حیاط قلعه دیده‌اند.

سلینا باولز

یکی از معروف‌ترین ارواح این قلعه زنی است که باز هم همچون بسیاری از موارد مشابه با نام «بانوی سفید پوش» شناخته می‌شود. بسیاری می‌گویند اسم او «سلینا باولز» (Celina Bovles) و دختری از خانواده‌های اشراف زاده‌ آن دوران بوده است. سلینا عاشق فرد عامی شده و از او صاحب فرزندی می‌شود و پدرش بعد از اطلاع از این موضوع، دخترش را در میان یکی از دیوارهای سیاهچال‌ زندانی می‌کند. این تنها یک داستان بود، تا اینکه بعد از جنگ جهانی و حین تعمیرات قلعه ، لوله‌کش‌ها اسکلتی پوشیده در لباسی سفید را در میان یک دیوار پیدا کردند و این گونه بود که داستان بانوی سفیدپوش رنگ واقعیت به خود گرفت.

در نهایت برای اکثریت فانی ساکن این قلعه جای بسی خوش شانسی است که هیچ کدام از صد روح گزارش داده شده‌ با یکدیگر و همزمان ظاهر نمی‌شوند. به نظر می‌رسد اغلب این بانوی سفید پوش و ارل باثول هستند که خود را به دفعات به گردشگران قلعه نشان داده و می‌دهند.

زندان ارواح

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند غاری عجیب با هزاران استخوان کودک!



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,عجایب گردشگری ,
:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در این مطلب قصد داریم به جزیره‌ای خاص سفر کنیم. جزیره‌ای ترسناک با داستانی غم‌انگیز.

جزیره عروسک ها در مکزیک

جزیره‌ عروسک‌ها به طور حتم یکی از عجیب‌ترین مقاصدی است که می‌توان به آن سفر کرد. این شهر اسرار‌آمیز در مسافت کوتاهی از مکزیکوسیتی قرار گرفته، و با ساکنین خاص خود منظره‌ای ترسناک و خیره کننده را به نمایش گذاشته است. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با جزیره عروسک ها در مکزیک آشنا شوید.

جزیره عروسک ها در مکزیک

جمعیت این جزیره را عروسک‌هایی زشت و ترسناک تشکیل می‌دهند. در گذشته تنها یک پیرمرد در کل جزیره سکونت داشته است. این جزیره مملو از مناظری است که نمی‌توان مثل و مانند آن‌ها را در هیچ منطقه‌ دیگری در جهان مشاهده کرد.

جزیره، گورستانی وسیع از عروسک‌هایی است که در گوشه و کنار آن آویزانند. فرقی نمی‌کند جزو گردشگران پر دل‌ و جرات باشید یا خیر. با ورود به فضای جزیره ترسی عجیب تمام وجودتان را فرا می‌گیرد. این درست همان چیزی است که موجب شده جزیره‌‌ عروسک‌ها به عنوان یکی از ترسناک‌ترین مناطق توریستی در دنیا شناخته شود و همواره در صدر عجیب‌ترین‌های گردشگری باقی بماند.

جزیره عروسک ها کجاست

جزیره‌‌ عروسک‌ها کجاست؟

جزیره‌ عروسک‌ها در جنوب شهر مکزیکو سیتی واقع شده و امروزه به عنوان یکی از پرترددترین نقاط گردشگری منطقه جایگاهی خاص در مکزیک را به خود اختصاص داده است.

می‌توانید در گوشه و کنار جزیره با اندام‌های ترسناک و وهم انگیز عروسک‌ها روبه‌رو شوید. عروسک‌هایی که از تنه‌ درخت‌ها و شاخه‌هایشان آویزانند. عروسک‌های رها شده بر روی زمین. عروسک‌هایی با چشم‌های باز و اندام‌های کثیف و گل آلود.

سرزمین عروسک ها

راز گورستان عروسک‌ها چست؟

به طور حتم اولین مساله‌ای که با سفر به این جزیره‌ راز آلود با آن مواجه می‌شوید غم و انرژی دلهره‌آوری است که در فضا احساس می‌شود. داستان از این قرار است که بیش از نیم قرن پیش، مردی به نام دون ژولیان سانتانا، تن بی‌جان دختر بچه‌ای را در کانالی حوالی جزیره، از آب گرفت. چندی پس از آن، عروسکی که بر روی آب کانال شناور بود را از آب بیرون کشید و به تنه‌ یکی از درختان جزیره آویزان کرد.

او اعتقاد داشت این مساله روح دختر را به آرامش می‌رساند و موجب می‌شود که دخترک احساس شادی کند. به طور حتم این داستان همین‌جا به پایان نرسید. چراکه یک عروسک نمی‌توانست بار حفاظت از جزیره را به دوش بکشد و موجبات آرامش روح دخترک مرده را فراهم کند. این جریان باعث شد که دون ژولیان به عنوان شکارچی عروسک‌های رها شده، منطقه را زیر پا بگذارد و صدها عروسک را در جزیره‌ اسرارآمیزش جمع‌آوری کند.

جزیره عروسک ها در مکزیک

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند اشباحی که درخت هستند!



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,عجایب گردشگری ,
:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در کشور توگو در غرب آفریقا شهری به نام لومه وجود دارد که در آن بازاری ترسناک و بسیار عجیب وجود دارد.

بازار طلسم در توگو

بازاری که بوی جادو و طلسم می‌دهد و در آن جادوگرهایی حاضر هستند که به گفته محلی‌ها هر مشکلی را حل می‌کنند. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با بازار طلسم در توگو آشنا شوید.

بازار طلسم در توگو

در این شهر هر فردی که بیمار می‌شود، با خانواده‌اش مشکل پیدا می‌کند و یا کمبودهای مالی پیدا می‌کند، به سراغ جادوگرهای این بازار می‌رود تا راه‌حلی برای مشکلش پیدا کند، البته باید بدانید که ظاهر بازار کمی ترسناک است.

تاریخچه

تاریخچه جادو و جادوگری در کشور توگو بسیار طولانی است. برای همین هم چنین بازاری در این شهر به وجود آمده است. همین که پا به این بازار عجیب بگذارید، ردیفی از میزهایی را خواهید دید که روی آن ها پر از اجزای بدن حیوانات است که بر روی هم تلمبار شده‌اند. سر سگ، پای فیل، پنجه شامپانزه، مار کبری و جمجمه گوریل و حیوانات دیگر که همه طلسم شده‌اند و به گفته آن‌ها قدرت الهی دارند که می‌توانند از دیگران محافظت کنند و افراد را شفا دهند.

بازاری با راه حل‌های مختلف

هر مشکلی که داشته باشید جادوگرهای این بازار برای آن راه حلی دارند. در واقع این بازار مانند داروخانه است و اگر می‌خواهید قدرت شفابخش آن را امتحان کنید، باید به داخل یکی از کلبه‌هایی که در پشت این میزها قرار دارد بروید. در آن‌جا یک جادوگر وجود دارد که باید نزد او بروید و درباره مشکل‌تان با او حرف بزنید. عجیب است اما جادوگر بعد از این‌که خوب به حرف‌های شما گوش داد با نیروهای الهی مشورت می‌کند و نسخه مناسب را می‌پپیچد. بعد به بیرون از کلبه می‌رود و قسمت‌های مختلف بدن حیوانات را بر روی آتش می‌گذارد تا از آن پودری سیاه رنگ به‌وجود آید. در گذشته رسم بر این بود که سه جای مختلف بدن را زخم می‌کردند و ین پودر سیاه بر روی زخم‌ها گذاشته می‌شد.

این بازار حدود ۱۵۰ سال پیش تاسیس شد و اکنون به شهرت جهانی رسیده است. این بازار به جاذبه مهم گردشگری تبدیل شده و با مبلغی می‌توانید با یک راهنما از این بازار دیدن کنید.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند غار ۳ مرد برهنه، عجیب‌ترین جاذبه ایران.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری ,
:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

جزیره‌ ییتیگران، جایی است که استخوان نهنگ‌های دریایی شما را احاطه کرده‌اند. برخی معتقدند این جزیره مرموز، نفرین شده است.

جزیره ییتیگران در آلاسکا

استخوان‌های نهنگ‌های دریایی نزدیک به ۶۰ سال پیش توجه جهان را به خود جلب کردند، با این وجود اطلاعات ناچیزی راجع به آن‌ها موجود است. شما در جزیره‌ ییتیگران (Yttygran Island)، حدودا ۵۱ مایل (۸۲ کیلومتر) از ساحل آلاسکا (Alaska) فاصله دارید، مسیری که با استخوان‌های جمجه، مهره‌ها و دنده‌ها مشخص شده است. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با جزیره ییتیگران در آلاسکا آشنا شوید.

جزیره ییتیگران در آلاسکا

این استخوان‌ها عمود و مستقیم در زمین قرار گرفته‌اند. اگر این مسیر ترسناک را ادامه دهید در آخر به یک زمین مسطح خواهید رسید که یک گودال مربع شکل پر از جمجمه در آن وجود دارد. باستان‌شناسان معتقد هستند که جادوگران در بالای این چاله‌های مربع شکل پر از گوشت و استخوان‌ها به مراسم خود مشغول می‌شده‌اند.

مردمی که این مکان مرموز و ترسناک را ساخته‌اند مدت‌هاست که  خود از دنیا رفته‌اند و سوال‌های بی‌پاسخی را برای همیشه برای ما به جا گذاشته‌اند. هدف از این آثار ترسناک چیست؟ بر اساس برخی اندیشه‌های امروزی، این زمین به احتمال زیاد یک مکان مقدس مشترک بین قبایل سرخ ‌پوست‌‌ها بوده است. این استخوان‌ها مربوط به قرن چهاردهم هستند، زمانی که به علت سردی بسیار زیاد هوا،‌ آن‌ها دچار کمبود مواد غذایی شده بودند.

شاید این زمین مشترک برای شکارچیان و ماهیگیران برای به اشتراک گذاشتن شکار‌های خود و یا برای حل اختلافات بوده است. شاید آن‌ها این‌گونه مسیری را برای رسیدن به یک مکان مقدس که تشریفات مذهبی و قربانی‌‌های خود را انجام می‌داده‌اند، مشخص کرده‌اند.

این حدس و گمان‌ها راجع به این جزیره مرموز همیشه در ذهن‌ها بودند ولی بومیان این منطقه ادعا داشته‌اند که این یک مکان مقدس یا مرموز برای تشریفات مذهبی نبوده بلکه یک قصابی بوده است. یک مکان عمومی که شکارچیان شکار‌های خود را برای تقسیم و بخشش به دیگران به این مکان می‌آورده‌اند.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند اشباحی که درخت هستند!



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,آلاسکا ,
:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

مراسم سنتی بیدار کردن مردگان، یکی از عجیب‌ترین سنت‌های گروه قومی توراجا در کشور اندونزی است. آن‌ها با تمیز کردن و آراستن جسد، به اجداد خود ادای احترام می‌کنند.

زنده کردن مردگان در کشور اندونزی

در یک مقبره در غار در «لوکو ماتا توراجا» (Lo’ko Mata Toraja)، در کشور اندونزی، مراسم آیینی معروف «ما نه نه» (Ma’nene)، در حضور خانواده و گردشگران کنجکاو در حال انجام است. با مجله دلتا همراه باشید و با آیین عجیب‌وغریب زنده کردن مردگان در کشور اندونزی آشنا شوید.

رسم های عجیب در دنیا

زنده کردن مردگان در کشور اندونزی

مراسم زنده کردن مردگان در کشور اندونزی یک مراسم تشییع سنتی است که گردشگران بسیاری را از سراسر جهان به‌سمت خود جذب می‌کند. بازدیدکنندگان در این مراسم، شاهد زنده کردن مردگان در کشور اندونزی هستند.

تابش نور گرم و درخشان خورشید، تاثیر چندانی بر عادی شدن فضای ترسناک و رعب‌آور محل مراسم ندارد. مه رقیق موجود در فضا، محیط را حتی وهم‌انگیزتر کرده است و تنها افرادی که به‌اندازه کافی جرئت و شجاعت دارند، می‌توانند در مهم‌ترین مرحله مراسم شرکت کنند.

