نوشته شده توسط : مجله دلتا

گاهی  طبیعت پا را فراتر می گذارد و گونه ها و انواعی را خلق می کند که شگفتی را  به بالاترین حد خود می رساند. لازم نیست راه دوری برای دیدن این پدیده‌های  شگفت انگیز برویم. کافی ست سری به جنوب ایران بزنیم و کوه‌های مینیاتوری را  ببینیم.

کوه های مینیاتوری

طبیعت  ایران زمین به خودی خود زیبا و شگفت‌انگیز است و در هر گوشه این سرزمین که  پا بگذارید نشانه‌هایی از هنر دست طبیعت را می‌بینید که با ترکیب رنگ‌ها و  با به کارگیری عناصر چهارگانه، پدیده‌ای آفریده شده که شاید در هیچ کجای  دیگر از این کره خالی نتوان نمونه آن را دید. همین بندر چابهار خودمان با  کوه‌ های مینیاتوری که دارد این واقعیت را به ما اثبات کرده است. امروز در مجله دلتا به بررسی کوه های مینیاتوری یا کوه های مریخی چابهار در استان هرمزگان می پردازیم و از شگفتی آن‌ها حرف خواهیم زد.

کوه های مینیاتوری چابهار

ظهور پدیده خارق العاده طبیعت

بیشتر  گردشگران در میان جاذبه‌های گردشگری جهان در پی پیدا کردن نشانه‌ای از این  پدیده خارق العاده طبیعی در میان پر جاذبه ترین کشورهای جهان می‌گردند و  تا مدت‌ها موفق نشده بودند که نمونه‌ای از آن را ببینند. این جستار تا  زمانی ادامه پیدا کرد که بالاخره نمونه‌هایی از آن در عکس‌های چابهار  پدیدار شد و عده‌ای از عاشقان طبیعت به طرف چابهار در استان هرمزگان سرازیر  شدند تا این پدیده خارق‌العاده طبیعی را از نزدیک ببینند. برای بهتر دیده  شدن این کوه‌ های مینیاتوری بهتر است در زمانی به چابهار سفر کنید که  بادهای فصلی در حال حکم رانی هستند و با رفت و آمد شان شکوه و جلال این  کوه‌ها را بیش از پیش می‌کنند. بنابراین بهار و اوایل ماه اردیبهشت بهترین  زمان برای تماشای این پدیده جادویی است.
کوه های مینیاتوری استان هرمزگان

کمی جستجو تا رسیدن به کوه های مینیاتوری چابهار

در راه رسیدن به این نقطه از چابهار باید مسیری سنگلاخی و بالا و پایین شدن در مسیر را تجربه کنید و تا به  کوه‌ های مینیاتوری چابهار برسید. اما بعد از این که عرق از جبین سرازیر  می‌شود و این پدیده جادویی جلوی چشم‌تان نمایان می‌شود، آن وقت است که  متوجه می‌شوید که راهی را که پیموده‌اید ارزشش را داشته است. کوه‌هایی با  قد و قامتی کوتاه اما به هیبت یک کوه و استواری آن کوه‌ های مینیاتوری  مانند دسرهای خوشمزه‌ای هستند که از چندین رنگ تشکیل شده‌اند و ساعت‌ها می  توان به بررسی اطراف آن‌ها پرداخت.
پدیده خارق العاده طبیعی
وقتی در کوهپایه این کوه‌های  کوتاه می‌ایستید، مسحور زیبایی آن‌ها می‌شوید و احساس می‌کنید در مقابل  یکی از ماکت‌های فیلم ارباب حلقه‌ها ایستاده‌اید. اما از آن جایی که ما  انسان هستیم و در کشف زیبایی‌ها سیری ناپذیر هستیم پس سعی می‌کنیم از این  کوه‌های مینیاتوری بالا رفته و آن طرف آن‌ها را هم با دیدی که داریم کشف  کنیم.
ایران زیبا
 تصویر آن طرف کوه‌ها هم به موازات خودشان زیبا است. خلیج عمان در برخورد  با این کوه‌های مملو از املاح معدنی، رنگی را از خود ایجاد می‌کند که در  نوع خود منحصر به فرد است. در برخورد با این تصویر ایمان می‌آورید که طبیعت  قلمی قدرتمند دارد و به وجود آمدن کوه‌های مینیاتوری تنها یک اتفاق ساده  طبیعی نیست. ساحل طلایی رنگ خلیج عمان نیز در این تصویر جایگاه ویژه خود را  دارد. بی‌شک برای کسانی مشتاق به ثبت تصاویر فوق‌العاده هستند حتی برای یک  لحظه هم نباید فرصت دیدار با کوه‌های مینیاتوری را از دست بدهند. خیلی از  بومیان این منطقه شکل کوه‌های مینیاتوری را به پریان دریایی این منطقه نسبت  می‌دهند و این باور بی‌شک جز افسانه‌های این منطقه است اما بی‌شک از  زیباترین استعاره‌هایی است که به این کوه‌ها نسبت داده می‌شوند.

جاذبه های چابهار

همچنین بخوانید:

عمارتی با باغ ایرانی اروپایی در شیراز 

پاریس کوچولوی ایران، پایتخت انیمیشن 

روستای شیب دراز کجاست؟ 

لفور، جنگلی با ۴۰ میلیون سال قدمت 

روستایی در ایران با حس و حال روستاهای اروپایی 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 94
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در  دنیا پدیده های عجیب زیادی وجود دارد و حتی می‌توان در قلب جزیره‌ای کوچک و  دورافتاده هم گوشه‌ای از این جاذبه‌های عجیب را کشف کرد و از آن‌ها بازدید  کرد.

تپه های شکلاتی

تپه های شکلاتی فیلیپین

در وسط جزیره بوهول در فیلیین تپه‌های عجیبی را می‌بینید که به تپه های شکلاتی معروف هستند. این مناظر  فوق العاده، جاذبه منحصربه‌فرد این جزیره کوچک هستند و بیشتر کسانی که برای  اولین بار به این تپه‌ها نگاه می‌کنند به سختی باور می‌کنند که این تپه‌ها  طبیعی هستند و خودشان به این شکل در آمده‌‎اند. جالب است که در فصل‌های  خاصی از سال این تپه‌ها به رنگ شکلاتی در می‌آیند و همین باعث شده که به آن  ها تپه‌ های شکلاتی بگویند! در ادامه با مجله دلتا همراه باشید تا از این تپه‌ های شکلاتی بیشتر بدانید.
تپه های شکلاتی فیلیپینمشخص  نیست که این منطقه چند تپه شکلاتی دارد اما حدود ۱۲۶۸ تپه است که  بزرگ‌ترین آن ها ۱۲۰ متر ارتفاع دارد. این تپه‌ های شکلاتی مخروطی کاملا  شبیه همدیگر هستند و بیشتر آن‌ها بین ۳۰ تا ۵۰ متر ارتفاع دارند. این  تپه‌ها در حدود ۵۰ کیلومتر مربع از این منطقه پراکنده شده‌اند و مناظری  دیدنی و تماشایی را به وجود آورده‌اند. هنوز هیچ کس نمی‌داند که این تپه‌  های شکلاتی برای چه شکل گرفته‌اند؟ اما محلی‌ها برای آن افسانه‌ای دارند که  می‌گوید دو غول چندین روز در این منطقه جنگیدند و برای اینکه قدرتشان را  به هم ثابت کنند سنگ‌های بزرگ این تپه‌ها را به سمت هم پرتاب می‌کردند تا  اینکه بعد از چند روز خسته و دوباره با هم دوست شدند و جزیره را ترک کردند.

تپه های شکلاتی جزیره بوهول

با  ابن حال، زمین شناسان نظرهای متفاوتی درباره علت شکل گرفتن تپه‌ های  شکلاتی دارند یکی از نظریه‌ها این است که این تپه‌ها بر اثر بالا آمدن  رسوبات مرجانی به وجود آمده‌اند و عده‌ای دیگر هم می‌گویند دلیل به وجود  آمدنشان فرسایش توسط  بادهای شدید بوده است. علت پیدایش آن‌ها هر چه که باشد دیدن این تپه‌ها از  نزدیک، تجربه‌ای خاص وعجیب است که می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد.
تپه های رسوبی مرجانی
 در اواخر فصل خشک چمن‌هایی که بر روی این تپه‌ های شکلاتی هستند به رنگ  قهوه‌ای در می‌آیند. همه این تپه‌ها ظاهری یک شکل دارند و هیچ درخت یا  بوته‌ای بر روی آن‌ها سبز نمی‌شود. در هر زمانی از سال می‌توانید ازاین  تپه‌ها دیدن کنید چون در ماه‌های بارانی هم به همان زیبایی ماه‌های خشک  هستند.

تپه های مخروطی شکل
 در هنگام بازدیداز تپه‌ های شکلاتی زیاد ذوق زده نشوید چون نمی‌توانید از  آن‌ها بالا بروید وتنها کاری که باید بکنید این است که از پله‌های یک سکو  به بالای آن بروید و از آنجا این تپه‌های حیرت آور را تماشا می‌کنید.

همچنین بخوانید:

دریاچه‌ای که جزایر آن شناورند! 

جزیره متحرک در ایران 

جزیره‌ای بکر، خالی از سکنه در هرمزگان 

عوض شدن مفهوم زمان در جزیره زنگبار!! 

سایه مرگ بر فراز جزیره شیطان در گویان فرانسه 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

هر  سال در زمانی مشخص، میزان عمق این دریاچه هفت برابر شده و پس از مدتی خود  به خود تقریبا ناپدید می شود  و در هنگام افزایش دما پارکی که اطرافش وجود  دارد را به زیر آب فرو می برد.

دریاچه گرین

دریاچه گرین در اتریش (Green Lake)

پدیده‌های  عجیب و غریب طبیعی زیادی در گوشه گوشه این دنیا اتفاق می‌افتد. یکی از این  پدیده‌ها در کشور اتریش اتفاق افتاده است و یکی از زیباترین مسیرهای  پیاده‌روی این کشور را به رودخانه‌ای با عمق ۱۰ متر تبدیل کرده است. البته  این اتفاق فقط در نیمی از سال می‌افتد و در نیم دیگر اوضاع به حالت عادی در  می‌آید. اسم این دریاچه، دریاچه گرین در اتریش است. با مجله دلتا همراه باشید تا ببینیم این دریاچه جادویی دقیقا کجاست و چه اتفاقی در آن می‌افتد.دریاچه گرین در اتریش این دریاچه در یکی از مناطق کوهستانی- جنگلی اتریش به نام Styria و در دامنه کوه‌های  Hochschwab واقع شده است و یکی از غیر عادی ترین پدیده‌های طبیعی جهان  محسوب می‌شود. در طول زمستان و ماه‌های سرد سال این دریاچه کاملا خشک  می‌شود و به یک پارک معمولی تبدیل می‌شود و مردم این منطقه برای جدایی از  شلوغی‌ها و هرج و مرج های شهر و تمدد اعصاب به آن پناه می‌برند. اما همین  که دمای هوا کمی بیشتر می‌شود، برف‌هایی که روی کوه‌ها وجود دارد، کم کم آب  می‌شوند و آب آن‌ها به پایین کوه می‌رود و دریاچه شفاف و زیبای گرین را  تشکیل می‌دهد.

دریاچه شفاف و زیبای گرین

در  فصل تابستان عمق دریاچه گرین در اتریش از ۱ تا ۲ متر شروع می شود و در  جاهایی به ۱۰ متر هم می رسد و در ماه ژوئن به بیشترین سطح خود می رسد و به  محلی برای غواصی و شنا کردن تبدیل می شود. برای خیلی از افراد هم جالب است بدانند که پارکی  که زیر آب می رود دقیقا چه شکلی است و به همین دلیل گردشگری این منطقه به  اوج خود می رسد.
دریاچه جادویی

چه کارهایی در دریاچه گرین در اتریش می توانیم انجام دهیم؟

علاوه  بر غواصی در دریاچه گرین، گردشگران و ماجراجویان علاقه زیادی به ماهی‌گیری  و شنا کردن و نشستن روی صندلی در زیر آب، دیدن درخت‌ها، پل‌ها و هر آنچه  که متعلق به خشکی است و به زیر آب رفته، دارند. پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به  تصاویر دریاچه گرین در اتریش بیندازید، شاید دریاچه گرین تنها دلیل سفر  گردشگران به اتریش نباشد اما مطمئنا یکی از دلایل اصلی است.
پارک زیر آب
 یکی از غواص‌هایی که در این دریاچه ماجراجویی کرده از تجربه خودش می‌گوید:  وقتی که زیر آب غواصی می‌کردم انگار که در یک دنیای جادویی بودم، همه چیز  واقعا زیبا بود. تجربه شنا روی علف‌ها و چمنزارهای سبز، گل‌ها، صخره‌ها،  پل‌ها و مسیرها تجربه افسانه‌ای است که در هر جایی نمی‌توانید داشته باشید.  به همه این‌ها اشعه‌های خورشید را که از آب رد می‌شوند و نور  فوق‌العاده‌ای را در آب به وجود می‌آورند هم اضافه کنید. دریاچه گرین در  اتریش به اندازه‌ای زیباست که می‌توانید روزها در کنار آن باشید و کمپ  بزنید و گذر زمان را حس نکنید.
غواصی در دریاچه گرین
اگر فرصت سفر به اتریش و دیدن این دریاچه را داشتید دوربین عکاسی تان را حتما همراهتان ببرید،  چشم انداز دریاچه در کنار درختان سوزنی و بلند و در دامنه ی صخره های سنگی  بیشتر شبیه به یک تابلوی نقاشی است.
سفر به اتریش

همچنین بخوانید:

قدیمی ترین و عمیق ترین دریاچه جهان 

دهکده قرون وسطایی که به شکل ترسناکی از آب بیرون می‌آید! 

سرزمین غارها و قلعه‌ها 

رودخانه‌ای که هر موجودی را آب‌پز می‌کند! (+ویدیو) 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 97
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

جاذبه  بسیار عجیب است. تا زمانی که چیزی از مواردی که بتواند آن را مغلوب کند  ندانیم، به آن نیرو می‌گوییم، نیرویی که در همه جا حاضر است و به خاطر همین  جاذبه است که ما روی زمین بند شده‌ایم و هر چیزی که به هوا پرتاپ می‎کنیم  به زمین برمی‌گردد.