احیا مردگان

حفره‌های مقبره در دیواره‌های سنگی بزرگ هنوز باز هستند. نردبان‌ها به صخره تکیه داده شده‌اند تا به روستاییان کمک کنند که تابوت‌ها را از شکاف داخل غار بیرون بیاورند، غاری که بیشتر شبیه به یک سردخانه اجساد است تا مکان استراحت ابدی، زیرا در واقع این غار، محل نهایی دفن مردگان نیست.

همه می‌دانند که زمانی که یک جسد داخل مقبره سنگی گذاشته می‌شود، قرار است که بارها و بارها در مراسم زنده کردن مردگان بیرون آورده شود. داخل این مقبره‌ها اجسادی با قدمتی بیش از صد سال و بیشتر نیز وجود دارند.

در مراسم زنده کردن مردگان در اندونزی، پس از خواندن یک دعای ویژه توسط بزرگان معنوی آغاز می‌شود. آن‌ها در این دعا از اجداد خود، اجازه می‌گیرند و طلب آمرزش می‌کنند. اعضای خانواده گرد تابوت جمع می‌شوند و با جسد عزیز از دست‌رفته خود، درست به مانند یک دوست قدیمی صحبت و گفت‌وگو می‌کنند.

اندونزی

چرا جسد را می‌آرایند؟

برای افرادی که با این فرهنگ ( زنده کردن مردگان ) آشنایی ندارند و از جای دیگری به این منطقه می‌آیند، نبش قبر و آراستن جسدی که دهه‌ها پیش مرده است، به نظر دیوانگی محض می‌آید. اما در فرهنگ توراجایی، این مراسم برای احترام به اجداد آن‌ها الزامی است.

برای درک رسوم عجیب‌وغریب فرهنگ توراجایی، ابتدا باید احساس وفاداری و احترام جامعه را نسبت به اجداد آن‌ها درک کرد. یکی از بزرگ‌ترین عناصر سنت‌های توراجایی از همین احساس وفاداری و نیاز به تکریم و احترام، نشات می‌گیرد.

زنده کردن مردگان در کشور اندونزی

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند اشباحی که درخت هستند!



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,رسوم عجیب ,
:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

غارها دنیایی اسرارآمیز و پر از شگفتی هستند که همیشه آدمی را برای کشف راز و رمزهایشان فرا می‌خوانند. جهانی که وقتی به سراغشان بروید از دیدن زیبایی پنهانشان حیرت‌زده خواهید شد.

غار آبی سهولان در مهاباد

با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با غاری اسرارآمیز آشنا شوید. غاری که بعد از بازدید از آن شیفته‌اش‌ می‌شوید و دل‌تان می‌خواهد نه فقط برای بار دوم بلکه بارها و بارها از آن دیدن کنید. نکته عجیب درباره این غار صدای جیغ‌های مهیبی است که شب‌ها از آن شنیده می‌شود، جیغ‌هایی که صدای ساکنان همیشگی این غار یعنی خفاش‌ها است. این صداهای مرموز حال و هوای عجیب و وهم‌آلودی به این جاذبه می‌دهد. پس با ما همراه باشید تا با غار آبی سهولان در مهاباد آشنا شوید.

غار آبی سهولان در مهاباد

سهولان یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر است که نام و نشان آن را در غرب کشور و در سرزمین آذربایجان باید جستجو کنید و مسیر سفر را برای استان آذربایجان غربی برنامه‌ریزی کنید؛ چراکه این غار از جاذبه‌های دیدنی مهاباد است و در ۴۳ کیلومتری جنوب شرقی این شهر، در محور مهاباد–بوکان قرار دارد. روستای سهولان و دامنه‌ رشته کوه‌های کوتر، سهولان شگفت‌انگیز را در آغوش خود جای داده‌اند.

غارهای مهاباد

چرا این غار، سهولان نام دارد؟

غار سهولان در مجاورت روستای سهولان قرار دارد که شاید به همین دلیل به این نام خوانده می‌شود و نامی کردی است. در زبان مردمان کرد، این منطقه نیز «سهول» به‌معنای یخ است. علاوه بر این نام، مردمان محلی منطقه به خاطر لانه‌سازی و زندگی کبوترها در این غار به آن «کونه کوتر» یعنی «لانه‌ کبوتر» می‌گویند. کونه کوتر را برای بخش آبی غار و «کونه مالان» را برای بخش قسمت خشکی به کار می‌برند. «مالان» نیز به‌معنای پناهگاه است.

سهولان؛ غاری سحرانگیز

غارها جهانی ناشناخته در دل‌ کوه‌ها و درون زمین هستند که در نگاه اول فکر نمی‌کنید چه زیبایی‌های حیرت‌آوری را در خود جای داده‌اند، اما کافی است پا به درونشان بگذاریذ تا محو تماشای آن‌ها شوید. سهولان نیز یکی از بی‌نظیرترین غارها و دومین غار آبی ایران است که قدمت آن به دوران دوم زمین‌شناسی یعنی کرتاسه می‌رسد و امروزه به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی استان آذربایجان غربی میزبان گردشگران است.

غارهای زیبای ایران

گوشه گوشه‌ این غار آهکی پر از دیدنی‌های چشم‌نواز است. قندیل‌های زیبا و تماشایی که سقف و دیوارهای سهولان را مزین کرده‌اند و اشکال مختلف آهکی نیز که در اثر ریزش آب و ایجاد ساییدگی صخره‌های آهکی به وجود آمده‌اند که عروس دریایی، هشت پا، مار ماهی، لاک‌پشت حیوانات دریایی پای فیل، شیر، خوشه انگور از جمله آن‌ها است و البته از بهترین سوژه‌ها برای گرفتن یک عکس ماندگار هستند.

اما یکی از هیجان‌انگیزترین تفریح‌ها در این غار، قایق‌سواری در دریاچه‌ها و حوضچه‌ها است. با یک نگاه می‌توانید پی به رازهای درونی‌شان ببرید؛ چراکه دریاچه‌ها مملو از آب‌های زلال و صافی هستند که تا چند متر می‎شود داخل آن‌ها را دید. قایق‌سواری کردن و عبور از دالان‌های سهولان، گوش سپردن به صداهای سحرانگیز، همه و همه خاطرات شما را در بازدید از این مکان رقم می‌زنند. جالب است بدانید، شب‌ها صدای جیغی که از این غار بلند می‌شود درواقع صدای خفاش‌های ساکن غار است.

مهاباد

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند غاری عجیب با هزاران استخوان کودک!



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,جاذبه های ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

رستوران و غذا یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر است. در نقاط مختلف دنیا رستوران‌هایی وجود دارند که ممکن است کمی غیر معمول باشند و شما را انگشت به دهان بگذارند.

رستوران میمون ها در ژاپن

تجربه نشان می‌دهد که اتفاقا این رستوران‌های شگفت‌انگیز مورد استقبال بسیاری از گردشگران و علاقه‌مندان به غذا قرار می‌گیرند. بازدید و صرف کردن غذا در عجیب‌ترین رستوران‌های دنیا می‌تواند از بخش‌های هیجان‌انگیز یک سفر باشد که معمولا افراد خوش خوراک را به وجد می‌آورد. حال فرض کنید که مهمان رستورانی باشید که میمون‌ها از شما پذیرایی می‌کنند. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با رستوران میمون ها در ژاپن آشنا شوید.

رستوران میمون ها در ژاپن

رستوران منحصربه‌فرد و زیبای کایابوکیا تاورن (Kayabukiya tavern)‌، رستورانی عجیب و باورنکردنی در کشور ژاپن در شهر توکیو است که پیشخدمت‌های این رستوران دو میمون به نام‌های یات چان (yat – chan) و ماکاکو (maqacue) هستند.
یات چان و ماکاکو، دو میمون باهوش رستوران کایابوکیا تاورن، وظیفه پذیرایی کردن و همچنین سرو نوشیدنی را در این رستوران دارند. این دو میمون باهوش از جمله حرفه‌ای‌ترین و ماهرترین کارکنان رستوران کایابوکیا تاورن هستند. در خصوص دستمزد یات چان و ماکاکو باید افزود که این دو میمون به عنوان دستمزد از مشتریان دانه‌های سویا دریافت می‌کنند.


شهرت و آوازه این رستوران منحصربه‌فرد، به قدری در جهان هیاهو به پا کرده است که مردم از سراسر دنیا برای غذا خوردن به رستوران کایابوکیا تاورن مراجعه می‌کنند تا شاهد پذیرایی میمون‌ها باشند.

مشتریان این رستوران، به محض ورود، با میمونی رو به رو می‌شوند که برای آنان حوله داغ و ظرف آب می‌آورد تا مشتریان پیش از سرو غذا دستان خود را بشویند و با حوله خشک کنند. پس از این کار میمون پیشخدمت، ظرف آب و حوله را می‌برد. بعد از آن با یک لیوان آبمیوه‌ باز می‌گردد . میمون‌های رستوران کایابوکیا تاورن برای خوش‌آمد گویی به مشتریان از آنان با آبمیوه، پذیرایی می‌کنند تا زمانی که غذای سفارش داده شده مشتریان آماده سرو شود. صرف غذا در چنین محیط عجیبی تجربه‌ای به یاد ماندنی را برایتان رقم خواهد زد.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند تجربه اقامتی هیجان‌انگیز در غار شخصی.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,رستوران عجیب ,
:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

کرم‌ها هم می‌توانند جاذبه‌ گردشگری شوند؛ حتی اگر در غار پنهان شده باشند. غار کرم‌های شب‌تاب وایتومو یکی از دیدنی‌های جزیره‌ شمالی نیوزیلند است.

غارهای وایتومو در نیوزیلند

این غار به خاطر استالاکتیت و استالاگمیت‌ها و همچنین میلیون‌ها کرم شب‌تاب بومی که از دیوارها و سقف این غار آویزان هستند، شهرت دارد. غار وایتومو در میان صخره‌های ماسه سنگی، با عبور جریان آب، بیش از ۳۰ میلیون سال پیش ایجاد شده است. این موجودات کوچک، نوری آبی‌ رنگ و زیبا را می‌تابانند و منظره‌ای شبیه کهکشان ایجاد می‌کنند. هنگامی که سوار بر قایق زیر سقف‌ درخشان غار پیش می‌روید، گویی زیر آسمانی پرستاره شناور هستید. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با غارهای وایتومو در نیوزیلند آشنا شوید.

غار کرم شب تاب

غارهای وایتومو در نیوزیلند

یکی از هیجان‌انگیزترین ترکیب‌های جهان کرم شب تاب و غار است. این موجودات در روز هیچ جذابیتی ندارند اما در شب تازه به زیبایی منحصربه‌فرد این موجودات پی می‌برید و اما رنگ آبی و سبز این مکان آرامش خاصی را به شما می‌دهد و به دور از هر اضطرابی هستید. اهالی دهکده مائوری در نزدیکی غار زندگی می‌کردند. آن‌ها از روی کنجکاوی تصمیم گرفتند با تعدادی چراغ وارد غار شوند ابتدا بعد از وارد شدن به غار با فضای بسیار تاریک روبرو شدند اما کمی جلوتر آسمانی پرستاره و پر از کرم‌های شب تاب مشاهده کردند. امروزه از هر جای دنیا برای بازدید این غار به این کشور می‌آیند و این خصوصیات باعث معروف شدن این غار در کشور نیوزیلند شده است.

غار کهکشانی

کرم‌های درون غار

در لابه‌لای صخره‌های غار وایتومو درخششی می‌بینید که تنها دلیل آن وجود حشره‌ای به نام Arachnocampa Luminosa است که بعد از گذشت زمان مشخصی از تخم سر در می‌آورند. این کرم‌ها بیشترین زمان عمر خود را در بین کپسولی شفاف و براق می‌گذرانند. البته قابل به ذکر است که کرم‌های شب تاب ۱ سال عمر می‌کنند چون توانایی مهاجرت به نقطه دیگر را ندارند. روشنایی داخل غار تنها به واسطه حشرات شب تاب تامین می‌شود و خبری از پروژکتور و چراغ‌های رنگی نیست. این کرم‌های شب تاب نر و ماده از گونه‌های بومی کشور نیوزیلند هستند. البته علی‌رغم زیبایی بی‌حد و اندازه این موجودات، عکاسی از آن‌ها نیز سختی‌های خود را دارد. جالب است بدانید که در زمان بالغ شدن لاروا، تنها کرم‌های مونث می‌درخشند این موجودات بر اساس نقشه ژنتیکی خود قابلیت درخشندگی دارند. این کرم‌ها در دیواره‌های نمناک غار‌ها زندگی می‌کنند.

غاری با سقف ستاره ای

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند غار ۳ مرد برهنه، عجیب‌ترین جاذبه ایران.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری ,
:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

غار آکتون‌ تونیچیل‌ موکنال (Actun Tunichil Muknal) یکی از بهترین مکان‌ها برای ماجراجویی‌های جالب و تجربیات هیجان‌انگیز است که در کشور بلیز واقع در آمریکای مرکزی قرار داد.

غار آکتون تونیچیل موکنال

این غار در دامنه‌ کوه‌های ماهیا در بلیز غربی واقع شده است. غارهای آهکی بلیز به دلیل راه‌های باریک، مرطوب و تاریک خود به طرز خاصی جالب توجه هستند. در این غار عجیب ۹۵۶۶ قطعه استخوان انسان کشف شده. به گفته دانشمندان این استخوان‌ها متعلق به بچه‌های چهار تا ۱۰ ساله هستند که در مراسمی سنتی برای رب النوع باران، آب و روشنایی مایاها قربانی می‌شدند. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا غار آکتون تونیچیل موکنال آشنا شوید.

غار مردم مایا

مردم این کشور بر این باور هستند که تشکیل غارها راهی بین جهان زندگان و جهان مردگان برای مایاهای باستانی بوده است. به این دنیای مردگان شیبالبا گفته می‌شود. این مکان به معنای واقعی کلمه جایی وحشتناک است ولی برخلاف دیگر عقاید مذهبی مکانی برای رفت‌ و آمد ارواح نبوده‌ است. ساکنان مایایی بلیز در این غارها با برپا کردن مراسم گوناگونی سعی بر آرام نگه‌داشتن خدایان زیر زمین داشتند.

غار اسکلت مردم مایا

غار آکتون تونیچیل موکنال

دکتر جیمی آیو نخستین کسی بود که غار را پیدا کرد. وی همچنین، طی تحقیقات خود در مورد غارهای ناحیه غربی بلیز، در این غار مشغول به کاوش بود. غار آکتون‌ تونیچیل‌ موکنال بیش از ۵ کیلومتر عمق دارد با این حال، گردشگران اجازه دارند فقط تا ۳.۵ کیلومتر از غار را طی کنند و از پیشروی بیشتر آنها به دلیل مسائل ایمنی جلوگیری می‌شود.

غار اسکلت در بلیز

بیش از ۱۴۰۰ شی دست‌ساز در غار آکتون‌ تونیچیل‌ موکنال پیدا و فهرست شده‌ است. این اشیا شامل کوزه‌های سرامیکی ، مشک آب، ابزار و اسلحه می‌شدند که قدمت آن‌ها به سال‌های ۲۵۰ تا ۹۰۹ پس از میلاد برمی‌گردد. جدیدترین آن‌ها مربوط به ۱۱۰۸ سال پیش است. این غار امروزه یکی از جذاب‌ترین و غنی‌ترین مکان‌ها از نظر داشتن اشیا دست ساز است. یکی از این اشیا ویژه “گلدان میمون” است. در واقع نام آن از تصویر میمونی که در حاشیه آن قرار دارد گرفته‌ شده است. بد نیست بدانید که فقط ۴ گلدان دیگر با این طراحی خاص در آمریکای مرکزی وجود دارد.

شواهد حاکی از آن است که این غار آکتون‌ تونیچیل‌ موکنال مکان مقدسی برای مایاها بوده‌است و آن‌ها اعمال دینی خود مانند مراسم قربانی کردن را در آن‌جا انجام می‌دادند. مردم مایا بر این باور بودند که خدایان زیر زمین کسانی هستند که باران را می‌آورند و زمین‌ها را بارور می‌کنند و غارها راهی برای رسیدن به جهان زیر زمین هستند و خدایان را باید در آنجا عبادت کرد.

غار آکتون تونیچیل موکنال

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند تجربه اقامتی هیجان‌انگیز در غار شخصی.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری ,
:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

تا به حال دل‌تان خواسته که یک غار شخصی برای خودتان داشته باشید و شبی را مثل انسان‌های اولیه در غار بگذرانید؟

هتل صخره ای در کندوان

پس بهتر است سفری به تبریز داشته باشید و هتل صخره‌ای لاله کندوان را از نزدیک ببینید. هتل صخره‌ای لاله کندوان جایی در دل کوه قرار دارد، تمامی اتاق‌های آن از سنگ تراشیده ‌شده‌ و سومین هتل سنگی معروف جهان است. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با هتل صخره ای در کندوان آشنا شوید.

آشنایی با دهکده توریستی کندوان

‌دهکده کندوان در جنوب‌غربی شهرستان اسکو در ۵۵ کیلومتری از شهر تبریز قرار دارد. کندوان با قدمتی هفت هزار ساله یکی از سه روستای صخره‌ای دنیا است که علاوه بر ویژگی‌های منحصربه‌فرد جغرافیایی، طبیعت فوق‌العاده‌ای نیز دارد. همین موضوع سبب شده به یکی از روستاهای توریستی و یکی از جاذبه‌های ارزشمند زمین‌شناسی در دنیا تبدیل شود.

هتل سنگی لاله

هتل صخره ای در کندوان

اگر به این هتل صخره‌ای سری بزنید، با معماری‌‌ای آشنا می‌شوید که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. با اقامت در این هتل می‌توانید از طبیعت کوهستانی و زیبای روستای کندوان لذت ببرید. همچنین می‌توانید عسل و گیاهان این منطقه را که خواص درمانی زیادی دارند نیز خریداری کنید. همه ساله توریست‌های زیادی برای دیدن این هتل به تبریز سفر ‌می‌کنند تا تجربه‌ یک شب اقامت در یک غار شخصی را برای خود رقم بزنند.

هتل صخره ای در تبریز

موقعیت مکانی هتل صخره‌ای لاله کندوان

این هتل با موقعیتی بسیار منحصربه‌فرد که نظیر آن را در ایران پیدا نخواهید کرد، در دل کوه ساخته شده است. با اقامت در این هتل یکی از بهترین تجربه‌های اقامتی را زیر آسمان تبریز تجربه خواهید کرد. در این روستا از نیازهای اولیه برای خورد و خوراک تا سوغاتی معروف این دهکده نظیر عسل، خشکبار، صنایع‌دستی و آب معدنی (آب چشمه مناسب برای درمان بیمارهای کلیوی است) در کندوان وجود دارد که می‌توانید به‌عنوان سوغاتی همراه‌تان ببرید.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند چشمه‌های آب‌گرم ایران، جوشش تفریح و درمان از دل سنگ.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,جاذبه های ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

شاید هر روز پدیده‌ای را مشاهده کنید که بسیار جالب و نادر باشد. این موارد ممکن است حاصل یک اتفاق طبیعی و یا پدیده‌ای حاصل از وجود انسان باشند.

درختانی از جنس عنکبوت در پاکستان

همیشه پدیده‌های طبیعی مثل سیل و زلزله عواقبی دارند که ممکن است هیجان‌انگیز، جالب و یا ناراحت‌کننده باشند. این بار می‌خواهیم پدیده‌ای را به شما معرفی کنیم که در نوع خود حیرت‌انگیز است. درختانی در هم تنیده شده با تارهای عنکبوت‌هایی که از یک سیل فرار کرده‌اند. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با درختانی از جنس عنکبوت در پاکستان آشنا شوید.

درختانی از جنس عنکبوت در پاکستان

این درختان پوشیده شده در تارهای عنکبوت، به شکلی هستند که انگار یک کرم ابریشم در حال پیله تنیدن به دور آن‌ها است و قرار است بعد از موعد مقرر به‌جای درختی در کنار رودخانه سند، پروانه‌ای زیبا تحویل بگیریم. اما این فقط ظاهر زیبای قضیه است و در بخش ناپیدای آن موارد دیگری نهفته است.

درختان عنکبوتی پاکستان

جالب است بدانید، برخلاف شکل ظاهری خارق‌العاده این پدیده، ابریشم‌های پوشاننده درخت در نهایت این درخت را خواهند کشت.

همه چیز از سیلی بزرگ شروع شد که پاکستان را فرا گرفت. بادهای موسمی شدیدی، باعث بارش باران به میزانی شدند که ممکن بود در عرض ۱۰ سال در پاکستان ببارد؛ اما در یک هفته بارید.

این بارش شدید بیشتر از گنجایش همیشگی رود سند بود و سند تحمل این همه آب را نداشت به همین خاطر هم، مازاد آب خود را در پنج شهر اطراف خود پراکند و تمام منطقه را به زیر آب برد. در این سیل بزرگ ۵ استان اطراف رودخانه سند از جمله سرحد، سند، پنجاب و بلوچستان به زیر آب رفتند.

درختان اشباح پاکستان

در این فاجعه طبیعی بیش از ۲۰ میلیون نفر بی‌خانمان شدند و حدود ۲۰۰۰ نفر کشته شدند و میلیون‌ها خانه نیز تخریب شد.

شدت سیل به میزانی بود که عمق آب در مناطقی که به زیر آب رفته بودند به بیش‌از ۶ متر می‌رسید. مطابق با گزارشات ناسا این فاجعه از پدیده لانینا نشات گرفته بود.

عنکبوت‌های سیل‌زده

عنکبوت‌ها هم مانند هر موجود زنده دیگری به دنبال محلی امن بودند. با توجه به این که شدت سیل به میزانی بود که روی زمین چیزی باقی نگذاشته بود و خانه‌ها همه تخریب شده بودند؛ چه پناهگاهی بهتر از درختان بلند، که ریشه زمین گیرشان انداخته بود.

عنکبوت‌ها اول فقط مهمان بودند. قرار بود تنها مدتی در بالای درختان سکونت داشته باشند و زمانی که اوضاع به حالت اولیه بازگشت، آن‌ها هم به خانه‌هایی تازه بروند، اما چون روند فروکش کردن آب بیش‌ از حد طول کشید، آن‌ها این درختان را به‌عنوان محل زندگی خود انتخاب کردند.

درختان اشباح پاکستان

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند سرزمینی که حیوانات در آن فرمانروایی می‌کنند.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,عجایب ,
:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

خیابان‌های زیادی در سراسر کره‌ زمین وجود دارد که هرکدام زیبایی خاصی دارند، اما امروز خیابانی را معرفی می‌‌کنیم که شما را به دنیایی خیالی خواهد برد.

خیابان منابه در ماداگاسکار

جایی که بی‌شک یکی از خاص‌ترین خیابان‌های دنیا است. در این خیابان عجیب گویی که درختان وارونه هستند. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با خیابان منابه در ماداگاسکار آشنا شوید.

خیابان منابه در ماداگاسکار

ماداگاسکار سرزمینی رنگارنگ، متنوع، همراه با پوشش گیاهی و جانوری است که کمتر جایی شبیه آن پیدا می‌شود. اما در این سرزمین، منطقه‌ای وجود دارد که آن را منابه می‌نامند. اگر روزی به منابه سفر کردید حتما از یکی از زیباترین خیابان‌های جهان گذر خواهید کرد. خیابانی خاکی که شبیه خیابان‌های لوکس پاریس نیست، اما زیبایی آن شما را مسحور خواهد کرد. خیابانی کشیده شده در میان درختان غول‌پیکر و شگفت‌انگیز بائوباب یا آدانسونیا که با وجود دست‌انداز‌های فراوان، از گذر کردن در آن لذت زیادی خواهید برد. البته بهتر است رانندگی را به راننده‌ای با تجربه بسپارید.