مناطق بدون جاذبه

مناطق بدون جاذبه در زمین

قانون جاذبه بر کره زمین حاکم  است که قرن‌ها پیش به دست آیزاک نیوتون کشف شد. اما مکان‌های استثنایی هم  بر روی کره زمین وجود دارد که قانون گرانش در مورد آن ها صدق نمی‌کند.  مثلاً ماشین خاموش از تپه بالا می‌رود، آبشار به جای اینکه پایین بریزد، به  سمت بالا حرکت می‌کند و تخته سنگ بزرگی بدون آنکه سقوط کند، لبه یک صخره  باقی مانده است. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید تا با این مناطق بدون جاذبه در زمین بیشتر آشنا شویم.

تپه‌های مغناطیسی

اولین  مورد از مناطق بدون جاذبه تپه‌های مغناطیسی هستند. در کشور کانادا تپه‌ای  به نام نیو برانزویک (New Brunswick) وجود دارد که در آن اتفاق‌های عجیب و  غریب می‌افتد. اگر با ماشین به این تپه بروید و آن را در ابتدای جاده پارک  کنید، می‌بینید که ماشین بدون هیچ دخالت انسانی‌ای شروع به حرکت کردن  می‌کند آن هم به بالای تپه! بله این اتفاق کاملا واقعی است و داستان نیست  اما دلیلی که پشت آن وجود دارد اصلا آن چیزی که مردم فکر می‌کنند، نیست.

تپه‌های مغناطیسی

این  تپه‌ها در ابتدا درک هر کسی را به چالش می‌کشد چون کاملا بر خلاف آنچه  هستند که تا حالا یاد گرفته‌ایم و در عمل هم دیده‌ایم. این تپه‌ها به تپه  های مغناطیسی مشهور شده‌اند و در چند نقطه دنیا دیده می‌شوند که گفته  می‌شود. این تپه‌ها کاملا طبیعی هستند که در کشورهای ایتالیا، برزیل،  استرالیا و حتی ایران دیده می‌شوند. در ابتدا مردم بر این باور بودند که  این تپه‌ها نفرین شده‌اند اما به نظر می‌رسد که دانشمندان و محققان در مورد توجیه این پدیده منطقی‌تر فکر می‌کنند. خطای دید!
جاده های مغناطیسی

خانه مرموزی در ایالت اورگن آمریکا

در  دل جنگل‌های حوالی منطقه گردشگری «اورگن ورتکس» یک کلبه متروکه وجود دارد  که یکی از مناطق بدون جاذبه است. بومی‌های آمریکایی به این منطقه، سرزمین  ممنوعه می‌گویند، جایی که باید از آن دوری شود. اعتقاد بر این است که در  این منطقه نوعی میدان نیروی واگرا وجود دارد. راه رفتن در این منطقه  تقریباً غیر ممکن است. شما بدون گرفتن حصارها نمی‌توانید قدم از قدم  بردارید درغیر این‌صورت درون دریا سقوط خواهید کرد. یک جارو هم وجود دارد  که هر جای کلبه که آن را بگذارید، صاف سر جایش باقی می‌ماند و روی زمین  نمی‌افتد. در این مکان مرموز، توپ‌ها روی سطح کاملاً صافی که هیچ شیبی  ندارد، به سمت بالا می‌غلتند. هیچ کلکی در کار نیست و بازدیدکنندگان حتی با  ابزارهای مخصوص، زاویه و انحراف زمین را هم اندازه گرفته‌اند.
سرزمین ممنوعه

آبشار معکوس در انگلستان

در این آبشار که در نزدیکی دهکده ی هیفیلدِ انگستان واقع شده، آب آبشار مستقیماً به سمت  بالا می‌رود و این مسئله باعث شده تا به عنوان یکی از مناطق بدون جاذبه  شناخته شود. راز معکوس بودن جریان آب این آبشار در بادی است که در این  منطقه می‌وزد. این باد به قدری شدید است که جریان آبی که باید به سمت پایین  سقوط کند را به سمت بالا می‌کشاند. این آبشار معمولاً ۲۳/۷ متر ارتفاع  دارد. اما اینکه منشأ این باد شدید کجا است، سؤالی است که هنوز جوابی برای  آن پیدا نشده.
 آبشار معکوس

سد هوور در ایالت نوادای آمریکا

سد هوور ۲۲۱/۴  متر ارتفاع دارد و اگر خود را به بالای آن برسانید، در آنجا می‌توانید  آزمایش ساده‌ای انجام دهید. کافی است سعی کنید آب یک بطری را خالی کنید.  خواهید دید که آب برخلاف معمول، به جای آنکه به سمت پایین بریزد، به طرف  بالا پرواز می‌کند! اگر سعی کنید یک جسم نورانی را به سمت پایین پرت کنید  هم همین اتفاق خواهد افتاد و به خاطر جریان قوی هوا، جسم نورانی در هوا  معلق خواهد ماند.
سد هوور

همچنین بخوانید:

بلندترین آبشار دنیا 

موج‌های سنگی در استرالیا 

عوض شدن مفهوم زمان در جزیره زنگبار!! 

چاه خوفناکی که همه چیز را سنگ می‌کند! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

روستاها  در برخی از موارد به عنوان یکی از بهترین جاذبه های گردشگری شناخته می  شوند. اصولا شرایط خاصی لازم است تا یک روستا به عنوان منطقه گردشگری معرفی  شود و زمانی که چنین جایگاهی را به دست آورد، قطعا می توان این مهم را از  جمله دستاوردهای متمایز و منحصر به فرد آن روستا قلمداد کرد.

روستای سرخاب

روستای  سرخاب یکی از روستاهایی است که می‌تواند به عنوان یک منطقه گردشگری مناسب و  مطلوب انتخاب شود. این روستا که با عنوان بهشت ساوجبلاغ شناخته می‌شود،  علاوه بر اینکه تفریح در یک منطقه مسکونی با امکانات مناسب را برای شما رقم  می‌زند به گونه‌ای طبیعت گردی و لذت بردن از زیبایی های طبیعت نیز قلمداد  می‌شود. با مجله دلتا همراه باشید تا با این روستای زیبا آشنا شوید.
روستای سرخاب

روستای سرخاب

ساوجبلاغ  به عنوان یکی از شهرستان‌های استان البرز در مجاورت کرج، طالقان، نظرآباد و  اشتهارد قرار دارد. نام اصلی سرخاب، سرخ آباد است و از توابع بخش مرکزی  شهرستان ساوجبلاغ شناخته می‌شود. سرخاب یک روستای ییلاقی است و به عنوان  یکی از سر سبزترین مناطق ساوجبلاغ در میان بسیاری از گردشگران منطقه  محبوبیت بسیار زیادی دارد.
این منطقه امروزه در کنار منطقه‌ای همچون  کردان به شهرت بسیار زیادی در صنعت گردشگری دست یافته است و به نظر می‌رسد  در سالیان آینده به یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در ایران مبدل گردد.
بهشت ساوجبلاغ

مناظر دیدنی سرخاب

از قسمت شرقی سرخاب، رودخانه‌های سرخاب و عباس‌آباد گذر می‌کنند که از رودخانه کردان سرچشمه می‌گیرند. گذر رودخانه‌ها از این منطقه، آب و هوای دل‌ پذیری را به سرخاب بخشیده است.
مناظر دیدنی سرخاب
 سطح آب رودخانه در این منطقه بسیار مناسب بوده و باعث حاصلخیزی خاک شده  است. به همین علت انبوه باغات این منطقه بسیار زیاد است و مناظر تماشایی  بسیار زیادی را شکل داده است.
ویلاهای بسیار زیادی که در این منطقه مشاهده می‌شود حس و حال قدم گذاشتن در روستاهای  اروپایی را به انسان منتقل می‌کند. اغلب این ویلاها از پر آب بودن منطقه  استفاده کرده و استخرهای لوکسی را در حیاط‌های گسترده بنا کرده‌اند.
رودخانه‌های سرخاب
 درختان میوه در اوایل بهار شکوفه می‌دهند و در گوشه و کنار روستا،  شکوفه‌های رنگی و به‌خصوص شکوفه‌های صورتی رنگ به چشم می‌خورند. در فصل  پاییز رنگ درختان مجموعه‌ای باشکوه از رنگ‌های سبز، زرد، نارنجی و قرمز رنگ  است.
پاییز سرخاب

جاذبه‌های اطراف روستای سرخاب

اگر  می‌خواهید علاوه بر طبیعت گردی در این روستا، از سایر جاذبه‌های سرخاب نیز  دیدن کنید می‌توانید به مجموعه تپه‌‌های باستانی سرخاب رفته و ساعات دل  انگیزی را نیز آن جا سپری کنید.
در واقع تپه سرخاب،  تپه‌ای باستانی است که از دوره تیموریان به یادگار مانده و در آثار ملی  ایران نیز به ثبت رسیده است. این تپه یک کیلومتر با روستای سرخاب فاصله  دارد.تپه سرخاب

دسترسی به سرخاب

فاصله  روستای سرخاب تا کرج تقریبا ۳۰ کیلومتر است. همانگونه که بیان کردیم  شهرستان کرج در شرق سرخاب قرار دارد و از طریق آزادراه کرج – قزوین و جاده  قدیم قزوین می‌توان به سرخاب رسید.
از میدان آزادی تا سرخاب بسته به  میزان ترافیک بین ۱ ساعت و نیم تا ۲ ساعت راه است. تهراندشت و هشتگرد نیز  به ترتیب در ۱۰ و ۱۵ کیلومتری شمال سرخاب قرار دارند.

همچنین بخوانید:

روستای آبشارها 

اورامانات، روستای پلکانی سنگی در دل مه 

عمارتی با باغ ایرانی اروپایی در شیراز 

جزیره‌ای بکر، خالی از سکنه در هرمزگان 

بزرگترین دریاچه آینه‌ای بکر در ایران 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

این‌روزها از هرچه که حرف می‌زنیم یک  سرش به کرونا ختم می‌شود. این ویروس کوچک زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده و  در تمام ابعاد زندگیمان ناچاریم تغییر سبک دهیم تا زنده بمانیم. دورکاری  می‌کنیم، خودمان را در قید و بند پروتکل‌های بهداشتی قرار می‌دهیم و از همه  مهم‌تر، سفر نمی‌کنیم مگر سفری که ضروری باشد.

سفر به ناکجا

دوست‌داران  سفر راه‌حلی جالب پیدا کرده‌اند که با آن دلتنگی‌شان برای سفر را پاسخ  دهند. شرکت‌های هواپیمایی مختلف در سرتاسر دنیا اقدام به فروش بلیط هواپیما  به ناکجا می‌کنند و عاشقان سفر برای فرار از روزمرگی در قرنطینه به این  پروازها می‌پیوندند. در این مقاله با مجله دلتا همراه باشید تا با تمام ابعاد سفر به ناکجا آشنا شوید. شاید شما هم هوس  کردید که برای یک بار هم که شده این سفر را تجربه کنید. یادتان باشد که این  ماجرای یک مقصد نیست؛ ماجرای یک سفر است!
ماجرای یک سفر

نقطه سر خط!

سفر  به ناکجا ایده‌ای جدید نیست. همه‌ ما جایی از زندگی‌مان دلمان خواسته  برویم جایی که نمی‌دانستیم دقیقا کجاست؛ فقط دوست داشتیم به قصد سرگرمی یا  استراحت به سفر برویم. اگر روزی این ایده در سرتان چرخیده و دلتان خواسته  تجربه‌اش کنید، باید به شما بگوییم که در عصر کرونا در حالی که در منطقه  آسیا و اقیانوسیه ۹۷ درصد کاهش پرواز داشته‌ایم، این رویا به واقعیت پیوسته  و امکان پرواز به ناکجا فراهم شده است.
پرواز به ناکجا یک سفر چند  ساعته است. شما در یک فرودگاه از زمین بلند می‌شوید، پرواز می‌کنید،  جاذبه‌های گردشگری را از بالا تماشا می‌کنید و مجددا در همان فرودگاه مبدا،  بر زمین می‌نشینید. در سفر به ناکجا از نظر علم فیزیک هیچ کاری انجام  نمی‌دهید چون عملا جابه‌جایی انجام نشده است. ماجرا همان است که گفتیم:  نقطه سر خط! اما واقعیت این است که در این‌گونه سفرها با چرخیدن دور آسمان  دلتنگی‌تان برای سفر دود می‌شود و در آسمان جا می‌ماند؛ انگار دوباره  یادتان می‌آید که سفر چه عادت قشنگی‌ست که در زندگی ما آدم‌ها وجود داشته و  احتمالا در آینده هم باز خواهد گشت.
سفر در دوران کرونا

هواپیما‌ها ما را کجا می‌برند؟

هواپیمایی‌ها  مسافران را بر فراز یکی از جزایر، شهرها یا مناطق طبیعی می‌گردانند،  برایشان از آن جاذبه‌ها حرف می‌زنند و مسافران از پنجره‌های محدود هواپیما  به زمین زیر پایشان نگاه می‌کنند. بعضی از این هواپیمایی‌ها کارهای بامزه و  شاید عجیب دیگری هم می‌کنند.
مانند تمام پروازها، در این پرواز هم  ماسک الزامی است و تمام پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود. نکته جالب آنکه  برای پرواز به ناکجا به پاسپورت احتیاجی ندارید چرا که اساسا از مرز هر  کشور خارج نمی‌شوید! بلیط این پروازها قیمت‌های متفاوتی دارند. در کلاس  اکونومی و بیزنس در بازه ۵۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار به فروش می‌رسند.