جاذبه های ماداگاسکار

این جاده، یکی از محبوب‌ترین مناطق توریستی ماداگاسکار است که قابل دسترس‌ترین مکان برای دیدن درخت بی‌یوباز هم محسوب می‌شود. بهترین زمان برای سفر به این منطقه، فصل‌های بدون باران، یعنی از ماه می تا اکتبر است. این درختان عجیب تنه‌ای قطور و و شاخه‌‌هایی باریک دارند؛ برخی این شاخه‌ها را به ریشه تشبیه می‌کنند.درخت بائوباب در ماداگاسکار

ارتفاع درختان بائوباب

ارتفاع درختان «بائوباب» از ۵ تا ۳۰ متر متغیر است و برخی از آن‌ها تا ۱۰۰۰ سال با توجه به شرایط زیست محیطی عمر می‌کنند. این درخت وقتی نهال است فرقی با درختان معمولی ندارد اما هنگامی که عمرش به ۳۰ یا ۴۰ سال می‌رسد، اتفاق عجیبی می‌افتد به این ترتیب که تنه درخت شروع به بزرگ شدن می‌کند و شاخه‌های نازک و تقریبا بی‌برگ آن پایین می‌افتد. وقتی درخت بائوباب ۱۰۰ ساله می‌شود، تنه بزرگ و ورم کرده‌ای دارد و شاخه‌هایش مانند ریشه‌های خشکیده‌ای هستند که انگار از سمت بالا روییده‌اند طوری که وقتی آن را ببینید تصور می‌کنید این درخت وارونه رشد کرده است.

خیابان منابه در ماداگاسکار

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند غار ۳ مرد برهنه، عجیب‌ترین جاذبه ایران.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,ماداگاسکار ,
:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

استان مازندران به‌دلیل موقعیت ممتازی که دارد، دیدنی‌های طبیعی بکری را در خود جای داده است. از زیباترین مناطق آن در قسمت شرقی، روستای فیلبند در ارتفاعات چلاو است.

روستای فیلبند در مازندران

قدم زدن در میان ابرها از برجسته‌ترین جاذبه‌های این روستا است. دریای ابر فیلبند، هر سال مسافران و گردشگران زیادی را به این منطقه جذب می‌کند و این پدیده فیلبند را به یکی از محبوب‌ترین نقاط دیدنی شمال کشور تبدیل کرده است. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با روستای فیلبند در مازندران آشنا شوید.

روستای فیلبند در مازندران

روستای فیلبند از زیباترین روستاهای مرتفع در استان مازندران است. این روستا به‌دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه‌اش و قرار گرفتن در ارتفاع کوهپایه‌ای، چشم‌اندازی زیبا به مراتع و روستاهای اطراف دارد. روستای فیلبند با طبیعت بکر و زیبایش در نیمی از سال با ابرها احاطه می‌شود و به همین دلیل، گردشگران و طبیعت دوستان زیادی در فصل گرم به این منطقه خوش آب و هوا سفر می‌کنند. دریای ابر فیلبند در بیشتر روزهای سال تشکیل می‌شود. تماشای حرکت ابرها از میان پاها و احاطه شدن در توده‌های ابر، لحظات به‌یادماندنی برای گردشگران خلق می‌کنند.

جاذبه های گرشگری مازندران

برای ساکنان تهران و اطراف آن، روستای فیلبند به‌دلیل فاصله نزدیک تا پایتخت، محبوبیت بالایی دارد. از زیباترین مناظر ییلاق فیلبند، طلوع و غروب زیبای خورشید در این روستا است. کوهنوردی در این روستا نیز لذت‌بخش است. روستای فیلبند با ارتفاعی در حدود ۲,۳۰۰ متر از سطح دریا، بلندترین روستای قسمت شرقی استان مازندران است و به همین دلیل با نام «بام شرقی مازندران» نیز شناخته می‌شود. در گویش مازندرانی این روستا را «فلبند» یا «فلبن» می‌گویند. «فل» معنای خستگی و «بند» معنی بند آمدن می‌دهد و راه دشوار تردد به این روستا در گذشته، باعث این نام‌گذاری شده است.

در سفر به فیلبند کجا اقامت کنیم؟

برای اقامت در فیلبند گزینه‌های محدودی دارید. این روستا هتل یا مهمانپذیر ندارد. به‌دلیل زیبایی‌های طبیعی آن و تمایل گردشگران به اقامت در خود روستا، بهترین گزینه‌ها خانه‌های روستایی و محلی هستند.

روستای فیلبند در مازندران

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند تالاب حیرت‌انگیز انزلی که باید از آن بازدید کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه های ایران,فیلبند ,
:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

قنات قصبه گناباد از حیرت‌انگیزترین پدیده‌های ساخته دست بشر و نمادی از هم‌نوايی و همکاری بشر با طبيعت است.

قنات قصبه در گناباد

این قنات از پدیده‌های شگفت‌انگیز ساخت دست بشر است که از جاهای دیدنی گناباد به شمار می‌آید و در حاشیه جنوب‌غربی شهر و کیلومتر یک مسیر گناباد به کاخک و در فاصله ۲۷۱ کیلومتری جنوب شهر مشهد واقع شده است. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با قنات قصبه در گناباد آشنا شوید.

قنات قصبه در گناباد

در حال حاضر هزاران رشته قنات در سراسر ایران وجود دارد که بسیاری از آن‌ها همچنان در حال بهره‌برداری هستند. قنات‌های گناباد به دو گروه کوهستانی و دشت تقسیم می‌شوند.

قنات‌های کوهستانی گناباد که معمولا در میان دره‌های شیب‌دار حفر شده‌اند از آب باران و برف تغذیه می‌شوند. میزان آبدهی آن‌ها بین ۱ تا ۲۵ لیتر در ثانیه است. طول این قنات‌ها بین ۵۰ تا ۵۰۰ متر و مادرچاه آن‌ها از ۳ تا ۲۰ متر عمق دارد، اما قنات‌های دشت که در زمین‌های نسبتا هموار حفر شده‌اند باید در مسیری طولانی پیش روند تا به سفره آب‌های زیرزمینی برسند؛ بنابراین دارای چنان عظمتی هستند که گویی از حیطه توانایی بشر خارج هستند. قنات قصبه عظیم‌ترین قنات گناباد و شاید یکی از عجایب تاریخ تمدن بشر باشد که از گذشته‌های دور توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

جاذبه های گردشگری گناباد

بازدید از قنات قصبه

قنات قصبه یکی از بهترین مکان‌های گردشگری محسوب می‌شود و هر ساله بازدیدکنندگان بسیاری را به خود جذب می‌کند. هم اکنون ۵۰۰ متر اولیه قنات قصبه جهت بازدید مورد بهره‌برداری گردشگری واقع شده و مابقی مسیر آن نیازمند مستحکم‌سازی و ایجاد امکانات رفاهی است. ۶۰ درصد از چاه‌های قنات مسدود شده و ۴۰ درصد آن‌ها با آبدهی ۱۵۰ لیتر در ثانیه باقی مانده است.

اگر برای دیدن قنات قصبه به گناباد رفتید، بازدید از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه باستانی را فراموش نکنید. جاذبه‌هایی چون مسجد جامع قدیم گناباد، مسجد جامع عبدالله نوقاب، بقعه امامزاده سلطان محمد عابد، روستای تاریخی ریاب، آرامگاه بهلول، قلعه تاریخی عمرانی، سرو کهن نوقاب، آب انبار شریعت و موزه آب، خانه شریعت، موزه تاریخی گناباد و خانه خانیکی که بازدید از هر کدام لطفی دگر دارد.

قنات قصبه در گناباد

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند در این شهر خانه‌ها را در زیر زمین می‌سازند!



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,جاذبه های ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

جزیره لاوان که به مروارید پنهان خلیج فارس نیز شهرت دارد؛ یکی از جزایر کمتر شناخته شده استان هرمزگان است که طبیعتی بکر و مسحورکننده دارد.

جزیره لاوان در هرمزگان

هرمزگان ۱۴ جزیره‌ کوچک و بزرگ دارد. جزیره لاوان، سومین جزیره‌ بزرگ استان، از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری هرمزگان است. امروزه لاوان نه‌تنها مقصد گردشگران بی‌شماری است که برای لذت بردن از طبیعت بکر این جزیره مشتاق هستند، بلکه تبدیل به قطب اقتصاد نفتی ایران هم شده است. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با جزیره لاوان در هرمزگان آشنا شوید.

جزیره لاوان در هرمزگان

لاوان جزیره‌ای به مساحت ۸۱ کیلومتر مربع، با جمعیت تقریبی ۲۰۰۰ نفر است. این جزیره سومین جزیره‌ بزرگ استان هرمزگان، پس از قشم و کیش محسوب می‌شود. لاوان بین بندر مقام، جزیره‌ شیدور (مارو) و ساحل نخیلوه در آب‌های خلیج فارس قرار دارد.

جزایز هرمزگان

آب و هوا و حیات وحش لاوان

طبیعت بکر و دست نخورده در مجاورت دریا، منظره‌ای شگرف را رقم زده است. هوای لاوان گرم و مرطوب و خاک آن حاصلخیز است؛ گرچه به‌دلیل پایین بودن میانگین بارش سالانه (۵۰ میلی لیتر) امکان کشاورزی در آن وجود ندارد.

گونه‌های حیات وحش در لاوان تنوع بالایی ندارند؛ اما یکی از زیباترین جاذبه‌های حیات وحش جزیره، تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های پوزه‌عقابی و سبز از اواسط اسفند تا اوایل مرداد در سواحل زیبای لاوان است. در طبیعت لاوان، گوسفندان وحشی دیده می‌شوند و جبیر (نوعی آهو) از دیگر گونه‌های حیات وحش در این منطقه است.

جزیره لاوان کجاست

چطور به لاوان برویم؟

بهترین راه رسیدن به لاوان از طریق بندر مقام است. برای رسیدن به بندر مقام از مسیر شیراز به مقصد شهر پارسیان از فیروزآباد، بندر سیراف و بندر عسلویه گذر کنید و پس از رسیدن به شهر پارسیان، با عبور از مسافتی یک ساعته در جاده‌ای ساحلی و زیبا میان کوه و دریا به بندر مقام در ۲۰ کیلومتری لاوان خواهید رسید.

در لاوان چه غذایی بخوریم؟

پس از رسیدن به جزیره، بهترین انتخاب غذا ماهی کبابی است. ماهی تازه در همه جای جزیره به‌وفور یافت می‌شود. می‌توانید به‌راحتی از ماهیگیران سراغ ماهی تازه بگیرید و در یکی از سواحل زیبای لاوان، از آشپزی در طبیعت لذت ببرید.

دیدنی های هرمزگان

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند غار ۳ مرد برهنه، عجیب‌ترین جاذبه ایران.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,جزیره لاوان ,
:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

تالاب انزلی گیلان یا «انزلی سل» در زبان گیلکی، یکی از زیباترین و مهم‌ترین تالاب‎‌های طبیعی آب شیرین کشور در جنوب غربی شهر بندرانزلی و دریای کاسپین است.

تالاب انزلی در گیلان

این تالاب با وجود مناظر منحصربه‌فرد، تنوع زیستی و قدمتی از ۱۵ هزار سال قبل، یکی از محبوب‌ترین مقاصد طبیعت‌گردی در استان گیلان به شمار می‌آید. نیلوفرهای آبی، نیزارها و لاله‌های دریایی، چشم‌اندازی شگفت‌انگیز را در تالاب خلق می‌کنند که از دیدن آن سیر نخواهید شد. قایق‌رانی، ماهیگیری و پرنده‌نگری از محبوب‌ترین تفریحاتی هستند که می‌توانید در این منطقه تجربه کنید. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با تالاب انزلی در گیلان آشنا شوید.