سفر هوایی

تیغ تیز انتقاد بر گلوی سفر به ناکجا

در  این میان انتقادهایی هم به این‌گونه سفرها وارد است. فعالان محیط زیست که  همیشه انگشت اتهامشان را به سمت هواپیماها هدف گرفته بودند، این‌بار هم  اعتقاد دارند سفر به ناکجا ضرورتی ندارد و تنها تولید کربن‌دی‌اکسید را  افزایش می‌دهد. اما واقعیت این است که هواپیمایی‌ها خود را از این اتهام  مبرا می‌دانند و بر ویژگی هواپیماهای خود تکیه می‌کنند که با محیط زیست  سازگارند و کربن اضافه‌ای بر دوش زمین نمی‌گذارند.
از طرف دیگر، خطر  انتقال کرونا در هواپیما بالاست و با وجود ضدعفونی منظم هواپیما‌ها،  نمی‌توان بر این پروازهای غیرضروری اصرار ورزید. هر چه باشد، کرونا هنوز  هست و دلتنگی آدم‌ها برای سفر شاید دلیل مناسبی برای این نباشد که ساعت‌ها  در هواپیما بر فراز زمین بچرخند. با این همه این هواپیمایی‌ها می‌گویند  سیستم تهویه هواپیما را از زمان همه‌گیری ویروس سارس طوری طراحی کرده‌اند  که به کسی آسیبی نرسد. به علاوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی را نیز الزامی  کرده‌اند.

همچنین بخوانید:

شهر زیبایی که حاصل برخورد شهاب سنگ به زمین است! 

دالان سبز در خنکای ارتفاعات تالش 

دره‌ی ستارگان در تسخیر ارواح! 

جزیره‌ای پر رمز و راز که ورود زنان به آن ممنوع است! 

خانه‌های ۱ دلاری ایتالیا! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

ترس  گاهی با گشت و گذار در مکان‌های تسخیر شده به سراغ انسان نمی‌آید، گاهی  وحشت آنچنان با زیبایی و شکوه در هم می‌آمیزد که نمی‌توان مرزی بین دلهره و  شگفتی گذاشت.

قلعه پردجاما

یک غار زیبا و یک قلعه‌ تسخیر شده به نام قلعه پردجاما ، عجب معجون شگفت‌انگیزی و این درست همان چیزی است که یک گردشگر مشتاق دنیای گردشگری وحشت و البته بازدید از جاذبه‌های طبیعی را شیفته‌ خود می‌کند. سفر امروز ما  بسیار جالب و رویایی است، البته رویاهایی که اندکی طعم ترس و دلهره را نیز  به همراه دارند، با مجله دلتا همراه باشید.

قلعه پردجاما در اسلوونی  هر کسی که از غار پوستوینا دیدن کرده است باید حتما سری هم به قلعه تماشایی پِرِدجاما بزند،  قلعه‌ای جالب و شگفت‌انگیز در کشور اسلوونی که در دهکده‌ای به همین نام در  یازده کیلومتری شهر پوستوینا و ۹ کیلومتری این غار واقع شده است. اینجا  منطقه‌ای تاریخی است و جاذبه‌های گردشگری آن نیز در نوع خود جالب توجه و  منحصر به فردند.
غار پوستوینا
نام پردجاما در زبان اسلوونی به معنای «قلعه‌ ساخته شده در مقابل غار» است. در این منطقه قلعه‌های  بسیاری وجود دارد که بعضی از آنها از زیبایی چشم‌نواز اما یکنواخت و گاهی  کسل کننده برخوردارند، اما قلعه پردجاما داستان متفاوتی دارد که آن را به  مراتب از سایرین جدا کرده و باعث جلب توجه گردشگران شده است.
از هر طرف  که به نمای قلعه بنگرید، زیبایی و شکوه آن را درک خواهید کرد. شاید تنها  همین نکته که این قلعه در ارتفاع ۱۲۳ متری و در دل کوه ساخته شده، به  تنهایی عاملی برای جلب نظر گردشگران باشد. از میان پنجره‌های داخلی این  قلعه می‌توان به تماشای طلوع خورشید نشست و لذت بارش باران از میان  صخره‌های سنگی را درک کرد.
قلعه رونسانسی در دل صخره‌ها
 برای رسیدن به قلعه پردجاما باید پلکانی را پشت سر گذاشت. فضاسازی داخلی  این قلعه در عین خاص بودن، چشم انداز معماری مدرن امروزی را نیز به بیننده  یادآوری می‌کند. شیوه‌ای که این سازه بر اساس آن ساخته شده، شگفت‌انگیز و  تماشایی است. همه چیز این قلعه را باید منحصر به فرد دانست، حتی داستانی که  در پس دیوارهای سنگی آن رخ داده است.
قلعه‌ تسخیر شده

آیا این قلعه واقعا تسخیر شده است؟

در  روزگاری دور شوالیه‌ای به قلعه پردجاما پناه می‌برد و سایرین با محاصره  قلعه، او را در بند تصور می‌کنند. یک سال تمام او در این قلعه محصور بود و  دشمنانش تصمیم داشتند او را از گرسنگی به دامن مرگ بکشانند، اما هرگز تصور  نمی‌کردند که این تنها یک نمایش است. چون ساکنان این قلعه به راحتی به مواد  خوراکی دسترسی داشتند، آن هم به لطف یک راهروی مخفی؛ مسیری طبیعی که از  قلعه آغاز و به سمت بالای صخره‌ها کشیده شده بود و در نزدیکی دهکده‌ ویپاوا  قرار داشت، جایی که خدمتکاران قلعه خوراک مورد نیاز خود را به سادگی تهیه  می‌کردند. شوالیه دوراندیش این مسیر را وسیع‌تر کرد و آن را به اندازه‌ای گسترش داد که  بتوان آزادانه در آن رفت‌و‌آمد کرد. اما این پرسش مطرح است که چرا او به  جای این کار، خیلی ساده از چنگ دشمانش نگریخت؟ شاید درست‌ترین کار همین  بود، چرا که در نهایت و با خیانت یکی از خدمه‌ قلعه، بالاخره راز او افشا  شده و دشمانش او را با شلیک گلوله‌ توپ کشتند.
قلعه‌ ساخته شده در مقابل غار
 امروزه هنوز هم می‌توان از میان این راه مخفی عبور کرد، البته در فصل  زمستان و وقتی که کلنی خفاش‌ها در غار مأوا می‌گیرند، این کار مستلزم شهامت  بیشتری است. اما به هر حال واقعیت این است که مردم مدت‌ها قبل در این  منطقه ساکن بودند. در واقع برای نزدیک به هزار سال افرادی در این غار زندگی  می‌کردند تا در نهایت این قلعه به تدریج در ورودی غار ساخته شد.
قلعه‌ در مقابل غار
به هر حال زندگی کردن در میان صخره‌ها و در میان یک غار، هم رویایی و افسون شده است و هم گاهی ترس را به جان انسان می‌اندازد.

همچنین بخوانید:

سرزمین غارها و قلعه‌ها 

قلعه آدم‌خوار در اردبیل 

غار عجیبی که خانه یک جادوگر انتقام جو است! 

عمیق ترین غار دنیا کجاست؟ 

اولین صندوق امانات جهان در ایران 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

اولین  بانک تاریخ بشر یا به عبارتی نخسین صندوق امانات دنیا در شهر یزد و در  روستای سریزد واقع شده است؛ سریزد یکی از روستاهای شهرستان مهریز است که  قدمتی چند هزار ساله دارد.

قلعه سریزد

قلعه  سریزد در ۵ کیلومتری شهرستان مهریز و ۴۰ کیلومتری شهر یزد واقع شده است.  کارشناسان می‌گویند ایرانی‌ها این بنای شگفت‌انگیز را به عنوان اولین بانک  جهان ساختند. این بنا در دوره ساسانیان ساخته شده و معماری بسیار دقیق و  شگفت‌انگیزی دارد؛ حال در ادامه با مجله دلتا همراه باشید تا بیشتر درباره اولین بانک جهان بدانید.
قلعه سریزد در ایران

روستای سریزد

به  ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد که برسید، به قلعه سریزد دسترسی خواهید داشت.  البته در این منطقه نباید دنبال جاذبه‌های تفریحی و هیجان انگیز باشید زیرا  به جز یک مغازه نان و یک بقالی مغازه دیگری در آن وجود ندارد. یک مدرسه  خیلی کوچک هم در روستا وجود دارد که بچه‌های روستا در آنجا درس می‌خوانند  اما حالا بیشتر افرادی که در این روستا زندگی می‌کنند زنان و مردان  سال‌خورده هستند که فرزندانشان برای کار یا تحصیل به شهرها و روستاهای دیگر  رفته‌اند.
روستای سریزد
 مردمان روستای دوست‌داشتنی سریزد به اندازه‌ای خونگرم و مهمان‌نواز هستند  که شما می‌توانید تجربه بی‌نظیری از مهمان‌نوازی را در کنارشان تجربه کنید.  خانه‌های کاهگلی به صورت پراکنده در سطح روستا دیده می‌شود، مردم در این  روستا اینجا بیشتر از راه کشاورزی و همچنین از باغ‌های اناری که دارند، پول  درمی‌آورند.
اولین بانک تاریخ بشر

صندوق اماناتی با ۴۶۸ حجره

دور  تا دور قلعه، خندق عمیقی کنده شده است. در قلعه به وسیله یک قرقره بالا و  پایین می‌رود و وقتی آن را بالا می‌برید با یک در دیگر روبرو می‌شوید. تنها  راه ورود به این قلعه این در است چون فقط یک در دارد. در بالای این در  حفره‌های بزرگی وجود دارد که ممکن است هنگام بازدید از آنها برایتان سوال  پیش بیاید آنها به چه دلیل در آن بالا هستند، این حفره ها برای این است که  اگر روزی غارتگر یا دزدی توانست وارد قلعه شود از این حفره‌ها آب جوش روی  آن‌ها بریزند.
اولین بانک جهان
 وقتی در دوم هم باز می‌شود با تعدادی دالان روبرو می‌شویم، دالان‌های تو  در تویی که خیلی کوچک هستند این دالان‌ها، روزگاری حجره‌های مربوط به  خانواده‌ها بوده‌اند. این ارگ دارای ۴۶۸ حجره است، یعنی در گذشته ۴۶۸  خانواده در این ارگ، اشیای گران قیمت خود را به امانت می‌گذاشته‌اند.
صندوق امانات
 قلعه سریزد از سه طبقه تشکیل شده است و در مقابل بعضی از دالان‌ها یا  حجره‌ها، چوبی گذاشته شده است که نشانه این است که نباید وارد آنجا شوید.  داخل دالان‌ها هیچ وسیله ای به جز چند کوزه گلی دیده نمی‌شود؛ البته  کارشناسان می‌گویند هنوز عملیات اکتشاف در دل این قلعه انجام نشده است.
قلعه تاریخی سریزد

علت ساخت بانک در روستای سریزد

دلیل  ساخت چنین قلعه‌ای این بوده که در ۱۷۰۰ سال پیش در زمان حکومت ساسانیان  جاده ابریشم از قسمت جنوبی این روستا گذشته است، به همین دلیل رفت و آمد  تاجران در این منطقه زیاد بوده و به طبع هر جا که تجار زیاد باشد دزدان و  غارتگران زیادی هم در کمین هستند تا اعمال شوم خود را اجرا کنند. به همین  دلیل مردم سریزد همیشه شاهد غارت و دزدی بوده‌اند، به همین دلیل آن‌ها به  این فکر افتادند که بهتر است اشیایی که برایشان ارزش داشت را در یک جا دور  از خانه و کاشانه‌شان نگهداری کنند. البته ما به درستی نمی‌دانیم چه کسی  دستور ساخت این ارگ را داده اما می‌توان حدس زد که مردم با هم به این توافق  رسیده‌اند که یک بنایی بسازند و در آنجا از این اشیا نگهداری کنند.
اولین بانک دنیا

همچنین بخوانید:

عمارتی با باغ ایرانی اروپایی در شیراز 

جزیره‌ای پر رمز و راز که ورود زنان به آن ممنوع است! 

پاریس کوچولوی ایران، پایتخت انیمیشن 

روستای شیب دراز کجاست؟ 

لفور، جنگلی با ۴۰ میلیون سال قدمت 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بسیاری  از نقاطی که به صورت متروک رها شده‎‌اند جزیره هستند و مردم به آن‌ها به  چشم جایی مخوف و ترسناک نگاه می‌کنند. جزیره پاوگلیا جزیره‌ای است که به جز  ارواح افرادی که در اثر شکنجه در این محل مردند، سکنه دیگری ندارد.