تالاب انزلی در گیلان

یکی از جاهای دیدنی شهر بندر انزلی تالاب یا مرداب انزلی است؛ تالابی بین‌المللی که در جنوب غربی سواحل دریای خزر واقع شده است. تالاب انزلی در جنوب غربی شهرستان بندر انزلی و در فاصله حدود ۴۰ دقیقه‌ای از شهر رشت قرار گرفته است و از جنوب به صومعه سرا، از شرق به پیر بازار، از شمال به شهرستان انزلی و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی محدود می‌شود.

زیستگاه لاله‌های مردابی

تالاب انزلی، زیستگاه لاله‌های مردابی، محل تخم‌ریزی آبزیان و پناهگاه و مامن پرندگان بومی و مهاجر است و یکی از مهم‌ترین نقش‌های آن، تصفیه آب رودخانه‌ها است. این تالاب از نوع تالاب‌های ساحلی (Coastal Wetland) به شمار می‌آید و از طریق یک کانال کشتیرانی به دریای خزر متصل می‌شود.

تالاب انزلی، یک تالاب منحصربه‌فرد در ایران و در جهان است. این تالاب با وجود بیش از ۱۰۰ گونه پرنده و ۵۰ گونه آبزی از تنوع زیستی بسیاری برخوردار است. وسعت تالاب انزلی باتوجه به فصل و البته شرایط آب و هوایی متفاوت است و ممکن است در طول فصول پربارش سال به  ۱۲۰ کیلومتر مربع و در فصول کم باران به حدود ۸۰ کیلومتر مربع برسد. مساحت حوزه آبریز تالاب، حدود ۳۷۴ هزار هکتار است که شامل مرتع، زمین‌های کشاورزی، آب‌بند، استخر و… می‌شود.

لاله مردابی تالاب انزلی

مشهورترین گیاهی که در تالاب انزلی می‌روید، لاله مردابی، لوتوس یا لاله تالابی است؛ گیاهی که بسیاری از افراد، آن را با نیلوفر آبی اشتباه می‌گیرند. این دو گیاه با وجود اینکه به یکدیگر شباهت دارند، اما با کمی توجه می‌توان تفاوت‌های آن‌ها را دریافت. لاله مردابی، گیاهی دارای برگ‌های مدور و قلبی شکل و بسیار بزرگ است. برگ‌هایی به رنگ سبز متمایل به آبی که از آب بیرون می‌آیند و چشم بیننده را به خود خیره می‌کنند.

مسیر دسترسی تالاب انزلی

تالاب بین‌المللی انزلی در جنوب غربی سواحل دریای خزر قرار دارد و برای رسیدن به آن باید ابتدا از طریق جاده رشت – انزلی یا رضوانشهر – انزلی به شهر بندر انزلی بروید. سپس به‌دنبال قایق‌هایی بروید که شما را به گردش در تالاب می‌برند.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند اوج هیجان در قلب هرمزگان.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,تالاب انزلی ,
:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

جزایر گالاپاگوس، میراث جهانی یونسکو و یکی از بهترین مقصدهای گردشگری برای دوستداران طبیعت و حیات وحش است.

جزایر گالاپاگوس در آمریکا

جزایر گالاپاگوس منطقه‌ای ۱۰۰۰ کیلومتری در شمال غربی آمریکای جنوبی است که در کشور اکوادور واقع شده است. این منطقه که به عنوان میراث یونسکو معرفی شده است، متشکل از ۱۳ جزیره اصلی و تعداد زیادی جزایر کوچک است. اما این که چرا جزایر گالاپاگوس تا این حد شهرت یافته است، در ادامه مطلب توضیح داده خواهد شد. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با جزایر گالاپاگوس در آمریکا آشنا شوید.

جزایر گالاپاگوس در آمریکا

گالاپاگوس (Galapagos Islands)، مجمع‌الجزایری در اقیانوس آرام است که امکانات تفریحی و توریستی متعددی دارد. از حیات وحش متنوع و بی‌نظیر گرفته تا امکانات غواصی در بالاترین سطح ممکن. زیباترین و آرام‌ترین مقصدهای گردشگری کره‌ زمین در همین مجمع‌الجزایر قرار دارد. در ادامه با نکاتی درباره‌ برنامه‌ریزی برای سفر به جزایر گالاپاگوس آشنا می‌شویم.

جزایر گالاپاگوس کجاست

جزایر گالاپاگوس در غرب اکوادور قرار دارند و از مجموعه‌ای از جزایر آتشفشانی تشکیل شده‌اند. این جزایر را به طور رسمی با نام مجمع‌الجزایر کولون (Colon) می‌شناسند اما در میان مردم با نام جزایر گالاپاگوس مشهور است. این مجمع‌الجزایر از ۱۸ جزیره‌ بزرگ و چندین جزیره‌ کوچک‌تر تشکیل شده است. همه‌ این جزایر به خاطر گونه‌های جانوری بومی و منحصربه‌فردی که دارند، مشهور هستند. این جزایر بعد از بازدید چارلز داروین به شهرت رسیدند.

گردش در گالاپاگوس

کسانی که به طبیعت علاقه‌مند باشند یا دوستداران ماجراجویی، سفری بی‌نظیر در گالاپاگوس خواهند داشت. تنوع بی‌نظیر گونه‌های جانوری، سواحل زیبا، امکانات توریستی مجهز و سطح بالای خدمات و امکانات رفاهی، دست به دست هم می‌دهند تا گالاپاگوس مقصدی عالی برای سفر باشد. گالاپاگوس جزو معدود مکان‌هایی در دنیا است که دخالت‌های بشری در طبیعت در آن با موفقیت، محدود شده است.

فرقی نمی‌کند که چه سلیقه‌ای داشته باشید. دنبال ماجراجویی و هیجان غواصی باشید یا بخواهید در آرامش از طبیعت اطراف لذت ببرید. در جزایر گالاپاگوس ناامید نمی‌شوید و سرگرمی مورد علاقه‌ خود را پیدا می‌کنید. بدون شک مجذوب زیبایی نفس‌گیر طبیعت گالاپاگوس و سکوت و آرامش محض آن می‌شوید و باز هم دل‌تان می‌خواهد این سفر را تکرار کنید و به گالاپاگوس برگردید.

گالاپاگوس

چرا حیات وحش گالاپاگوس نامعمول است؟

بیش از هزاران گونه جانوری در گالاپاگوس زندگی می‌کنند و بومی این سرزمین هستند، بنابراین مشاهده حیوانات منحصر به فرد در این جزایر امری طبیعی خواهد بود. برخی از خاص‌ترین حیوانات این جزیره عبارتند از لاکپشت‌های عظیم الجثه گالاپاگوسی که بیشترین طول عمر را میان سایر لاکپشت‌ها دارند و قادرند تا ۱۵۰ سال عمر کنند. ایگواناهای دریایی، بوبیِ پا آبی، پنگوئن‌هایی که به‌جای زندگی در قطب شمال در خط استوا زندگی می‌کنند و پرنده دریایی زیبایی به نام فری گیت که تنها در گالاپاگوس یافت می‌شود.

مورد دیگری که موجب خاص بودن حیات وحش گالاپاگوس می‌شود، شباهت گونه‌های جانوری آن با حیوانات آفریقایی است. باتوجه به نظریه وگنر مبنی بر جابه‌جایی قاره‌ها، وجود حیات وحش مشابه گالاپاگوس با کشورهای آفریقایی می‌تواند مهر تاییدی بر این موضوع باشد که در گذشته‌های دور، قاره‌ آفریقا و آمریکا به یک دیگر متصل بوده‌اند.

جزایر گالاپاگوس در آمریکا

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند ساحل سرخ، تنها ساحل خوراکی ایران.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,گالاپاگوس ,
:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

دریاچه خال خالی، یکی از شگفتی‌های طبیعی و خارق‌العاده در کانادا است که آب آن برای مردم بومی، دارویی مقدس به‌شمار می‌رود.

دریاچه خال خالی در کانادا

تعطیلات، زمانی را برای ما فراهم می‌­آورد تا با فراغت بیشتری سفر کنیم و بنابراین سعی می­‌کنیم بهترین مقصدها را برای سفر خود بیابیم. کانادا یکی از کشورهایی است که به داشتن هوایی بسیار سرد شهرت دارد. یکی از جاذبه‌های عجیب این کشور دریاچه خالدار است. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با دریاچه خال خالی در کانادا آشنا شوید.

دریاچه خال خالی در کانادا

زمانی که تصمیم گرفتید برای تعطیلات تابستانی خود برنامه‌ریزی کنید، می‌توانید «اوسویوس» (Osoyoos) در بریتیش کلمیبای کانادا را در بین اولین گزینه‌های خود قرار دهید. اوسویوس را «گرم‌ترین منطقه کانادا» هم نامیده‌­اند، چون گرم‌ترین میانگین دمای سالانه را در کانادا دارد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اوسویوس این است که یکی از عجیب‌ترین عجایب طبیعی جهان در آن قرار دارد.

دریاچه خالدار در کانادا

دریاچه‌ خالدار، شگفتی طبیعت

دریاچه خال‌­خالی بین دو دره «اوکاناگان» (Okanagan) و «سیمیکامین» (Similkameen)، در یکی از بیابان‌های بریتیش کلمبیا قرار دارد و آب آن برای مردم بومی اوکاناگان یک داروی مقدس به شمار می­‌رود. در نتیجه این دریاچه به‌طور خصوصی در مالکیت وزارت خانه مربوط به هندی­‌ها و شمالی­‌ها در کانادا است.

ساکنان اولیه اوکاناگان نام این دریاچه را «کلیلوک» (Kliluk) گذاشته بودند. جالب است بدانید، ریشه­‌ این نام در مواد معدنی است که ساکنان اولیه­‌ اوکاناگان، هزاران سال در مراسم شفا از آن استفاده می‌کردند.

در اطراف این دریاچه سنگ‌­هایی قرار دارد که مردم به عنوان سنگ قبر و برای مشخص کردن مزار درگذشتگان از آن‌ها استفاده کرده‌اند. اما آنچه این مکان طبیعی را بسیار شگفت‌انگیز می­‌کند، در ماه­‌های تابستان رخ می­‌دهد. جالب است بدانید، دریاچه شروع به ایجاد بخار می­‌کند و بستر دریاچه را خال‌های رنگی می­‌پوشاند. قسمت‌های خال مانند که توسط باریکه‌­های سفت و سخت از هم جدا می­‌شوند.

دریاچه خالدار کجاست

این خال‌ها چگونه تشکیل می‌شوند؟

این لکه­‌های رنگی زمانی ایجاد می‌­شوند که بخارهای ایجاد شده روی دریاچه غلظت بالایی از نمک، تیتانیوم، کلسیم، سولفات‌­ها، نقره و دیگر مواد معدنی داشته باشد.

هر یک از لکه‌ها طیف رنگی خاصی از سبز، زرد و قهوه‌ای خواهد داشت. رنگ این لکه‌ها به ماده‌­ معدنی موجود در آن و میزان بارش در آن سال بستگی دارد.

کانادا

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند دره مجسمه‌ها، سفری با چاشنی هول و هراس.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری ,
:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

جزیره رنگارنگ هرمز گزینه‌های فراوانی برای ارائه به مسافران مشتاق خود دارد؛ تنوع رنگ در خاک‌ سبب شکل‌گیری جاذبه منحصر‌به‌فرد «فرش خاکی جزیره هرمز» شده است.

فرش خاکی در جزیره هرمز

فرش خاکی هرمز در اوج اصالت، بیننده را غرق در نقوش زیبای خود می‌کند و او را به دل تاریخ جزیره می‌برد. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با فرش خاکی در جزیره هرمز آشنا شوید.

فرش خاکی در جزیره هرمز

طی هفت دوره، فرش خاکی توسط جمعی از هنرمندان در یکی از سواحل جزیره هرمز اجرا ‌شد. در این رویداد هنرمندان بومی با خاک‌های رنگی موجود در جزیره، طرح فرش خاکی را بر ساحل گستراندند.

این فرش در واقع یک نماد از تاریخ و تمدن ۱۰۰۰ ساله جزیره بی‌نظیر هرمز است. در طراحی فرش خاکی هرمز از نقوش مختلف گیاهان، حیوانات و نقوش هندسی استفاده شده است. این فرش خاکی طی دوره‌های مختلف اجرای خود، تاریخ هرمز را حکایت می‌کند و آن‌ها را با استفاده از نمادها، به شکلی هنرمندانه به رخ می‌کشد.

فرش خاکی کجاست

در طراحی فرش خاکی هرمز از اسطوره‌های هرمزگان و اشعار عمر خیام، الگوبرداری کرده‌اند. در میان نقوش این فرش تصاویری از لاک‌پشت پوزه عقابی، جبیر، نقوش پوشاک زنان هرمز، تصاویری از قلعه پرتغالی‌ها و نماد موسیقی بومی و سازهای محلی خودنمایی می‌کنند.

نماد‌های به کار رفته در فرش هرمز، افسانه‌ها، استعدادهای منطقه، سنت‌ها، تاریخ و فرهنگ جزیره هرمز را فاش می‌کنند و به عناصر بومی جانی دوباره می‌بخشند. در اجرای این هنر زمینی بیش از ۵۰ هنرمند ساکن منطقه همکاری کرده‌اند. این فرش بزرگ‌ترین نمونه از نوع خود در جهان است و توانسته به یکی از جاذبه‌های توریستی جزیره هرمز تبدیل شود.

فرش خاکی هرمز کجاست؟

فرش هرمز در بخش غربی جزیره واقع شده است. خاک هرمز به رنگ‌های مختلفی است و هر رنگ، طیف‌های گوناگونی از روشن تا تیره را شامل می‌شود. همین ویژگی سبب شکل‌گیری ایده فرش خاکی هرمز شد. این رنگ‌ها در کنار هم و با طراحی نقوش فرش مانند، جلوه دو چندان پیدا می‌کنند.

جاذبه های هرمز

استفاده از نمادهای اصیل و بومی جزیره هرمز، کشور ایران و دغده‌های انسانی و بشر دوستانه‌، شاخصه‌هایی هستند که فرش خاکی را ارزشمند‌تر کرده‌اند. فرش هرمز این مفاهیم را در ابعاد بزرگ به نمایش گذاشته و زمینه را برای بیان آن‌ها فراهم کرد.

دیدنی های هرمز‌

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند هتل‌های عجیب ایران که تجربه‌شان به دنیا می‌ارزد.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,جاذبه هرمز ,
:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

میمند یکی از روستاهای دیدنی کشور است که به‌دلیل داشتن معماری صخره‌ای و شگفت‌انگیز در جهان شناخته می‌شود.

این روستای دستکند در ۳۸ کیلومتری شهربابک کرمان قرار دارد و در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با روستای صخره ای میمند آشنا شوید.

روستای صخره ای در میمند

در گوشه گوشه ایران روستاهای شگفت‌انگیز و تماشایی فراوانی وجود دارد که می‌تواند مقصد سفری خاص و به‌یادماندنی باشد. یکی از این مکان‌های دیدنی و اعجاب‌آور میمند نام دارد. روستایی تاریخی که به‌دلیل داشتن معماری صخره‌ای دستکند و اسرارآمیز، شناخته شده و معروف است.

روستای میمند

روستای تاریخی میمند با وسعت ۴۲۰ کیلومتر مربع یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین روستاهای دستکند ایران و جهان محسوب می‌شود که همچنان زندگی در آن جریان دارد و مردمانش بسیاری از سنت‌های پیشنیان خود را حفظ کرده‌اند. این روستا از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی استان کرمان به شمار می‌رود.

داستان روستای میمند

در مورد وجه تسمیه روستای میمند تعابیر متعددی وجود دارد. عده‌ای معتقدند، واژه میمند ترکیبی از دو واژه «می» و «مند» است که می به شراب و مستی اشاره دارد. از آنجایی که این روستا قبل از اسلام شکل گرفته، مردان این نواحی می می‌نوشیده‌اند و مست می‌شدند و خانه‌های روستا را در اثر مستی می‌کنده‌اند که به همین دلیل نام آن را میمند گذاشته‌اند.

روستای زیر زمینی میمند

عده‌ای دیگر نام میمند از میمنت و مبارکی گرفته شده است. در روایات هم آمده که مردمان این روستا از میمند استان فارس به این ناحیه مهاجرت کرده و با اقامت در این مکان نام منطقه خود را برای آن انتخاب کردند.

روستای میمند کجاست؟

روستای میمند یکی از جاهای دیدنی‌ شهربابک استان کرمان است. این روستا بین شهرهای شهر بابک، سیرجان، رفسنجان و انار قرار گرفته است. میمند از توابع بخش مرکزی شهربابک به شمار می‌رود و با این شهر ۳۸ کیلومتر فاصله دارد.

میمند

معماری روستای میمند

با دیدن معماری اعجاب‌انگیز میمند دچار بهت و حیرت خواهید شد. مردمان سخت‌کوش این روستا درون کوه و صخره‌ها را کنده و برای خود خانه و مأمنی امن بدون استفاده از هیچ‌گونه ملاتی برپا کرده‌اند. این خانه‌ها که روی هم قرار گرفته‌اند و پنج طبقه را تشکیل می‌دهند، «کیچه» نام دارند. میمند حدود ۴۰۶ کیچه دارد که مجموع تعداد اتاق‌های آن‌ها به ۲,۵۶۰ می‌رسد. محله‌بندی این روستا نیز بر پایه خانواده‌های ساکن آن صورت گرفته است.

جالب است بدانید معماری کیچه‌ها به‌گونه‌ای است که مانند یک عایق حرارتی عمل می‌کنند، زیرا بدنه آن‌ها سنگ یکپارچه است. نوسان درجه حرارت در داخل کیچه‌ها در طی شبانه روز بسیار اندک است، باد و باران به داخل آن نفوذ نمی‌کند و در مقابل آتش‌سوزی نیز مقاوم هستند. در فصل سرما دمای اتاق گرم و در تابستان خنک است و به‌طور میانگین درجه حرارت این اتاق‌ها حدود پنج درجه متفاوت از دمای بیرون است.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند تماشای ماسه‌های جادویی در ایران.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,جاذبه های ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 44
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

تنگه بوچیر هرمزگان از آن جاهایی است که با دیدنش هیجان‌زده می‌شوید و آدرنالین خونتان بالا می‌رود.

تنگه بوچیر در هرمزگان

مکانی شگفت‌انگیز و افسانه‌ای که سفر به آن از به‌یادماندنی‌ترین سفرهای عمرتان خواهد بود و لذت دره‌نوردی در این تنگه را هیچ‌وقت فراموش نخواهید کرد. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با تنگه بوچیر در هرمزگان آشنا شوید.

تنگه بوچیر در هرمزگان

این تنگه رویایی در جنوب ایران قرار دارد و از جاهای دیدنی استان هرمزگان است. پس اگر به‌دنبال گردشی هیجان‌انگیز هستید و البته اهل ورزش، تنگه بوچیر را از دست ندهید.

تور هرمزگان

مسیر دسترسی

راه دسترسی به تنگه بوچیر از طریق شهرستان پارسیان (گاوبندی) و روستای بوچیر است. بعد از رسیدن به این روستا باید جاده‌ای خاکی‌ را که در غرب روستای بوچیر است، به طول پنج کیلومتر به‌سمت شمال طی کنید تا به ورودی تنگه برسید.

معرفی تنگه بوچیر

در میان منطقه‌ای گرم و کویری دره‌ای عمیق و اسرارآمیز در دل زمین وجود دارد که به آن تنگه بوچیر یا تنگه چله بوچیر می‌گویند. مسیر رسیدن به این تنگه خالی از هیجان و ماجراجویی نیست و برای دیدن آن باید هم در آب شنا کنید و هم از صخره‌ها بالا و پایین بروید. وقتی به این دره برسید حتما از شگفتی آن متعجب می‌شوید، به‌ویژه آن که باوجود اینکه در جایی گرم قرار دارد، اما داخل تنگه هوا خنک است.

تجهیزات لازم برای برای بازدید از تنگه بوچیر

  • اگر تصمیم گرفتید از تنگه بوچیر هرمزگان دیدن کنید، توصیه می‌کنیم در قالب تورهای گردشگری که مجوز لازم را دارند به این مکان سفر کنید یا از راهنماها و مردمان محلی کمک بگیرید.
  • اگر مهارت لازم و کافی در شنا و صخره‌نوردی ندارید به تنگه بوچیر نروید. چراکه به‌محض رسیدن به این محل باید در حوضچه‌های پر آب که عمق برخی از آن‌ها زیاد است شنا کنید و حتی برای عبور از صخره‌ها و مکان‌های باریک دره با طناب رد شوید که این کار نیازمند آمادگی جسمانی است. البته با استفاده از قایق بادی نیز از برخی قسمت‌ها می‌توانید عبور کنید.
  • وسایل ضروری که برای دره‌نوردی در چله بوچیر به آن احتیاج دارید و باید به‌همراه داشته باشید. این وسایل شامل: طناب، کفش مناسب، جلیقه نجات و کلاه ایمنی است.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند ساحل سرخ، تنها ساحل خوراکی ایران.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,جاذبه هرمزگان ,
:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

اگر تصمیم داشتید به جزیره زیبای کیش سفر کنید، فرصت بازدید از شهر حریره را از دست ندهید. این شهر تاریخی در شمال جزیره قرار دارد و قدمت آن به ۸۰۰ سال پیش برمی‌گردد.

شهر حریره در کیش

حریره در قرن چهار هجری قمری و بعد از رونق افتادن بندر تجاری سیراف ساخته شده و در گذشته از شکوفایی زیادی برخودار بوده است. به‌گونه‌ای که یکی از مناطق مهم تجاری و بازرگانی حاشیه خلیج فارس به شمار می‌رفت. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با شهر حریره در کیش آشنا شوید.

شهر حریره در کیش

شهر باستانی حریره دارای قسمت‌های مختلفی است. خانه اعیانی، مسجد، حمام، بخش‌های کارگاهی و صنعتی، تاسیسات آبی و بندرگاه دیدنی‌های این شهر تاریخی را تشکیل می‌دهند.

شهر تاریخی حریره در استان هرمزگان واقع است و یکی از جاهای دیدنی کیش به شمار می‌رود. این شهر در شمال این جزیره زیبا و در کنار مجموعه ورزشی المپیک قرار دارد. قدمت این شهر به قرن چهارم هجری قمری می‌رسد که تا قرن دهم از رونق و آبادانی برخوردار بود و بعد از این تاریخ متروک شد.

شهر تاریخی در کیش

تاریخچه شهر حریره

شهر باستانی حریره در زمان خود به‌عنوان بندری مهم و مرکز ارتباطی بین ایران، هند و چین محسوب می‌شد و بیش از ۸۰۰ سال قدمت دارد. این شهر در اواسط قرن چهار هجری شکل گرفته است و تا اواسط قرن دهم به‌مدت ۵۰۰ سال در اوج و شکوفایی بود و مرکز تجاری و بازرگانی در خلیج فارس به شمار می‌رفت و جمعیت زیادی داشت.

جاذبه های باستانی در کیش

مسیر دسترسی

برای رفتن به شهر حریره باید به جنوب ایران و جزیره زیبای کیش سفر کنید. در نزدیکی مجموعه المپیک و در کنار جاده کرانه حریره را خواهید دید.