جزیره پاوگلیا

جزیره پاوگلیا ، جزیره نفرین شده ایتالیا

در  دنیا مکان‌های زیبای زیادی وجود دارد که علی رغم همه جذابیت‌هایشان کسی به  آن‌ها سفر نمی‌کند. یکی از همین مکان‌ها در شمال ایتالیا قرار دارد و ۲۰۰  سال است که مردم ازترس ارواح به آن نزدیک نمی‌شوند. مردم می‌گویند هر کسی  به این جزیره نفرین شده برود یا می‌میرد و یا روانی و دیوانه می‌شود. اسم  این مکان مخوف جزیره پاوگلیا است. با مجله دلتا همراه باشید.
جزیره پاوگلیا ایتالیا

جزیره پاوگلیا و طاعون

جزیره  پاوگلیا یکی از ۱۶۶ جزیره کوچک در تالاب ونیز است که در سواحل شرقی شمال  ایتالیا قرار دارد. سرگذشت جزیره با قربانیان طاعون گره خورده است. مردم  بومی به این جزیره نفرین شده ، جزیره ارواح می‌گویند چون اعتقاد دارند که  اینجا توسط ارواح نفرین شده است و با رفتن به آنجا ممکن است که گرفتار این  ارواح شوند. با وجود تلاش های زیاد دولت اما حدود دو قرن است که کسی حاضر  به زندگی در این جزیره نشده است. اولین اپیدمی طاعون که ایتالیا را گرفتار  کرد در سال ۱۳۴۸ به ونیز سرایت کرد وحدود نیمی از جمعی ونیز در اثر این  بیماری جانشان را از دست دادند.
جزیره پاوگلیا متروکه

ساخت بیمارستان قرنطینه در جزیره

مردم  ونیز از این اتفاق درس‌های زیادی گرفتند که باعث شد بتوانند این بیماری را  مهار کنند. آن‌ها فهمیدند که این بیماری چگونه منتشر می‌شود و چطور مردم و  کشتی‌ها بیماری طاعون را به این محل آورده‌اند. مسئولان فهمیدند که افراد  بیمار باید از مردم سالم جدا شوند، برای همین دو چاه بزرگ را برای نگهداری  از اجساد در دو محل خارج از شهر در نظر گرفتند. تعداد مرده‌ها روز به روز  بیشتر می‌شد و این دو چاه خیلی زود پر شدند. سپس آن‌ها تصمیم گرفتند تا  برای کنترل تعداد مرده‌ها، اجساد را به دو جزیره منتقل کنند. در اوایل دهه  ۱۴۰۰ ونیزی‌ها بیمارستانی را درست کردند که مخصوص قرنطینه افراد بیمار یا  مستعد بیماری بود.
جزیره نفرین شده ایتالیا
 اولین محل قرنطینه در یکی از جزیره‌های کوچک تالاب درست شد به طوری که  باستان شناسان حدود ۱۵۰۰ اسکلت را از درون چاه‌هایی بیرون آوردند که  قربانیان طاعون در آن‌ها دفن شده بودند. کارشناسان معتقدند که همچنان  هزاران اسکلت دیگر در این جزیره دفن هستند. در اپیدمی‌های بعدی‌ای که در  دهه‌های ۱۵۷۰ و ۱۶۳۰ اتفاق افتاد جزایر زیادی مثل جزیره پاوگلیا به محلی  برای قرنطینه و دفن اجساد طاعوتیان تبدیل شد. در آن زمان هر کسی که  کوچک‌ترین نشانه‌های مشکوکی از بیماری داشت به سرعت به این جزیره منتقل  می‌شد. آن‌ها در این جزیره به مدت ۴۰ روز در قرنطینه می‌ماندند تا اینکه  بمیرند البته در موارد نادری هم خوب می‌شدند.
جزیره متروکه پاوگلیا
 در سال ۱۷۷۷ دولت تصمیم گرفت تا از این جزیره کشتی‌هایی که از کشورهای  دیگر به سمت ونیز می‌رفتند را کنترل کند تا اگر نشانه‌ای از بیماری پیدا شد  آن‌ها را قرنطینه کند. در دهه ۱۷۹۰، نمونه‌هایی از بیماری طاعون در دو  کشتی پیدا شد برای همین جزیره پاوگلیا بار دیگر به مدت ۱۰ سال به محلی برای  قرنطینه تبدیل شد تا اینکه در اوایل دهه ۱۸۰۰ بیمارستان قرنطینه بسته شد.
جزیره ارواح

سرنوشت جزیره پس از اپیدمی طاعون

اتفاق‌های  مخوف جزیره با تمام شدن اپیدمی طاعون تمامی نداشت! در اوایل دهه ۱۹۲۰،  دولت تصمیم گرفت از این بیمارستان برای نگهداری بیماران روانی اسفاده کند.  با گذشت زمان داستان‌های ترسناکی درباره شکنجه این بیماران و انجام  آزمایشات عجیب بر روی آن‌ها به بیرون درز پیدا کرد. بعضی‌ها می‌گفتند دکتر  این بیمارستان مجبور به خودکشی شد تا از مسئولیت‌هایی که بر عهده‌اش بود  فرار کند. بعضی‌ها هم اعتقاد داشتند که ارواح کسانی که این دکتر آن‌ها را  شکنجه داده بود این مرد را به دام انداختند به‌طوری که تنها راه فرار او  خودکشی بود. کارکنان این بیمارستان و بیماران در نهایت در سال ۱۹۶۸ این محل  را ترک کردند و هیچ کسی در این ساختمان نماند به جز ارواح افرادی که در  اثر شکنجه مردند!
بیمارستان قرنطینه پاوگلیا

همچنین بخوانید:

دریاچه‌ای که جزایر آن شناورند! 

جزیره متحرک در ایران 

جزیره‌ای پر رمز و راز که ورود زنان به آن ممنوع است! 

دهکده قرون وسطایی که به شکل ترسناکی از آب بیرون می‌آید! 

عوض شدن مفهوم زمان در جزیره زنگبار!! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در  قسمت هایی از ایتالیا از جمله جنوبی‌ترین منطقه زیبا و دیدنی جزیره سیسیل  شهرهایی وجود دارند که در آن می‌توانید با پرداخت تنها یک دلار صاحب خانه  شوید.

خانه ‌های 1 دلاری

احتمالاً  شما هم با دیدن تیتر این خبر بسیار متعجب شده‌اید و در ذهن خود حساب‌ و  کتاب کرده‌اید که چطور امکان دارد قیمت خانه‌های یک منطقه از ۱ دلار شروع  شود! حتی اگر زمین قیمتی نداشته باشد، هزینه چند آجر چیزی بیش از ۱ دلار  خواهد شد! حتی ممکن است در بعضی از مناطق علاوه بر قیمت ارزان خانه، با  معافیت‌های مالیاتی نیز روبه‌رو شوید. خب داستان چیست؟ دلیل این کاهش قیمت و  معافیت‌ها چیست؟ اگر شما هم کنجکاو شده‌اید، با ما در مجله دلتا همراه باشید تا ببینیم در چه مناطقی از ایتالیا و به چه دلیل خانه ‌های ۱ دلاری وجود دارد.
خانه ‌های 1 دلاری ایتالیا

چرا خانه‌های بیوونا (BIVONA) به قیمت یک دلار به فروش می‌رسند؟

بیوونا  جزو شهرهای بسیار کوچکی در ایتالیا است که خانه‌هایی با قیمت کمتر از ۱۰  دلار در آن یافت می‌شود. بسیاری از اهالی این شهر کوچک به دلیل مشکلاتی که  برای زندگی در آنجا وجود داشته است به شهرهای بزرگ‌تر یا حومه شهرهای  پرجمعیت مهاجرت کرده‌اند. یکی از مسئولان این شهر می‌گوید: «جمعیت بیوونا  طی ۴۰ سال گذشته حدوداً نصف شده است»؛ بنابراین قیمت پایین خانه در بیوونا  در اصل برای جایگزینی جمعیتی است که از آنجا مهاجرت کرده‌اند. خانه‌هایی که  قیمتشان از ۱ دلار شروع می‌شود.
خانه های بیوونا

شرایط خرید چگونه است؟

شاید  خیلی‌ها فکر کنند که این پیشنهاد بسیار عالی است! و منطق اقتصادی بسیار  درستی دارد؛ اما در واقع کمتر کسی تمایل به خرید این خانه ‌های ۱ دلاری  دارد. بیوونایی‌ها از خریداران می‌خواهند که بعد از خرید ملک به بازسازی آن  بپردازند و در واقع سرمایه‌گذاری در قسمت بازسازی خانهِ خریداری‌ شده جزو  شرایط خرید است. همچنین شرط دیگر برای خرید خانه، سپرده تضمینی ۲۷۵۰ دلاری  در ازای تعمیرات است. البته پس از اتمام بازسازی این پول به صاحب‌خانه  بازگردانده می‌شود.
خانه های 1 دلاری بیوونا
 تعمیرات باید حداکثر طی ۴ سال به اتمام برسد. همچنین خریدارانی که تصمیم  می‌گیرند به شهر بیوونا مهاجرت کنند می‌توانند از معافیت‌های مالیاتی در  نظر گرفته‌ شده بهره‌مند شوند.
ایتالیا

سایر گزینه‌های ارزان در ایتالیا

اگر  بیوونا گزینه مطلوب شما نیست، در ایتالیا چند گزینه تخفیف‌دار دیگر نیز  وجود دارد. موسوملی (Mussomeli) روستایی در جزیره سیسیل ایتالیا است که  خانه‌هایی با قیمت کمی بیشتر از ۱ دلار عرضه می‌کند. البته سپرده تضمینی در  این روستا نسبت به بیوونا بیشتر است. در موسوملی سپرده‌ای ۵۶۰۰ دلاری از  خریدار اخذ می‌کنند و ۳ سال به او مهلت بازسازی می‌دهند. درواقع هم میزان  سپرده بیشتر است و هم مدت بازسازی کمتر است.
خانه های ارزان در موسوملی
شهر سوم هم سامبوکا (Sambuca)  است که خانه ‌های ۱ دلاری را عرضه می‌کند. شرایط آن‌ها کمی سخت‌تر است.  برای بازسازی باید ۵۷۰۰ دلار به‌عنوان تضمین بازسازی سپرده‌گذاری شود و  فرایند بازسازی طی ۳ سال پایان یابد. همچنین خریدار باید تعهد دهد که حداقل  ۱۷۰۰۰ دلار برای بازسازی هزینه کند.خانه های سامبوکا

همچنین بخوانید:

دهکده قرون وسطایی که به شکل ترسناکی از آب بیرون می‌آید! 

سفری به بایا، شهر زیر آب در ایتالیا 

جزیره نفرین‌شده ایتالیا 

شادترین شهرهای جهان 

نورانی‌ ترین سواحل شب تاب جهان 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

رنگ  سفید گچی این بیابان در ترکیب با اشکال عجیب و غریب و ناشناخته‌ای که در آن  دیده می‌شود یعنی تخته سنگ‌های سفید بزرگی که سراسر سطح این منطقه را  پوشانده‌اند از این مکان جاذبه‌ای دیدنی ساخته است.

بیابان فارافرا

 

 در بیابان فارافرا یا پارک بیابانی سفید صخره‌هایی که به شکل‌های گوناگون چیده شده‌اند، وجود دارد.  به هر کدام از این صخره‌ها نامی داده شده است که بتواند بیانگر حالت آن  باشد. برای مثال، صخره‌های یکپارچه، صخره‌های قارچی شکل، صخره‌های بستنی،  صخره‌های چادری و صخره‌های صاف. با مجله دلتا همراه باشید تا با این بیابان آشنا شوید.بیابان فارافرا با رنگ متغیر

سرگذشت بیابان فارافرا

در زمان‌های دور، تمام بیابان فارافرا در بستر دریا بود و لایه‌های رسوبی صخره‌ها به وسیله‌ جانداران دریایی بعد  از خشک شدن دریا تشکیل شده است. بعد‌ها این بیابان به جایگاهی برای پرسه‌  گله‌های حیواناتی مثل فیل، زرافه و حیوانات دیگر تبدیل شد. این بیابان بستر  گیاهان و درختان سبز بود، منطقه‌ای که در آن دریاچه‌های زیادی به چشم  می‌خورد و در دریاچه هایش ماهی‌های زیادی وجود داشت. بنابراین، اینجا  شکارگاه بسیار خوبی برای انسان‌های ماقبل تاریخ بود.بیابان فارافرا در مصربا  وجود این که دوران بسیار طولانی‌ای از خشک شدن دریای این منطقه می‌گذرد،  اما هنوز هم در بخش‌هایی از آن صخره‌هایی دیده می‌شود که به شکل امواج دریا  می‌باشند. بیابان فارافرا در مصر یکی از عجایب طبیعی این کشور هست که  امروزه از مناطق محافظت شده محسوب می‌شود و به نام پارک بیابانی سفید  شناخته می‌شود.صخره های عجیباگر به مصر سفر کردید تا بیابان فارافرا را مشاهده کنید، مثل تعداد زیادی از گردشگران هوشمند دیگر می‌توانید  کمپینگ شب و غروب را انتخاب کنید تا بتوانید هم از طلوع آفتاب و هم از غروب  آن لذت ببرید و هردو را مشاهده کنید و ببینید که رنگ این بیابان چطور  تغییر می‌کند.صخره با اشکال عجیبمعمولا در تور‌هایی که در کشور مصر برای بازدید از بیابان فارافرا انجام می‌شود، بعد از سافاری هیجان انگیزی در دل صحرا، از  صخره‌های گوناگون و متنوع آن بازدید می‌شود، چون این صخره‌ها بخش مهمی از  جذابیت بیابان فارافرا در مصر را تشکیل می‌دهند.پارک بیابانی سفیدرنگ  سفید گچی این بیابان در ترکیب با اشکال عجیب و غریب و ناشناخته‌ای که در  آن دیده می‌شود، تخته سنگ‌های سفید بزرگی که سراسر سطح این منطقه را  پوشانده‌اند و در نور خورشید و در گرمای ظهر رنگ سفیدتری به خود می‌گیرند،  یک جای عجیب و فوق‌العاده ساخته است.بیابان با رنگ متغیرجدای  از بیابان قدیمی، بخش دیگری در این صحرا وجود دارد که به بیابان اخیر  مشهور هست. این قسمت از بیابان که فقط به وسیله‌ شتر قابل دسترس هست دارای  رنگی سفیدتر از قسمت‌های دیگر بیابان هست. تخته سنگ‌های این قسمت هم  بزرگ‌تر و بلندتر هستند و شکل و شمایل عجیب‌تری هم دارند و به همین علت  توصیه می‌کنیم در صورت سفر، این قسمت را حتما مشاهده نمایید.  

همچنین بخوانید:

دره ماه، سفر فرا زمینی بدون خارج شدن از جو! 

موج‌های سنگی در استرالیا 

مریخ روی زمین در بیابان های اتیوپی 

جایی که بیابان به استقبال اقیانوس می‌رود! 

منطقه‌ای به دور از هرگونه تکنولوژی! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

رنگ‌های  شاد بر روحیات افراد تاثیر می‌گذارند و به همین دلیل برخی از افراد از  رنگ‌های شاد برای دیوارها، سقف و مبلمان خود استفاده می‌کنند. در برخی از  خیابان‌ها، محله‌ها و حتی شهرها از رنگ‌های شاد برای تحریک ساکنان آنها  استفاده شده است.

شادترین شهرهای جهان

از  نظر علمی ثابت شده است که رنگ، نفوذ زیادی در خلق و خو و احساسات ما دارد.  رنگ‌های شاد و پر جنب و جوش باعث تحریک انسان شده و افزایش ضربان قلب را  به دنبال دارند. رنگ قرمز یک مثال خوب در این زمینه است و در دوره‌های  تاریخی قبلی و از جمله در زمان غارنشین‌ها این رنگ به آتش، خطر و هشدار  مرتبط بوده است. امروز در مجله دلتا شادترین شهرهای جهان را بررسی می‌کنیم.