دیدنی‌های شهر حریره

بندرگاه حریره

آثار اسکله و و لنگرگاه شهر حریره در نزدیکی ساحل دیده می‌شود که پشتیبانی‌های نیم‌دایره‌ای دارد و با چند راهرو، دهانه سنگی و پلکان به دریا منتهی می‌شود. کانال‌های ورودی و خروجی نیز همچنان پابرجا است. به‌دلیل استفاده از سنگ‌های آهکی و مرجانی ساختمان‌های این لنگرگاه دچار فرسایش فیزیکی و شیمیایی شده است.

دیدنی کیش

حمام حریره

حمام شهر با وسعت ۵۰۰ متر مربع در شمال غربی خانه اعیانی قرار دارد. این حمام سه دوره ساخت، گسترش و مرمت داشته و در دو دوره ایلخانی و تیموری ساخته شده است. این حمام شامل حصار، صحن‌های متعدد، بخش خدمات، انبار و اتاق کارگر در قسمت شمالی، سربینه، گرمخانه، تون و دو خزینه کوچک و بزرگ نیز در جنوب گرمخانه است.

خانه اعیانی حریره

خانه اعیانی یکی از بخش‌های حریره است که در پی کاوش‌های باستان‌شناختی کشف شده است. این عمارت در ۳۰۰ متری جنوب مجموعه ساحلی و در میانه راه دسترسی به ساحل صخره‌ای شمال محوطه قرار دارد.

عمارت اعیانی حریره شامل ورودی، شاه‌نشین، یک خانه بزرگ شمالی و خانه کوچک‌ در جنوب آن است. از این عمارت تعداد زیادی اشیای سفالی و تزیینات دیوارها از جمله گچ‌بری و کاشی لعاب‌دار متعلق به قرن‌های سیزده و چهارده میلادی به دست آمده است. کاشی‌های ستاره‌دار مشابه نمونه‌های موجود در تخت سلیمان و سلطانیه است. این کاشی‌های وارداتی نشان می‌دهد این خانه متعلق به یکی از ثروتمندان این شهر بوده است.

شهر حریره در کیش

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند روستای عجیب انسان‌های بی‌دهان در اردبیل.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,جاذبه های ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 37
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

با وجود اینکه گردشگران برای سفر‌ به‌ استان هرمزگان، بیشتر جزیره کیش را انتخاب می‌کنند؛ اما تعدادی از جذاب‌ترین دیدنی‌های این استان در قشم جای گرفته‌اند. یکی از این جاذبه‌ها غار سه مرد برهنه است.

غار سه مرد برهنه قشم

غار سه مرد برنه قشم که با نام‌های غار نمکی ۳N و غار نمکدان قشم نیز شناخته می‌شود، مجموعه‌ای شگفت از قندیل‌های نمکی، استلاکتیت‌ها و استلاگمیت‌ها دیدنی و دیگر سازه‌های جذاب نمکی را به نمایش می‌گذارد. این غار در آغوش گنبد نمکی قشم قرار دارد و دارای ۶.۴ کیلومتر طول است. با ۹۰ کیلومتر فاصله از قشم، این غار یکی از پربازدیدترین جاهای دیدنی قشم به شمار می‌آید. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با غار سه مرد برهنه قشم آشنا شوید.

داستان سه مرد برهنه

داستانی در این مورد وجود دارد که دلیل نام‌گذاری غار به سه مرد برهنه نیز به آن برمی‌گردد. سه متخصص اهل چک برای نقشه‌برداری از غار ناچار بودند در آب نمک غلیظ شنا کنند. آن‌ها می‌دانستند که با وجود لباس، پس از شنا لباس‌هایشان کاملا سفت می‌شود و قادر به پیشروی نخواهند بود. بنابراین لباس‌های خود را درآوردند و به‌صورت برهنه غار را نقشه‌برداری کردند.

دیدنی‌های غار سه مرد برهنه

دهانه غار

دهانه اصلی غار به‌سمت جنوب است. تا عمق حدود ۲۰ متری دهانه نیازی به‌استفاده از چراغ قوه نیست و نور خورشید تا این فاصله را روشن می‌کند. با وجود اینکه گردشگران عادی بدون تجهیزات مناسب تنها می‌توانند تا عمق ۱۰۰ متری از این غار وارد شوند؛ اما همین میزان نیز بسیار هیجان‌انگیز است و زیبایی‌های بسیاری را در آن وجود دارد.

غار نمکی قشم

جریان آب

در بخش داخلی کوه نمکدان جریان آب دائمی وجود دارد که بعد از ترکیب با نمک‌های اطراف به‌ شکل چشمه از غار خارج می‌شود و در دامنه کوه نمکدان حوضچه‌ای طبیعی را به‌وجود می‌آورد. به‌دلیل نمک‌آلود بودن این آب، حوضچه نیز رنگی سفید به‌خود گرفته است. ناگفته نماند که چشمه مذکور در تمام طول سال جریان دارد.

 جاذبه های قشم

قندیل‌های سقفی

بخش بالایی یا همان سقف غار نیز ساختار زیبایی دارد و قندیل‌های بلورین با اشکال مختلف آن را پوشانده‌اند. هوای مرطوب و نفوذ آب به‌ داخل غار باعث شده است که قطرات آب نمک اشباع شده روی قندیل‌های این غار جریان یابند. همین موضوع عامل تغییر شکل قندیل‌ها و ایجاد قندیل‌های جدید در آن می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند ساحل سرخ، تنها ساحل خوراکی ایران



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,جاذبه های ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

روستای نایبند طبس از نمونه‌های معماری پلکانی در استان خراسان جنوبی است که از آن به‌عنوان ماسوله کویر یاد می‌کنند و چنان شگفت‌انگیز است که به یک جزیره سبز در میان کویر شباهت دارد.

روستای نایبند در خراسان جنوبی

زندگی در این جزیره سبز به‌لطف آب قنات‌هایش برای سال‌ها جریان دارد و منجر به‌شکل‌گیری بهشتی در دل کویر خشک لوت شده است. روستای نایبند به‌دلیل داشتن بافت سنتی و خشتی، درختان مرکبات و نخل و چشم‌اندازی دیدنی، برج‌های دیده‌بانی، چشمه‌های آبگرم و سرد، حیوانات خاص نظیر یوزپلنگ آسیایی و… همیشه گردشگران زیادی را به‌سوی خود جذب می‌کند. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با روستای نایبند در خراسان جنوبی آشنا شوید.

روستای نایبند در خراسان جنوبی

منطقه نایبند که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، در کویر لوت قرار دارد و تا شعاع ۲۰۰ کیلومتری آن، هیچ آبادی وجود ندارد. روستای نایبند به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی طبس، در دهستان کویر واقع شده است.

نایبند کجاست

نایبند کجاست؟

روستای نایبند از جاهای دیدنی استان خراسان جنوبی است و در جنوب شهرستان طبس و در کنار جاده طبس-راور قرار دارد. این روستا مشرف به کویر لوت و در دامنه کوهستان است و از توابع بخش دیهوک در دهستان کویر به حساب می‌آید. برای دسترسی به روستای نایبند باید به جنوب شهر طبس بروید و وارد جاده طبس-راور شوید و پس از کریت، دیهوک و زنوغان، با تابلوهای نایبند مواجه می‌شوید که اگر طبق تابلوها به مسیر خود ادامه دهید، تابلوی خروجی روستای نایبند را خواهید دید.

جاذبه های طبس

تاریخچه روستای نایبند

نایبند سابقه‌ای تاریخی دارد که قرارگیری آن در مجاورت مسیر کاروان‌رو، وجود منابع آب، موقعیت سوق‌الجیشی روستا، زمین‌های حاصل‌خیز و… منجر به‌شکل‌گیری آن شده‌ است. در مستندات و کتب تاریخی، از نایبند به‌عنوان استراحتگاه و مأمنی در حاشیه کویر اسم برده شده است.

خراسان جنوبی

در عصر صفوی با افزایش یاغی‌گری در این منطقه، مردم برای حراست و دفاع از جان و مال خود، به فکر احداث قلعه و برج‌های دیده‌بانی افتادند. ضمن اینکه بافت روستای نایبند درهم فشرده شد و نتیجه آن معابری محصور و کم‌عرض و احداث خانه‌ها به‌شکل پلکانی بود.

در اواخر عصر قاجار و اوایل پهلوی، ساختار معماری نایبند دچار تغییر شد و مردم به‌جای ساخت خانه‌های تک اتاقی، به‌ ساختارهای متنوع فضایی با خانه‌های چند اتاقی تمایل پیدا کردند. این تغییر ساختار معماری در ترکیب با مزارع، باغ‌ها و نخلستان‌ها، این روستا را به واحه‌ای در کویر لوت تبدیل کرد.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند روستای عجیب انسان‌های بی‌دهان در اردبیل.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,جاذبه های ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

زمین، این سیاره‌ دوست داشتنی که مدت‌ها است ما را در خود پناه داده، لبریز از جادوی ناب و افسون سحرانگیز طبیعت است.

دشت نمک سالار دی یونی

زمین جایی است که خالق، هنرمندانه قلم به دست گرفته و صحنه‌هایی را به تصویر کشیده است که گاهی ما را میان واقعیت و رویا معلق نگاه می‌دارند. دشت نمک سالار دی یونی(Salar de Uyuni)، یکی از این پرده‌های رنگارنگ و بی‌مانند خداوند است که حقیقتا افسونگری را تمام و کمال به نمایش گذاشته است. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با این جاذبه حیرت‌انگیز آشنا شوید.

دشت نمک سالار دی یونی

این دشت نمک آلود زیبا در جنوب غربی کشور بولیوی و در استان دنیل کامپوس (Daniel Campos)  قرار گرفته است. این گستره‌‌ وسیع و تماشایی در مجموع ۱۰.۵۸۲ کیلومتر مربع وسعت دارد و در ارتفاع ۳.۶۵۶ متری از سطح دریا واقع شده است.

بزرگترین آینه طبیعی

در واقع این دشت خیال‌انگیز از بده بستان‌های دریاچه‌های متعددی که در دوران ماقبل تاریخ در این منطقه قرار داشتند، شکل گرفته است. به طوری که مدت‌ها قبل این منطقه با آب پوشیده شده و جزایر ماقبل تاریخی متعددی نیز در گوشه و کنار آن قابل مشاهده بود. اما به تدریج دریاچه‌ها محو شده و این سرزمین سپیدرنگ جادویی را در معرض دید قرار دادند.

بزرگترین دشت نمک

در یک روز زیبا، وقتی ابرها با ناز در آسمان می‌رقصند و همه چیز در اوج زیبایی است، اگر به دوردست‌ها بنگرید، احساس خواهید کرد که جایی بین زمین و آسمان معلق هستید. جایی که انعکاس و سکون، شما را مجذوب خود خواهد کرد. جایی که برای لحظه‌ای، رویا جنبه‌ واقعیت پیدا کرده و دستان جادویی طبیعت شما را به پرواز در خواهد آورد.

دشت نمک

ویژگی‌های ساختاری

کل منطقه با چندین متر نمک روکش شده است که در نوع خود، تصویری به یادمادنی و جاویدان را خلق کرده‌اند. از سوی دیگر به دلیل وجود همین میزان نمک، بین ۵۰ تا ۷۰ درصد لیتیم جهان از این منطقه به دست می‌آید. در مجموع به دلیل این ویژگی‌های ساختاری و همچنین سطحی مسطح، آسمانی پاک و رطوبت اندک هوا، اینجا مکانی مناسب برای فعالیت‌های ماهواره‌ای است.

گردشگری در این منطقه

با توجه به این چشم انداز منحصربه‌فرد، سالار دی یونی هر ساله گردشگران مشتاق فراوانی را از چهار گوشه‌ عالم به سوی خود جذب می‌کند. حتی در همراهی با حال و هوا و فضای موجود، هتل‌های این منطقه نیز دست به ابتکاراتی زده و تمام یا بخشی از سازه و مبلمان خود را از سنگ‌های نمکی ساخته‌اند.

دشت نمک سالار دی یونی

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند شهر عجیبی که در آن خون جنگنده‌ها را می‌نوشند.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری ,
:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در اطراف شهر تهران جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی وجود دارد که مقصد مناسبی برای سفرهای یک روزه و گردش در دل دامان طبیعت به‌شمار می‌روند.