شادترین شهرهای جهان را بشناسیم

ونیز ایتالیا

ونیز یکی از زیباترین و رمانتیک‌ترین از بین شادترین شهرهای جهان است  که بر روی ۱۱۷ جزیره کوچک قرار گرفته که به وسیله کانال‌هایی از یکدیگر  جدا شده‌اند و با پل‌هایی به یکدیگر مرتبط هستند. معماری منحصر به فرد  ونیز، آثار هنری آن و تزئینات رنگارنگ آن زیبایی خاصی به این شهر  بخشیده‌اند.

ونیز ایتالیا

ریودوژانیرو برزیل

ریودوژانیرو  که میزبان المپیک تابستانی ۲۰۱۶ بود، دارای جاذبه های توریستی گوناگون از  جمله کارناوال ریو و ساحل کوپاکابان (Copacabana Beach) است و البته این  کلان‌شهر برزیل دارای محله‌های شگفت‌آور رنگارنگ نیز می‌باشد که باعث شده  به یکی از شادترین شهرهای جهان تبدیل شود.

ریودوژانیرو برزیل

شهر اولد سان جوان پورتوریکو

این شهر یک جزیره کوچک است که در امتداد سواحل شمال پورتوریکو قرار گرفته است. این جزیره حدود ۳۵ مایل (۵۶ کیلومتر) از سرزمین اصلی  پورتوریکو فاصله دارد و قدیمی‌ترین شهری می‌باشد که در داخل این کشور  استقرار یافته است. این شهر با موزاییک‌های شگفت انگیز و رنگارنگی در تمامی  جهات مزین شده است.

شهر اولد سان جوان پورتوریکو

شهر جادپور هند

شهر  جادپور تقلیدی روشن از روستای اسمورف Smurf است، جادپور شهری بزرگ در  ایالت راجستان هند به شمار می‌رود. در این شهر خانه‌های آبی درخشان دیده  می‌شود و زیبایی آن مشخص می‌کند که چرا این شهر در لیست مکان‌های فوق  ‌العاده در سال ۲۰۱۳ باقی مانده است.

شهر جادپور هند

منتون فرانسه

منتون در منطقه مشهور ریویرای فرانسه (French Riviera) واقع شده است و یک منطقه توریستی محبوب به شمار می‌رود.  نام مستعار این منطقه لا پرل د لا فرانسه است و به دلیل سواحل زیبا،  باغ‌های بزرگ گیاه شناسی و معماری‌های منحصر به فرد و زیبا شهرت دارد.

منتون فرانسه

استانبول ترکیه

جمهوری  ترکیه کشوری با اکثریت مسلمان است که با ایران، جمهوری آذربایجان،  ارمنستان و گرجستان و همینطور عراق و سوریه همسایه است. محله سنتی و یهودی  بالات (Balat) در سمت اروپایی استانبول واقع شده است و یکی از بزرگترین شهرهای رنگارنگ ترکیه محسوب می شود. این  محله به دلیل داشت خانه‌های رنگارنگ شهرت دارد و تبدیل به یکی از شادترین  شهرهای جهان شده است.

استانبول ترکیه

هاوانا کوبا

در  ادامه شادترین شهرهای جهان ، هاوانا بزرگترین شهر کوبا و کارائیب است و  دارای متنوع‌ترین سبک‌های معماری در جهان است. از قلعه‌های ساخته شده در  اواخر قرن شانزدهم تا ساختمان‌هایی مدرن در آن دیده می‌شوند. بسیاری از  ساختمان‌های این شهر به یکدیگر شبیه هستند، البته بسیار رنگارنگ و درخشان  می‌باشند.

هاوانا کوبا

بارسلونا اسپانیا

بارسلونا پایتخت منطقه خودمختار کاتالونیا در اسپانیا است، این شهر با جواهرات  رنگارنگ و منحصر به فرد که توسط آنتونی گودی، معمار بزرگ قرن بیستم طراحی  شده، مزین شده است.

بارسلونا اسپانیا

همچنین بخوانید:

پاستا آلفردو؛ لذیذ و اشتهاآور 

دهکده قرون وسطایی که به شکل ترسناکی از آب بیرون می‌آید! 

جایی که بیابان به استقبال اقیانوس می‌رود! 

عمیق ترین غار دنیا کجاست؟ 

جزیره نفرین‌شده ایتالیا 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

مناظر  باشکوه، چشم اندازهای تماشایی، رشته کوه‌ها و خیلی دیگر از جاذبه‌ها  می‌توانند نفس را در سینه حبس کند و الهام بخش اتفاقات زیادی باشند. یکی از  این جاذبه‌ها بیابان سکوت در مکزیک است.

منطقه سکوت

مکزیک  بیش از ۱۲۰ میلیون نفر جمعیت دارد. سیاره ما شاید به نسبت سیارات دیگر  چندان بزرگ به نظر نیاید اما چیزهای عجیب و غریب و خارق العاده زیادی در آن  وجود دارد. بعضی از شگفتی های طبیعی بر روی کره زمین به اتفاقات عجیب و  غریب معروف شده اند، یکی از جاذبه های این چنینی که به ذهن خطور می کند  مثلث برموداست اما امروز در مجله دلتا می‌خواهیم از شگفتی دیگری حرف بزنیم که مثل مثلث برمودا عجیب است اما چندان شناخته شده نیست. این جاذبه عجیب، بیابانی در مکزیک است که به منطقه سکوت یا بیابان سکوت معروف است.

منطقه سکوت مکزیک

مکان دقیق بیابان سکوت مکزیک

در شمال مکزیک منطقه‌ای قرار گرفته که در آن ۵۰ کیلومتر منطقه بیابانی وجود دارد که به  منطقه سکوت معروف است. منطقه زمین‌های بایر مکزیک جایی دورافتاده است  به‌طوری که نزدیک‌ترین شهر به آن در فاصله ۴۰ کیلومتری آن قرار دارد. مردمی  که در شهرهای اطراف این بیابان زندگی می‌کنند از زمان‌های قدیم  افسانه‌هایی را درباره این منطقه شنیده‌اند.

مکان دقیق بیابان سکوت مکزیک

اولین  شایعات درباره این منطقه از دهه ۱۹۳۰ شروع شد زمانی که خلبانی به اسم  سارابیا مجبور شد تا به خاطر ناهنجاری‌های رادیویی، فرود اضطراری داشته  باشد. سارابیا یکی از خلبان‌های این منطقه بود که در هنگام پرواز متوجه شد  که در قسمت‌هایی از این بیابان هواپیما به درستی کار نمی‌کند، انگار چیزی  جلوی درست کار کردن هواپیما را می‌گرفت. سال‌ها گذشت تا اینکه در سال ۱۹۶۴،  یکی از مهندسین شرکت نفت دولتی مکزیک به اسم «هری دی لا پنا» در حال بررسی  بیابان بود تا محل مناسبی را برای لوله کشی نفتی به سمت ایالت «چی وا وا »  پیدا کند. او در حال اکتشافات خود بود که ناگهان به منطقه سکوت رسید و  متوجه این نکته شد که ارتباطات رادیویی او مختل شده است.

بیابانی در مکزیک

نخستین  بار همین مهندس بود که به این منطقه لقب منطقه سکوت داد و از آن زمان تا  به حال، همه این منطقه را به نام منطقه سکوت می‌شناسند. از آن جایی که او  علاقه زیادی به کشف این مکان داشت بارها به این منطقه برگشت تا آن پدیده را  تکرار کند. چیزی که او متوجه شد این بود که منطقه سکوت و این تداخلات  رادیویی ثابت نیست و جای آن تغییر می‌کند به طوری که او دقیقا نتوانست  منطقه تداخل رادیویی را مشخص کند. گزارش‌هایی که درباره تداخل امواج در این  ناحیه به گوش می‌رسید باعث شد تا همه اینجا را به عنوان مکانی اسرار آمیز و  عجیب بشناسند. اما اتفاقاتی که سال‌ها بعد در این منطقه افتاد افسانه‌ها و  شایعات درباره این منطقه را روز به روز بیشتر کرد.

میدان های مغناطیسی

نتیجه‌ای  که نظریه‌پردازان به آن رسیدند این بود که در اینجا میدان‌های مغناطیسی یک  منطقه تاریکی را شکل داده‌اند که هیچ تکنولوژی مدرنی در آن‌جا قابل  استفاده نیست. در واقع اینجا جایی بود که بی‌سیم و رادیو از کار می‌افتادند  و هیچ انتقال الکترومغناطیسی انجام نمی‌شد.

مثلث برمودای ناشناخته

به  غیر از داستان‌هایی که درباره نبود سیگنال‌های رادیویی در این منطقه وجود  داشت گزارشات عجیب دیگری هم از این ناحیه شنیده می‌شد. بعضی از آن ها قابل  باور بودند اما برای بسیاری از آن ها هیچ توضیح مشخصی وجود نداشت.  داستان‌هایی مثل دیدن نورهای عجیب و غریب و هواپیماهای مثلثی در آسمان تا  ناپدید شدن افراد زیادی در این منطقه باعث شده که اینجا به یکی از  عجیب‌ترین مکان‌های دنیا تبدیل شود. یکی از دلایلی که برای توجیه این منطقه  آورده‌اند اما هنوز به اثبات نرسیده این است که در این منطقه حجم زیادی از  مواد مغناطیسی و اورانیوم هست که همین سطح زیاد مواد معدنی باعث شده تا در این منطقه هیچ سیگنالی وجود نداشته باشد.

مکزیک

همچنین بخوانید:

دره ماه، سفر فرا زمینی بدون خارج شدن از جو! 

مریخ روی زمین در بیابان های اتیوپی 

کوچک‌ترین آتشفشان دنیا که می‌توانید از آن بالا بروید! 

جایی که بیابان به استقبال اقیانوس می‌رود! 

بیابانی که رنگ عوض می‌کند! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

اینجا شهری است که تعداد عقاب‌های آن در آسمان و زمین از تعداد سایر پرنده‌ها بیشتر است.

شهر آنالاسکا

عقاب  کله سفید، عقاب بومی و ملی آمریکاست؛ پس در آمریکا بیشترین تعداد عقاب کله  سفید را خواهیم داشت ولی در آمریکا هم شاید باشند کسانی که هنوز یک عقاب  کله سفید را از نزدیک ندیده‌اند ولی در شهر آنالاسکا آمریکا مردم بیشتر از  هر چیز عقاب می‌بینند. با مجله دلتا همراه باشید تا با شهر عقاب ها آشنا شوید.

شهر آنالاسکا در آمریکا

آنالاسکا کجاست؟

آنالاسکا یکی از شهرهای شمالی آمریکاست که حدود ۴۷۰۰ نفر جمعیت دارد. در آنالاسکا حدود ۶۰۰ عقاب هم با مردم عادی زندگی می‌کنند.

زندگی با این نوع عقاب از نزدیک خطرات و مشکلاتی هم برای محلی های آنالاسکا به همراه دارد. به  طور مثال هر لحظه ممکن است شما مورد حمله یکی از این نوع عقاب‌ها قرار  بگیرید. مردم محلی این را خوب می‌دانند که نباید به محل زندگی یا آشیانه  این عزیزان نزدیک شوند. چون آن‌ها از این کار نفرت دارند و با متجاوز به  لانه خود بدترین برخورد را خواهند کرد.

شهر عقاب ها

خانه عقاب‌ها کجاست؟

نکته جالب اینجا است که عقاب های کله سفید آمریکایی  معمولا لانه‌های خود را در بلندترین قسمت درختان می‌سازند. اما مشکل  اینجاست که در آنالاسکا درختان بسیار کمی وجود دارند. بنابراین، عقاب‌ها  مجبورند لانه‌هایشان را بر روی صخره‌های مجاور شهر یا حتی سازه‌های ساخت  دست بشر بسازند که این امر باعث نزدیکی این حیوانات به انسان های پر سر و  صدا می‌شود.

اگر شما به این شهر سفری داشتید حتما به تابلوهای راهنما  توجه کنید. زیرا شاید ندانسته به لانه یک عقاب نزدیک شدید و در این صورت  شما تبدیل به یکی از ۱۰ مورد حمله عقاب به انسان در یک روز عادی در این شهر  عقاب‌ها می‌شوید.

عقاب کله سفید

درباره عقاب ها

عقاب پرنده‌ای با وقار می‌باشد که بسیار با لاشخور فرق دارد. عقاب هر چیزی نمی‌خورد ولی لاشخور به مردار حیوانات و انسانها رحم نمی‌کند. با این تفاسیر باید بدانید که  چون در این شهر محل دفن زباله‌ها به این عقاب‌ها نزدیک است ، این‌ها تبدیل  به عقاب‌های لاشخور شده‌اند.

زندگی در کنار عقاب‌ها

همه  ساله خیلی از گردشگران جهان برای دیدن این نوع عقاب ها از نزدیک به  آنالاسکا سفر می‌کنند. شاید جالب باشد که بالای تیر چراغ برق به جای  کبوترهای مظلوم و همیشگی و یا کلاغ، شما عقاب کله سفید آمریکایی ببینید.

همچنین بخوانید:

مونووی؛ شهری که فقط یک نفر جمعیت دارد! 

شهری که ممتد در حال سوختن است! 

دماغ شیطان کجاست؟ 

سمی ترین نقطه کره زمین! 

جایی که بیابان به استقبال اقیانوس می‌رود! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در  استرالیا دریاچه‌ای بزرگ هست که گاهی نیست! این دریاچه گاهی غیب می‌شود و  بارها در طول تاریخ خشک شده اما دوباره حیات خود را به دست آورده است.

دریاچه جورج

در گزارش امروز مجله دلتا قصد داریم تا شما را به قاره اقیانوسیه و کشور استرالیا ببریم. در  استرالیا دریاچه‌ای عجیب وجود دارد که بارها در طول زمان خشک شده اما به  کمک طبیعت دوباره حیات در آن به جریان افتاده است. دریاچه جورج ، دریاچه‌ای  غیر قابل پیش‌بینی که اگر امروز پر از آب باشد شاید تا فردا به دریاچه‌ای  خشک و مرتعی بدون آب تبدیل شود.  دریاچه جورج استرالیا

دریاچه جورج کجاست؟

دریاچه جورج در ۴۰ کیلومتری شمال شرقی کانبرا در استرالیا و دقیقا در کنار جاده فدرال واقع است. بستگی به این دارد که در چه روزی از  سال به کنار این دریاچه بروید گاهی با دریاچه‌ای بزرگ روبرو می‌شوید و  گاهی هم با علفزاری باتلاقی! البته دریاچه جورج (Lake George) اصلا قابل  پیش‌بینی نیست و آب‌های آن مثل سراب می‌روند و می‎آیند. یکی از داستان‌های  جذاب این دریاچه به شبی برمی‌گردد که در عرض چند ساعت آب کیلومترها بالا  آمد، شدت آب در حدی بود که بعد از پر شدن دریاچه، آب به اندازه ۱۵۵ کیلومتر  مربع پراکنده شد و قسمت ساحل شرقی‌اش حتی به جاده هم رسید. اما زمانی که  دریاچه به سمت خشک شدن می‌رود شدت خشکی تا حدی است که حتی حیوانات در میان  گیاهانی که در بستر آن رشد می‌کنند به گشت و گذار می‌پردازند.

علفزار

این دریاچه چگونه به وجود آمد؟

دریاچه  جورج یکی از قدیمی‌ترین دریاچه‌های دنیاست و زمان پیدایش آن به یک میلیون  سال قبل برمی‌گردد. دریاچه جورج هیچ خروجی‌ای ندارد پس در طول هزار سال  تمامی املاح و نمک هایی که به این دریاچه ریخته شده بر روی هم تلمبار  شده‌اند و میزان املاح آب این دریاچه به شوری آب دریاهاست.

دریاچه با آب شور

در  اوایل دهه ۱۸۰۰، این دریاچه بسیار بزرگ‌تر از امروز بود آنقدر بزرگ که از  ماهی‌هایش استفاده‌های زیادی می‌شد اما در دهه ۱۸۴۰ مقدار آب آن تا حدی خشک  شد که ماشین‌ها می‌توانستند تا وسط دریاچه پیشروی کنند. اما وضعیت به همین  منوال پیش نرفت و چند دهه بعد دوباره مقدار آب دریاچه بیشتر و بیشتر شد تا حدی که عده‌ای تصمیم گرفتند تا در کنار آن ریزورتی  مجهز به قایق و کشتی درست کنند. اما در شروع قرن بعد، آب دریاچه دوباره خشک  شد و کشتی‌ها و قایق‌ها بدون استفاده در کناره ساحل رها شدند.

استرالیا

چرا سطح آب دریاچه تغییر می‌کند؟

اینکه  چه چیزی باعث تغییرات وسیع سطح آب این دریاچه می‌شود تا مدت‌ها معمایی رمز  آلود بود. بعضی از مردم معتقد بودند که آب دریاچه از چشمه‌های پنهان  زیرزمینی تامین می‌شود و وقتی در بستر دریاچه شکافی به وجود می‌آید دریاچه  کاملا بدون آب می‌شود. اما به گفته زمین شناس معروف استرالیایی، دریاچه  جورج در واقع یک گودال و فرورفتگی بزرگ است که وقتی پر از آب می‌شود شکل و  شمایل یک دریاچه را به خود می‌گیرد. در زیر بستر دریاچه همیشه آب وجود دارد  که به طرز عجیبی کاملا شور هستند اما با افزایش بارندگی‌ها دریاچه کاملا  پر از آب می‌شود.

دریاچه رمزآلود

دریاچه  جورج کاملا از بارندگی و دیگر جریان‌ها تغذیه می‌شود و چون دریاچه خروجی  ندارد تنها چیزی که باعث ناپدید شدن آب می‌شود تبخیر است. شاید بپرسید  تبخیر در دریاچه‌های دیگر هم اتفاق می‌افتد ولی چرا آن‌ها خشک نمی‌شوند؟  دریاچه جورج نسبت به دریاچه‌های دیگر عمق بسیار کمتری دارد برای همین تاثیر  یک پدیده طبیعی مثل تبخیر تاثیر زیادی روی مقدار آب آن می‌گذارد. اینکه  این دریاچه چطور در عرض چند ساعت می‌تواند پر و خالی شود دلیل دیگری مثل  وزش بادهای شدید هم دارد. در واقع، وزش بادهای شدید که از یک سمت به سمت  دیگر دریاچه اتفاق می‌افتد تاثیری مثل سونامی دارد.

دریاچه جورج با سطح آب متغیر

همچنین بخوانید:

جزیره متحرک در ایران 

قدیمی ترین و عمیق ترین دریاچه جهان 

بزرگترین دریاچه آینه‌ای بکر در ایران 

سرزمین غارها و قلعه‌ها 

آتشفشانی با شعله های آبی رنگ 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

تا به  حال به این فکر کردید که یک زرافه به‌عنوان حیوان خانگی داشته باشید ؟  هتلی که به شما معرفی می‌کنیم برای شما این ‏امکان را به طور موقت فراهم  می‌کند.‏‏ ‏‏‏

هتل زرافه

همه  ما تا به امروز در هتل‌های بسیاری اقامت داشتیم که شرایط و خدمات متنوعی  به میهمانان ارائه ‌داده است. بعضی‌ها ترانسفر دارند، بعضی‌ها صبحانه را به  اتاق شما می‌آورند، بعضی هتل‌ها در داخل اتاق برای شما جکوزی می گذارند و  …. ولی امروز در این گزارش در مجله دلتا هتلی داریم که شما در اتاق خود می‌توانید یک زرافه داشته باشید، هتل زرافه !

هتل زرافه ها

زرافه  ها در این هتل، جاذبه ای دیدنی خلق می کنند و درواقع بخش مهمی از گردشگران  برای تماشای این هتل به کنیا سفر می‌کنند. ایده ساخت چنین هتلی در ذهن یک  کنیایی جرقه خورد. وی تمایل داشت تا هتلی با امکانات تفریحی ویژه‌ای بسازد و  مردم بتوانند همراه با غذا خوردن، خوابیدن، قدم زدن و تفریح، تعاملی  دوستانه با حیوانات برقرار کنند.

در هتل مانور زرافه کنیا giraffe  manor hotel شما می‌توانید ملاقاتی خصوصی با یک یا دو زرافه غول پیکر داشته  باشید. از این رو این هتل به یکی از خاص ترین هتل‌های موجود در بازار جهان  تبدیل شده است. جاذبه‌ای که باعث رونق گردشگری این کشور آفریقایی شده است.

هتل مانور کنیا

اگر شما گذرتان به کشور کنیا افتاد  حتما برای اقامت این هتل را انتخاب کنید چرا که در یکی از بهترین نقاط خوش  آب و هوا واقع شده است، و همچنین اینکه زرافه‌ها در این هتل آزادند و به  هر سو می‌خواهند می‌روند. البته باید مطمئن باشید که این حیوانات زیبا و  بزرگ به شما آسیب نمی‌زنند، پس راحت باشید.

هتل در آفریقا

در مجموع ۸ زرافه تربیت شده در این هتل نگهداری می‌شوند که آموزش دیده هستند و می‌دانند  چگونه باید با میهمانان هتل ارتباط برقرار کنند. هتل زرافه کنیا زیاد لوکس و  لاکچری نیست، ولی خیلی محیط عاشقانه و رمانتیکی دارد. همانطور که در  تصاویر پیداست این هتل مانند باغ‌هایی زیباست که قبلا در فیلم‌ها دیده‌اید.

تعامل با حیوانات

راهروها  و راه پله‌ها، دکوراسیون و مبلمانی راحت، آثار و تابلوهای هنری زیبا،  سالن‌های غذاخوری دیدنی، همه دست به دست هم داده‌اند که هتل زرافه محبوب و  پرطرفدار شود. در کنار همه این‌ها شما بازی با زرافه ها را هم اضافه کنید.

زندگی با زرافه ها

متریال  استفاده شده در این هتل بسیار زیبا و دوست داشتنی است، چوب و چرم‌های درجه  یک به وفور پیدا می‌شود به طوری که احساس می‌کنید حدود ۷۰ سال به عقب  بازگشته‌اید و می‌توانید حس کنید زندگی در آن دوران چگونه بوده است.

هتل کنیا

شما  در هنگام ورود به این هتل با زرافه‌هایی که به استقبال شما آمده‌اند روبرو  می‌شوید، در رستوران هم شما حتما میهمانان سرزده‌ای دارید که از پنجره هتل  به داخل آمده‌اند. شما میتوانید در محوطه با زرافه ها قدم بزنید و خوش  بگذرانید.

همچنین بخوانید:

دالان سبز در خنکای ارتفاعات تالش 

دره ماه، سفر فرا زمینی بدون خارج شدن از جو! 

بیگ بن؛ نماد لندن 

دریاچه‌ نفرین‌شده‌ای که حیوانات را تبدیل به سنگ می‌کند! 

جزیره متحرک در ایران 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

جاده‌ها  و مسیرهایی در نقاط مختلف دنیا وجود دارند که عبور از آنها خطرات فراوان  دارد و گاهی آن قدر کشته می‌دهند که به جاده مرگ معروف می‌شوند!

دماغ شیطان

دماغ شیطان با تلفظ انگلیسی صحیح The Devil’s Nose را امروز در مجله دلتا بررسی میکنیم. کشور اکوادور یک خط راه آهن جدید دارد، این راه آهن قرار  بود که شهری ساحلی را به پایتخت این کشور یعنی کیتو وصل کند و باعث رونق  گردشگری شود. این تصمیم باعث شد تا بین جناح های این کشور اختلاف نظر به  وجود بیاید و عده ای موافق و مخالف پیدا کند چرا که قرار بود انسان های  زیادی در این راه کشته شوند. اما چه چیزی باعث می شد تا آن ها از این تصمیم  تا این اندازه وحشت پیدا کنند و با آن مخالفت کنند؟ دماغ شیطان.صخره دماغ شیطان در  واقع تصمیمی که رییس جمهور جدید اکوادر گرفته بود، با خطرات بسیار زیادی  همراه بود چون بسیاری از افراد بر این باور بودند که رشته کوه‌های آند و  موقعیت آن‌ها به هیچ وجه طوری نیست که برای ساخت ریل راه آهن مناسب باشد.  اما بر خلاف تمام اعتراضات و عدم موافقت‌هایی که شد، آلفارو عده‌ای از  سازندگان آمریکایی را استخدام کرد و به آن‌ها وظیفه ساخت « سخت ترین راه  آهن دنیا » را محول کرد.

دماغ شیطان

بین  دولت اکوادور و آمریکای شمالی شراکت شکل گرفت و ساخت خط راه آهن بین آن  شهرها در سال ۱۸۹۹ شروع شد. واقعیت این است که ساخت خط راه آهن آن هم در  ارتفاعات یک کوه اصلا کار ساده‌ای نبود و هر چیزی می‌توانست آن را مختل  کرده و باعث فاجعه انسانی وحشتناکی شود.

زمین لرزه‌های مکرر،  باران‌های سنگین، وجود حیوانات مختلف مانند پلنگ‌های خالدار آمریکایی،  مارهای سمی، مالاریا و تب زرد همه و همه از عواملی بودند که می‌توانستند  باعث تاخیر در پروژه شوند. اما شاید پر چالش‌ترین بخش ساخت این خط راه آهن،  صخره‌ای بود که به آن لقب دماغ شیطان را داده بودند. برای رسیدن به بالای  این صخره ۸۰۰ متری، مهندسان ساختمان مجبور شدند تا روی صخره شیارهایی ایجاد  کنند تا در صورت ریزش باران بتواند با شیب مناسب از مسیر عبور کند.

سخت ترین راه آهن دنیا

این  باور در بین مردم اکوادور وجود داشت که شیطان، صخره دماغ شیطان را آن جا  قرار داده است چرا که دوست ندارد در آن نقطه خط راه آهنی ساخته شود و اگر  انسان‌ها بخواهند برخلاف این خواسته عمل کنند، باید بهای سنگینی بپردازند.  متاسفانه از ابتدا تا پایان ساخت این خط راه آهن، حدود ۲۰۰۰ نفر بر اثر  عوامل مختلف مثل بیماری، کار زیاد و شرایط آب وهوایی کشته شدند که همه آن  ها هم کارگرانی بودند که روی این پروژه کار می‌کردند، حتی بسیاری از آن‌ها  از کشورهای دیگر آمده بودند تا بتوانند پول خوبی از این کار کسب کنند. در  بین این افراد، زندانی‌هایی با اعمال شاقه هم وجود داشتند که به آنها قول  داده شده بود که در صورت اتمام این پروژه می‌توانند آزادی‌شان را بخرند.

راه آهن اکوادور

همچنین بخوانید:

دریاچه‌ نفرین‌شده‌ای که حیوانات را تبدیل به سنگ می‌کند! 

عوض شدن مفهوم زمان در جزیره زنگبار!! 

روستای شیب دراز کجاست؟ 

پل خودکشی در پاسادنا 

شهری که ممتد در حال سوختن است! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

در  ۱۰۰ سال اخیر انسان پیشرفت‌های زیادی در هر زمینه‌ای کرده است. با اینکه  این پیشرفت‌ها زندگی را برای ما آسان‌تر کرده ولی آثار زیادی بر محیط  اطرافمان به جا گذاشته است به طوری که برخی نقاط هستند که دیگر حضور در  آن‌ها ناممکن است.