جاذبه های گردشگری در اطراف تهران

شاید بسیاری تهران را فقط با آلودگی‌‌ها و سروصداهایش می‌شناسند و اطلاع نداشته باشند که این پایتخت بزرگ در کنار همه شلوغی‌هایش، زیبایی‌های بسیاری را نیز در خود جای داده است. جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی که می‌توانند اوقات فراغت شما را پر کند، چهره دیگری از این کلان‌شهر هستند. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با جاذبه های گردشگری در اطراف تهران آشنا شوید.

جاذبه های گردشگری در اطراف تهران

روستای ایگل

یکی از مکان‌های جذاب و دوست‌داشتنی برای سفرهای پاییزه، روستای زیبا و دلنشین ایگل است. این روستا در مسیر لواسان به سمت فشم و در ۲۵ کیلومتری شمال‌شرق تهران واقع شده است و از آب‌ و ‌هوای بی‌نظیری برخوردار است که خاطرات دلنشینی را برای شما رقم می‌زند. پوشش گیاهی خاص روستای ایگل باعث می‌شود که در فصل پاییز، شاهد زیبایی بی‌نظیری در این روستا باشیم.

جاذبه اطراف تهران

آبشار سنگان

آبشار سنگان در نزدیکی روستایی به همین نام در دامنه‌های قله پهنه‌حصار قرار دارد. این آبشار مقصدی مناسب برای گردش یک روزه در حوالی تهران است. برای رسیدن به سنگان باید آمادگی لازم برای کوهنوردی و دره‌نوردی داشته باشید.

گردش در اطراف تهران

بعد از آبشارگردی می‌توانید سری نیز به روستای سنگان بزنید. این روستای کوهستانی در مسیر جاده کن، شمال و کمی بالاتر از سولقان واقع است.

زرین‌دشت

روستای زرین دشت یکی از بهترین پاتوق‌های پایتخت‌نشینان در آخر هفته و سفرهای یک روزه است. این روستای سرسبز و تماشایی در فصل بهار و تابستان هوای دل‌انگیزی دارد، ولی در فصل پاییز حال‌وهوای دیگری دارد و بسیار چشم‌نواز است.

مجله دلتا

رودخانه حبله رود، چشمه‌های معدنی خمده و دریابک جزو جاذبه‌های دیدنی روستای زرین دشت به شمار می‌روند. در کنار چشمه خمده استخر آب معدنی خمبوبه قرار دارد. چشمه دریابک را نیز در مسیر روستای آتشان می‌توانید ببیند.

شهرستانک

شهرستانک از آن جاهایی است که جان می‌دهد برای گردش یک روزه در دل طبیعت پاییزی؛ حتی مسیر و جاده رسیدن به آن نیز خالی از لطف نیست. این روستای تاریخی در فصل پاییز همچون رنگین‌کمانی از زیبایی می‌درخشد و با چشم‌اندازهای خیره‌کننده خود مکانی مناسب برای عکاسی و ثبت لحظات به‌یادماندنی در قاب پاییزی است.

در این روستا می‌توانید از کاخ ییلاقی از دوره قاجار و پادشاهی ناصرالدین شاه و کتیبه سنگی کنار آن دیدن کنید. یکی دیگر از دیدنی‌های این روستا قلعه‌ای است که در میان اهالی به قلعه دختر معروف است. تپه باستانی نیز در این روستا وجود دارد که شنستون نام دارد.

جاذبه های گردشگری در اطراف تهران

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند در این روستای ایرانی همه آدم کوتوله هستند.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,جاذبه های ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

جزیره هرمز به زیبایی و جاذبه‌های منحصربه‌فرد معروف است. دره مجسمه‌ها بخش مهمی از این جزیره است که با زبان خاص خود، داستانی به قدمت تاریخ را برای ناظران حکایت می‌کند.

دره مجسمه ها در قشم

بازدید از این جاذبه جزیره هرمز، بخش جدا نشدنی برنامه سفر گردشگرانی است که به عشق طبیعت آرام راهی آن می‌شوند. دره مرموز و خیال‌انگیز مجسمه‌ها، با چاشنی هول و هراس، حال و هوای سفر را دگرگون می‌کند. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با دره مجسمه ها در قشم آشنا شوید.

دره مجسمه ها در قشم

جزیره هرمز در استان هرمزگان واقع شده است و ۴۲ کیلومتر مربع وسعت دارد. هرمز جزیره مهم و پرماجرایی در دل خلیج فارس است. این جزیره کوچک در دهانه خلیج فارس یعنی تنگه هرمز قرار دارد. موقعیت حساس و استراتژیک جزیره هرمز سبب شده تا در طول تاریخ پایگاه قدرت‌نمایی متجاوزان باشد. رد توپ‌ها، بازمانده کشتی‌ها و قلعه‌های آن‌ها در جزیره، این تاریخ را به شکلی عبرت‌آموز برای همگان فاش و حکایت می‌کنند.

دره تندیس ها در قشم

عمر زمین‌شناسی جزیره هرمز ۶۰۰ میلیون سال تخمین زده می‌شود. این جزیره ۵۰ هزار سال پیش از دل خلیج فارس سربرآورده است. جزیره هرمز بهشت زمین‌شناسی کشور است و شامل عارضه‌های مختلف طبیعی همچون تپه‌های رنگارنگ، کوه‌های آتش‌فشانی، کوه‌های نمکی، جلگه‌های پست و هموار و معدن خاک سرخ و نمک است.

در نقشه‌های هوایی، جزیره هرمز مانند یک صدف دیده می‌شود. یک جاده ساحلی زیبا دورتادور جزیره را گرفته است. در این مسیر می‌توان پیاده، با دوچرخه یا موتور به بازدید بخش‌های مختلف رفت. جاذبه‌های طبیعی هرمز در فاصله کوتاهی از هم قرار گرفته‌اند. در بافت قدیمی شهر، آثار تاریخی مهمی برای بازدید وجود دارد.

جاذبه های دیدنی قشم

تندیس جانوران

تندیس جانوران که هنر دست طبیعت هستند هرکدام در گوشه‌ای از دره مجسمه‌‌ها آرام گرفته‌اند و فقط با انسان‌های خیال‌پرداز سخن می‌گویند. با خیره شدن به مجسمه‌ها و پرواز مرغ خیال، عقاب، اژدها، خروس، مارمولک و موش پیش روی شما نمایان می‌شود و با کشف هرکدام شور و شعف خاصی کودک درون را فرا می‌گیرد.

در دره مجسمه‌ها دست‌فروشانی حضور دارند که خوراکی و سوغات می‌فروشند. در بخشی دیگر نوازندگان مشغول نواختن هستند که گوش دادن به آن‌ها خالی از لطف نیست. حضور در دره مجسمه‌ها زمانی که خلوت است و خبری از دست‌فروشان و نوازندگان نیست، حال و هوای ویژه‌ای دارد.

 گردشگری در قشم

سکوت وهم‌آلود

تجربه سکوت بی‌پایان دره مجسمه‌ها بسیار جالب است. سکوتی که شاید وهم‌آلود نیز باشد؛ البته این سکوت به درک بهتر تندیس‌های دره کمک می‌کند. سکوت دره در سایه دیواره‌هایی که به دست طبیعت تراشیده شده‌اند و زمینی از شن نقره‌ای، انسان را به کسب تجربه‌ای بی‌نظیر فرا می‌خواند.

بهترین زمان بازدید از دره مجسمه ها

سفر به جزیره هرمز، این نگین زیبای خاورمیانه فصل خاصی نمی‌شناسد؛ اما به‌طور کلی در نیمه دوم سال هوا برای تفریح در دیار قشم بهتر است.

دره مجسمه ها در قشم

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند ساحل سرخ، تنها ساحل خوراکی ایران.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,جاذبه گردشگری,جاذبه های ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

این بار مسیر حرکت خود را تغییر داده و به جای گشت و گذار در خانه‌های متروکه، تسخیر شده و ترسناک، به سراغ یک موزه می‌رویم.

موزه ماتر در فیلادلفیا

شاید باورتان نشود، اما موزه‌هایی هم هستند که به جای ارائه‌ آثار هنری و باستانی به نمایش چیزهایی می‌پردازند که باب طبع همه نبوده و چه بسا ترسناک و ناخوشایند هستند. “موزه‌ ماتر” از این جمله موزه‌ها است. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با موزه ماتر در فیلادلفیا آشنا شوید.

موزه ماتر در فیلادلفیا

اگر روزی گذرتان به ایالت “پنسیلوانیا” و مرکز شهر “فیلادلفیا” افتاد، شاید باید سری هم به موزه‌ معروف ماتر بزنید، البته اگر عاشق تجربه‌ ترس، از منظری دیگر هستید.

موزه اعضای بدن انسان در فیلادلفیا

این مجموعه شامل انواع ناهنجاری‌های جسمانی، مومی، نمونه‌هایی از بیماری‌های مختلف و کم‌تر دیده شده و البته تجهیزات پزشکی آن زمان است، چیزهایی که شاید باورتان نشود تا چه اندازه قدرت ترساندن مردم را دارند.

در ادامه همراه شما به تماشای گوشه‌ای از عجیب‌ترین دارایی‌های این موزه می‌نشینیم. نمونه‌هایی که هر کدام در نوع خود جذاب، غیر عادی و البته تا حدودی ترسناک هستند.

کودکی بدون جمجمه

یکی از عجیب‌ترین و در عین حال ترسناک‌ترین نمونه‌ها، کودکی است که بدون جمجمه متولد شد. این کودک با توجه به وضعیت جسمانی خاص و نادرش، امکان زندگی خارج از شکم مادر خود را نداشته و از دست رفت. اکنون او در تابوت شیشه‌ای خود در آرامش است، اما بازدید کنندگانش را وحشت‌زده می‌کند.

موزه های ترسناک دنیا

کبد دوقلوهای سیامی

“چَنگ و اینگ بانکر”، دوقلوهای به هم چسبیده‌ تایلندی- آمریکایی بودند که در سال ۱۸۱۱ متولد شده و در ۱۸۷۴ فوت کردند. آن‌ها از ناحیه‌ استخوان جناغ سینه به هم چسبیده و دارای یک کبد مشترک بودند. از طرف دیگر، جدا از این به هم پیوستگی، آن‌ها هر کدام از نظر ساختار بدنی، یک مرد بالغ و مستقل بودند. دوقلوها هر کدام زندگی جداگانه داشته و اتفاقا با دو خواهر ازدواج کردند. چنگ صاحب ۱۱ فرزند شد در حالی که اینگ تنها ده فرزند داشت. پس از مرگ آن‌ها این کبد مشترک در موزه‌ ماتر به نمایش گذاشته شده است.

کتاب‌های جلد شده با پوست انسان

در این موزه شما می‌توانید به تماشای نسخ متعددی از کتاب‌هایی بنشینید که به پیدایش و تکامل انسان اختصاص دارند. در عین حال فرصت بازدید از کتاب‌های متفاوتی نیز نصیب بازدیدکنندگان موزه ماتر می‌شود، کتاب‌هایی که با پوست انسان روکش شده‌اند! سه کتاب در این مجموعه وجود دارند که با پوست زنی به نام ماری لینچ  (Mary Lynch) جلد شده‌اند. زنی که به دلیل بیماری موسوم به “باتریشین” (Trichinosis) جان خود را از دست داد.

کودک دو سر

همچون مورد دوقلوهای بانکر، موزه‌ ماتر دارای مجموعه بزرگ و قابل توجهی از جنین‌های به هم چسبیده است که یکی از آن‌ها جنینی است که دو سر دارد. این جنین که در میان ظرف فرمالدهید قرار گرفته از بدنی واحد اما دارای دو سر برخوردار است.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند شهر عجیبی که در آن خون جنگنده‌ها را می‌نوشند.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله گردشگری دلتا,عجایب ,
:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 آذر 1400 | نظرات ()