گودال برکلی

در  آمریکا نزدیک شهر بوت گودالی عمیق به نام گودال برکلی وجود دارد که میتوان  به جرات گفت سمی ترین گودال جهان می‌باشد . هیچ جانداری در اینجا نیست .  هیچ پرنده‌ای از بالای این گودال پرواز نمی‌کند و نوشیدن مقداری از آب این  منطقه می‌تواند آخرین تجربه نوشیدن آب برای هر موجود زنده‌ای باشد. همین  گودال که به گودال مرگ معرف است تا کنون جان دست کم ده هزار جاندار را  گرفته است. با مجله دلتا همراه باشید تا با این گودال عجیب آشنا شوید.گودال برکلی در آمریکا

معدن روباز برکلی

گودال  برکلی (Berkeley Pit) امروزه به نام گودال مرگ یا سمی ترین گودال جهان  شهرت پیدا کرده است. البته این منطقه همیشه این عنوان مرگبار را نداشته و  روزگاری به عنوان ثروتمندترین تپه جهان شناخته می شد. میلیون ها تن مس،  نقره، طلا و سایر فلزات از این منطقه استخراج می‌شد. اما امروزه دیگر خبری  از آن روزگار پرهیاهو نیست و بسیاری از این معادن دیگر به حال خود رها  شده‌اند. یکی از این معادن، معدن روباز مس است که پس از اتمام حفاری ها به  مرگ‌بارترین گودال جهان تبدیل شد! امروزه این گودال بیش از ۱۶۰۰ متر طول و  ۸۰۰ متر عرض دارد و عمق آن هم حدود ۵۴۰ متر است. این گودال تا عمق ۲۷۰ متری  با آبی اسیدی و بسیار سمی پر شده که از حفاری های معدن به بیرون منتشر  شده‌اند.

گودال برکلی اسیدی

سمی ترین گودال جهان قربانی پیشرفت تکنولوژی

تا  اواسط قرن ۲۰ شرکت معدن‌کاری آناکوندا مسئولیت تمام حفاری‌های منطقه را بر  عهده داشت. اما وقتی در دهه ۱۹۵۰ عملیات حفاری با هزینه‌های زیادی روبرو  شد به ناچار به روش کارآمد و به صرفه «برداشتن نوک کوه» روی آورد! به این  ترتیب نوک کوه و تپه‌ها برداشته می‌شد و آنقدر حفاری می‌شد تا به معدنی  روباز تبدیل شود. با توجه به انفجار تکنولوژی در آمریکا و نیاز به مس، حجم بسیار زیادی مس از این معدن استخراج شد. هرچه مس بیشتری استخراج می شد، عمق این معدن بیشتر می‌شد.

در  سال ۱۹۸۳ آنقدر مس از این معدن استخراج شده بود که دیگر نایی برای آن  نمانده بود بنابراین به معدنی دیگر نقل مکان کرد. زمانی که معدن در حال  فعالیت بود پمپ‌های قدرتمند با مکش بالا آب باران و برف را سریعا از این  گودال خارج می‌کردند؛ اما بعد از متروکه شدن معدن، آب باران به تدریج در  این گودال جمع شد. آب جمع شده در این گودال باعث تراوش فلزات و مواد معدنی  سمی صخره‌های اطراف گودال شد. آب به تدریج اسیدی شد: سمی ترین گودال جهان  در حال متولد شدن بود!

سمی ترین نقطه کره زمین

تراژدی‌های این گودال سمی

جالب  است بدانید که آب گودال برکلی به حدی سمی است که هیچ موجود زنده‌ای  نمی‌تواند در آن زنده بماند. هیچ نوع ماهی در آب یافت نمی‌شود و هیچ گیاهی  هم در اطراف این آب رشد نکرده است. هیچ حشره و مگسی هم در اطراف گودال یافت  نمی‌شود.

یکی از تراژدی‌های این گودال سمی در سال ۱۹۹۵ اتفاق افتاد.  زمانی که دسته‌ای از قوهای مهاجر برای فصل زمستان به این جا آمدند و همین  که در آب فرود آمدند دفتر زندگی آن‌ها به صورت دسته جمعی بسته شد. طبق آمار  ۳۴۲ قو در این گودال جان دادند .

گودال مرگ

مرگ قوهای مهاجر به‌دلیل سوراخ شدن مری و مجرای گوارشی آنان بعد از نوشیدن این آب اسیدی و تنفس در هوای این منطقه بود. به‌صورتی که روی آب از لاشه این پرندگان زیبا سفید شده بود. این اما آخرین آمار مرگ و میر در این گودال نبود و در سال ۲۰۱۶ دوباره گروهی از قوهای مهاجر روی این دریاچه فرود آمدند. این بار تعداد آن ها بسیار زیاد بود و حدود ۱۰۰۰۰ قو بودند.

محل مرگ قوهای سفید

نکته  عجیب این‌که امروزه سمی‌ترین گودال جهان به یک جاذبه توریستی تبدیل شده و  گردشگران زیادی از سراسر دنیا برای دیدن این گودال مرگ‌بار به این منطقه  سفر می‌کنند.

سمی ترین گودال جهان

همچنین بخوانید:

دریاچه ای که یک شبه همه را کشت! 

قدیمی ترین و عمیق ترین دریاچه جهان 

مونووی؛ شهری که فقط یک نفر جمعیت دارد! 

هتل ۱۳۰۰ ساله، اولین هتل دنیا! 

عمیق ترین غار دنیا کجاست؟ 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

مطلبی که امروز می‌خواهیم به آن بپردازیم برای خیلی از مردم غیر قابل باور است، البته تا حدی هم حق دارند. شهری در حال سوختن.

شهر سنترالیا

شهری در آمریکا که در حال سوختن است!

بعضی  مواقع شهرها بر اثر زمین لرزه و جنگ و یا سایر بلایای طبیعی آتش میگیرند  که در بدترین شرایط تا چند روز آینده آتش‌نشانان آن را خاموش می‌کنند و  روال طبیعی زندگی به راه می‌افتد.  اما در اینجا، شهر سنترالیا ، روال فرق  دارد و هم اکنون هم در حال سوختن است. مگر می‌شود؟ با مجله دلتا همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

شهر سنترالیا در آتش

بله می‎شود. شهر سنترالیا در آمریکا ۵۵ سال است که دارد می‌سوزد و طبق گفته کارشناسان این سوختن شاید تا هزاران سال ادامه داشته باشد. اما چرا؟

شهر سنترالیا در آمریکا

چرا شهر سنترالیای امریکا در حال سوختن است ؟

شروع  سوختن این شهر به ۵۵ سال قبل باز می گردد. در سال ۱۹۶۲ بود که معدن شهر  سنترالیای آمریکا برای اولین باز به طور عجیبی آتش گرفت که هنوز هم دلیل آن  آتش سوزی معلوم نیست.

آتش همیشه روشن

شهر سنترالیا در آمریکا دارای معادن عظیم و غنی از زغال سنگ است که در دل زمین مدفون شده‌اند و هم اکنون دسترسی به آن غیر ممکن است.

ایالت پنسیلوانیا

در  اوایل آتش سوزی مردم محلی شهر سنترالیا تفکر این را داشتند که آتش سوزی  کوچکی است و پس از چند روز خاموش خواهد شد ، اما ماجرا به نحوی دیگر رقم  خورد.

بیش از ۵۵ سال است که این شهر با تمام معادن و ساختمان ها و سایر متعلقاتش بی وقفه در آتش می‌سوزد و هیچ کس هم نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد.

شهر در حال سوختن

در  سال ۱۹۸۰ دولت دستور داد شهر را به طور کامل تخلیه کنند تا زندگی مردم  بیشتر از این در خطر نباشد. بلند شدن دودهای سیاه و گازهای سمی تقریبا  زندگی در این شهر را غیر ممکن کرده بود.

انفجار معدن زغال‌سنگ

هم  اکنون که شما با ما در حال خواندن این مقاله هستید این شهر در حال سوختن  می‌باشد. اما امروزه تبدیل به یک جاذبه گردشگری شده و مردم از سراسر جهان  به اینجا می‌آیند تا شاهد سوختن شهر سنترالیا در ایالت پنسیلوانیا باشند.

شهر در آتش

همچنین بخوانید:

مونووی؛ شهری که فقط یک نفر جمعیت دارد! 

دماغ شیطان کجاست؟ 

سمی ترین نقطه کره زمین! 

تخم‌های دایناسور یا شاید بقایای آدم فضایی‌ها در ساحل اتاگو! 

قبرستان جن ها در چابهار! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

شهرهای  مغروق بسیاری در گوشه و کنار جهان کشف شده‌اند که هم از بعد باستان شناسی و  هم از منظر دنیای گردشگری جذاب و مورد توجه بوده و هستند.

مقصد گردشگری امروز ما خرابه‌های بازمانده از شهری باستانی به نام شهر بایا است که در اعماق دریا پنهان شده است، در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

شهر بایا در روم باستان

بایا کجاست؟

«بایا»  شهر آب معدنی و اقامتگاه‌های ساحلی بوده که در دوران شکوه روم باستان در  شمال غربی خطوط ساحلی «خلیج ناپل» قرار داشته است. این شهر به ویژه در  اواخر «جمهوری روم» و نخستین سال‌های آغاز دوران امپراتوری روم باستان بر  شهرهای معروف دیگر آن دوران همچون پمپئی، هرکولانیوم و کاپری ارجحیت داشته و  از نظر ثروت و شهرت گوی سبقت را از آنان ربوده بود.

شهر بایا زیر آب

 البته این شهر سوای این معروفیت، به خاطر اشاعه‌ فساد و افکار انحرافی نیز  از شهرت نه چندان خوبی برخوردار بوده و به نوعی بدنام بود. اما داستان این  شهر همچنان پر زرق و برق ادامه پیدا نکرده و بخش اعظم آن در طول دوران  رنسانس و به واسطه‌ فعالیت‌های آتشفانی محلی رفته رفته به زیر آب فرو رفت.

شهر مدفون در زیر آب

داستان این شهر مدفون در زیر آب چیست؟

بایا  برای قرن‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود، در واقع این شهر را باید  به نوعی بازآفرینی ثروت و قدرت دانست که به ویژه در میان افراد متشخص و  سرشناس روم باستان بسیار مورد توجه بود. این شهر بر روی دهانه‌های آتشفشانی  طبیعی ساخته شده و به خاطر داشتن چشمه‌های  آب معدنی شفا بخش، شهرت خوبی پیدا کرده بود. این چشمه‌ها در سراسر شهر پخش  شده بودند و تنها چیزی که لازم بود ساخت یک اسپای جدید بود.
در دوران  رونق این شهر بسیاری از شخصیت‌های مهم و شناخته شده‌ی آن دوران به صورت  مرتب از شهر بایا بازدید می‌کردند و حتی تعدادی از آنها برای اقامت خود  ویلاهای شخصی نیز تدارک دیده بودند.
شهر غرق شده

نام این شهر به چه معناست؟

به  نظر می‌رسد نام شهر بایا برگرفته از نام «بایوس» است که در ادیسه، اثر  حماسی و به یادماندنی هومر شاعر و داستان‌سرای یونانی از او به عنوان سکان  دار کشتی «ادسیوس» نام برده شده است. ظاهرا بایوس در جایی در همان نزدیکی  به خاک سپرده شده است.
اما در مجموع این شهر، معجونی از اخلاق‌های عجیب و بعضا ناپسند بود که سبب شد شهر بایا با نام لاس وگاس روم به شهرت برسد.
لاس وگاس روم

سرنوشت شهر بایا

در اوایل سال ۱۵۰۰، شهر مجلل دیروز به خرابه تبدیل شده بود و این خرابه‌ها نیز تقریبا متروکه بودند. شهر بایا روی دهانه‌های طبیعی آتشفشان واقع شده بود و در نتیجه آن آب گرم از درون آن‌ها به سطح شهر راه پیدا  می‌کرد که در نهایت باعث شد بخش زیادی از بایا به زیر آب فرو رود. در واقع  کل این منطقه به دلیل خالی شدن لایه‌های زیرین اتاق‌های ماگما که در طول  قرن شانزدهم رخ داد، بیش از ۶ متر فروکش کرد. سطح آب نیز آرام آرام بالا  آمد و در نهایت بخش قابل توجهی از آثار برجای مانده از این شهر باستانی به  زیر آب فرو رفت.
ایتالیا

بازدید از شهر غرق شده بایا

امروزه بقایای جالب توجه و تماشایی شهر بایا از جمله معدود پارک‌های باستان شناسی زیر آبی است که بازدید کنندگان را به سفری به درازای تاریخ می‌برد. گردشگران  می‌توانند از میان قایق‌هایی با دریچه‌های شیشه‌ای به تماشای آن بنشینند.  از سوی دیگر غواصی نیز از جمله راه‌های دیگر برای حضور در این ناحیه است که  به مردم اجازه می‌دهد مستقیما از میان شهر عبور کنند.
در نهایت شاید از آن شهر پرآوازه‌ دوران باستان چیز چندانی باقی نمانده باشد، اما خرابه‌های مغروق آن هنوز هم شگفتی ساز هستند.
بازدید از شهر غرق شده بایا

همچنین بخوانید:

نورانی‌ ترین سواحل شب تاب جهان 

بزرگترین کشتی تفریحی دنیا، شهری مجلل بر روی آب 

دهکده قرون وسطایی که به شکل ترسناکی از آب بیرون می‌آید! 

بیگ بن؛ نماد لندن 

قنات حفر شده توسط جن‌ها و دیوها 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

از  دوران کودکی، قبرستان‌ها همیشه مکان‌هایی بودند که ترس و وحشت را برای ما  تداعی می‌کردند. هنوز هم نمی‌دانیم چرا از قبرستان می‌ترسیدیم، اما اگر به  قبرستان «های‌گیت» بروید، شاید بتوانید دلیل این وحشت بازمانده از دوران  کودکی را بیابید.

قبرستان هایگیت

مقاصد  ماجراجویانه از دیرباز تاکنون مورد توجه بسیاری از گردشگران در سراسر جهان  بوده است. شاید دلیل آن هم حس کنجاوی انسان‌ها باشد؛ از همین رو می‌خواهیم  یکی از همین مقاصد هیجان انگیز را خدمتتان معرفی کنیم، این مقصد قبرستان  هایگیت لندن است که از دوره ویکتوریا در این شهر باقی مانده و افراد  سرشناسی هم در بخش های مختلف آن دفن هستند. در برخی از رسانه‌ها گفته شده  است که این گورستان محل دفن خون آشام‌هایی هم بوده است که جسد آن‌ها توسط  اهالی لندن دفن شده است. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.قبرستان هایگیت لندن

داستان قبرستان هایگیت

قبرستان هایگیت یکی از معروف‌ترین و قدیمی ترین گورستان‌های انگلستان است که در شهر لندن قرار دارد و آن را در سال ۱۸۳۹ میلادی یعنی در دوره ویکتوریا ساختند، تا  مکانی آرام برای مردگان این شهر به وجود بیاید. این گورستان یکی از مناطق  جذاب شهر لندن به شمار می‌رود و دلیل آن هم معماری بی‌نظیر و بناهای تاریخی  و فوق‌العاده‌ای است که در آن ساخته شده است. همچنین این قبرستان آرامگاه  افراد بزرگ و سرشناسی چون کارل مارکس (فیلسوف)  و داگلاس آدامز (نویسنده داستان‌ های علمی-تخیلی) نیز می‌باشد. حتی در  برخی از رسانه‌های انگلیسی زبان در دهه ۶۰ قرن بیستم این قبرستان را خانه  پادشاه خون آشام زنده نما نیز می‌دانستند. بسیاری از مردم می‌گفتند که  اجساد تکه تکه می‌شود، سرشان قطع می‌شود و حتی برخی از اجساد توسط  خون‌آشام‌ها سوزانده می‌شوند.

قبرستان هایگیت در لندن

 قسمت‌های مختلف گورستان هایگیت

قبرستان  هایگیت از بخش‌های مختلفی ساخته شده است، از این بخش می‌خواهیم به شرح بخش  های مختلف این قبرستان بپردازیم. این قبرستان یک دروازه بلند و بزرگ دارد  که دلیل نام‌گذاری آن به های گیت نیز بوده است.

خانه پادشاه خون آشام زنده نما

اما  این قبرستان تنها یک دروازه ندارد بلکه در شمال، غرب و شرق هم دروازه‌هایی  دارد. قبرهایی از دهه‌های مختلف در این قبرستان مشاهده خواهید کرد.

دروازه قبرستان هایگیت

۱- گورستان شرقی

در  بخش شرقی قبرستان هایگیت لندن قبر افراد سرشناسی وجود دارد که یکی از  مشهورترین آن ها که فردی فیلسوف، جامعه شناس، تاریخ شناس، اقتصاددان و  متفکری انقلابی به نام کارل هاینریش مارکس نیز است.مارکس در دوره خود  توانسته بود لقب “تاثیرگذارترین فیلسوف تمام عصرها” را کسب کند.

گورستان شرقی

۲-  گورستان غربی

سمت  غربی گورستان هایگیت به نسبت شرقی آن از نظر درختان و طبیعت غنی تر است و  رشد گیاهان در این منطقه بهتر بوده است و درختچه های این بخش سبب شده تا  چهره گورستان وحشتناک به نظر برسد. به همین منظور برای بازدید گردشگران  راهنماهایی قرار داده‌اند تا از گم شدن افراد جلوگیری نمایند. جالب است  بدانید که در قبرستان غربی هایگیت یک دیوار یادبود ساخته‌اند تا در آن  بتوانند یاد و خاطره سربازان کشته شده در جنگ‌های گوناگون بریتانیا را زنده نگه دارند.

گورستان غربی

جالب  است بدانید از سال ۱۹۷۵ به بعد دفن اجساد مردگان در قبرستان غربی ممنوع  اعلام شد و همین خود دلیلی شده تا این بخش چهره قدیمی و کهنه به خود بگیرد و  وحستناک‌تر به نظر برسد. گردشگران بدون راهنما اجازه بازدید از این  گورستان را ندارند چرا که احتمال گم شدن آن‌ها بسیار زیاد است.

وار گریوز

دیگر قسمت‌های قبرستان هایگیت لندن

به  غیر از دو قبرستان شرقی و غربی، قسمت‌های دیگری هم در این گورستان وجود  دارد که می‌توانید به بازدید آن‌ها بروید. به همین منظور می‌توانید از  قبرهای سربازان با نام وار گریوز دیدن کنید که سربازانی از جنگ‌های جهانی  اول و دوم هستند. جالب این که در میان پیکرهای این سربازان نام چند زن نیز  به چشم می‌خورد.

از دیگر دیدنی‌های موجود در قبرستان هایگیت می‌توان  به صلیب قربانی (Cross of Sacrifice) اشاره کرد. این صلیب بخش غربی گورستان  هایگیت واقع شده و یکی از معروف‌ترین نمادهای موجود در هایگیت به شمار  می‌آید.

صلیب قربانی

همچنین بخوانید:

قبرستان جن ها در چابهار! 

بیگ بن؛ نماد لندن 

شهر زیبایی که حاصل برخورد شهاب سنگ به زمین است! 

دریاچه‌‌ای که در آن اسکلت انسان روییده است! 

قنات حفر شده توسط جن‌ها و دیوها 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

هتل  زیبا و مجلل بنف اسپرینگزیک، هتلی زیبا و یک منظره‌ چشم‌نواز در دل طبیعت  که سایه‌ سنگین ارواح بر تاریخ و پیشینه‌اش سنگینی می‌کند.

هتل بنف اسپرینگز

بی‌شک  یکی از جذاب و شیک‌ترین جاذبه‌های گردشگری کشور کانادا را باید بنای زیبا و  مجلل هتل بنف اسپرینگز یا هتل فِرمونت بنف اسپرینگز دانست که در شهر زیبا و  کوهستانی بنف واقع شده است. اما همچون هر مقصد دیگر دنیای گردشگری وحشت،  این هتل هم با سایه‌های دنیای ترس احاطه شده است. با مجله دلتا در معرفی این هتل منحصربه‌فرد همراه باشید.

هتل بنف اسپرینگز

این هتل کجاست؟

شهر بنف منطقه‌ای توریستی است که در پارک ملی بنف در ایالت آلبرتا و  در محاصره‌ کوهستان راکی قرار گرفته است و به دلیل همین ویژگی‌ها، مقصد  گردشگری ایده‌آلی برای هزاران گردشگر و البته ورزشکاران مشتاق اروپایی است  که هر ساله به این منطقه سفر می‌کنند. اما این هتل زیبا نیز همچون بسیاری  دیگر از هتل‌های قدیمی داستان‌های خاص خود را دارد که با طعمی از ترس و  وحشت آمیخته و آن را به جاذبه‌ای ایده‌آل در دنیای گردشگری وحشت تبدیل  کرده‌اند.

هتل فِرمونت بنف اسپرینگز

داستان این هتل چیست؟

هتل  بنف اسپرینگز در ابتدا به صورت یک سازه‌ چوبی و در سال ۱۸۸۸ احداث شد.  مردی به نام «ویلیام ون هورن» مشخص کرد که این منطقه بهترین مکان برای  احداث این هتل است، چرا که به دلیل ویژگی‌های چشمگیرش می‌توانست  بازدیدکنندگان بسیاری را جذب خود کند.

واقعیت این است که به لطف مناظر زیبای کوهستانی، فعالیت‌های مفرح ورزشی و البته چشمه‌های آب گرم طبیعی که در این ناحیه وجود دارند، بنف از پتانسیلی بالا برای تبدیل شدن  به شهری توریستی بهره می‌برد. اما اکنون این مکان تسخیر شده، جزئی از  تورهای گردشگری ارواح نیز شده است.

ایالت آلبرتای کانادا

در  سال ۱۹۲۶ این هتل دچار یک سانحه‌ آتش سوزی شد و بنای چوبی آن در جریان این  آتش سوزی به طور کامل تخریب شد. به همین دلیل مالکان تصمیم گرفتند تا بار  دیگر و با استفاده از مصالحی مناسب‌تر این سازه را بازسازی کنند. این گونه  بود که عملیات احداث ساختمان جدید هتل آغاز شد و این بار به جای بنایی  چوبی، شاهد ساخت قلعه‌ای سنگی بودیم که با دیوارهای قطوری از سنگ خالص  ساخته شده و دارای برج‌های بلند و باشکوه بود. این هتل سنگی به دلیل ظاهر  باشکوهش اکنون نامی جدید داشت، قلعه‌ راکی.

قلعه‌ راکی

مدت‌ها  است یک اتاق به خصوص در هتل بنف استپرینگز فعلی نیز برای سالیان متوالی در  تسخیر ارواح و اشباح است. اتاق ۸۷۳ گذشته‌ای خونین دارد، چرا که یک  خانواده یعنی پدر و مادر و دختر کوچک‌شان در این اتاق به قتل رسیدند. بعد  از پایان تحقیقات پلیس، خدمه برای تمیز کردن اتاق آمدند ولی  شاهد اتفاقی عجیب بودند. گفته می‌شود اثر انگشت دختر کوچولو که روی آیینه  بوده، به هیچ عنوان پاک نشده و همچنان روی آیینه این اتاق باقی مانده است.  به دلیل وقوع این پدیده‌ی عجیب و غیر قابل توضیح، مدیریت هتل دستور بسته  شدن این اتاق را داد. اگرچه بسیاری از گردشگران ادعا می‌کنند روح این  خانواده را حین گشت و گذار در مناطق اطراف این اتاق مشاهده کرده‌اند.

هتل تسخیر شده

مرگ  دیگری نیز در این هتل اتفاق افتاده که باز هم داستان تسخیرشدگی این هتل را  قوت بیشتری بخشیده است. حادثه این بار با مرگ نوعروسی جوان در ارتباط است،  عروس جوانی که در حال پایین آمدن از پله‌ها پایش به لباس گیر کرده و از  پلکان سقوط می‌کند و کشته می‌شود. مدت کوتاهی بعد از این تصادف تلخ، بسیاری  ادعا کردند که روح زن جوان را حین پایین آمدن از پله‌ها مشاهده کرده‌اند.  در ادامه این وقایع، روح او کم کم در نقاط دیگری از هتل نیز مشاهده شد.

هتل تسخیر شده2

همچنین بخوانید:

دریاچه ای که یک شبه همه را کشت! 

اقامتگاه عروسک‌ها در کاشان 

با شادترین قبرستان دنیا آشنا شوید! 

آبشار شیطان، آبشاری که غیب می شود! 

چاه خوفناکی که همه چیز را سنگ می‌کند! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

سرتاسر جهان، قلعه‌های متروکه و مخروبه فراوانی وجود دارند، ولی تاریخ هیچ‌کدام به‌اندازه قلعه گوریچ در ولز شمالی جالب نیست.

قلعه گوریچ

قلعه  گوریچ که در اوایل قرن نوزدهم میلادی ساخته شد، ابتدا یک ملک خصوصی بود و  سپس به مکانی برای بازتصویب قانون‌های قرون‌وسطایی درآمد. ما با مارک  بِیکر، مسئول بازسازی قلعه، صحبت کردیم تا اطلاعاتی را پیرامون تاریخ آن و  روح‌هایی که در قلعه پرسه می‌زنند دریافت کنیم. ادامه این مطلب را در مجله دلتا بخوانید تا به درون قلعه ۲۰۰ ساله گوریچ گام بگذارید.

قلعه گوریچ

سرگذشت این قلعه

در  سال ۱۸۱۲، لیود هسکت بامفورد هسکت به‌منظور گرامیداشت یاد خانواده مادرش،  یعنی خانواده لوید گوریچ، ساخت این قلعه را آغاز کرد. او پس از تکمیل قلعه  از آن به‌عنوان ملک خصوصی استفاده نمود. طی سال‌های بعد، زمین‌های قلعه  کم‌کم گسترده‌تر و قسمت‌های بیشتری روی آن ساخته شدند.

تمام قسمت‌های  عمارت قلعه گوریچ روی یک زمین وسیع ۱۶۰۰ هکتاری بنا شده‌ است. هنگامی‌که  خانواده هسکت در قلعه گوریچ زندگی می‌کردند، این قلعه ۱۲۸ اتاق، ازجمله ۲۸  اتاق‌خواب داشتبیکر می‌گوید مجموع طول دیوارهای این  عمارت ۱۴ کیلومتر است؛ دیوارهایی که این روزها رویشان گیاهان بسیاری سبز  شده است و کاملاً در معرض عوامل محیطی قرار گرفته‌اند.

معماری بی‌نظیر

پنجره‌های قلعه از چدن و شیشه‌رنگی ساخته شده بودند. شیشه‌های رنگی این پنجره‌ها امروزه گم یا خرد شده‌اند.

پنجره‌های قلعه

در  دهه ۷۰ قرن نوزده میلادی، چندین کلیسا و باغ به مجموعه اضافه شد و وسعت آن  بیشتر گردید. لوید این بنا را برای پسرش به ارث گذاشت و او با همسرش در آن  زندگی کرد. این زوج به کمک هم زمین‌های قلعه را گسترش دادند، مهم‌ترین کار  آن‌ها ساخت باغ‌های قلعه بود که درخت‌های سرخدار فراوانی در آن کاشته  بودند. ولی مشهورترین طراحی داخل قلعه، راه‌پله مرمری آن است.

آن دو  قلعه را برای دخترشان و همسرش گذاشتند. آن‌ها نیز با کمک گرفتن از معمار  بریتانیایی یک راه‌پله ۵۲ پله‌ای در خانه‌شان ساختند. این راه‌پله امروزه  نیز پابرجاست.

راه‌پله مرمری

در  اواسط قرن بیستم، این قلعه به یک جاذبه گردشگری تبدیل شد. معماری بی‌نظیر  این قلعه آن را به یک مکان برجسته ملی تبدیل کرده است. بیکر می‌گوید: «این  قلعه گویی از خیال انسان بیرون آمده است. انگار که افسانه است».

قلعه گوریچ

عمارت روح زده

گفته  می‌شود که این عمارت که چند قرن قدمت دارد روح زده است. معروف‌ترین  داستانی که از وجود یک روح در قلعه گوریچ تعریف می‌کنند، مربوط به کانتس  وینیفرد است؛ زن قدرتمندی که سرمایه‌اش را برای ساخت بیمارستان، گسترش هنر و  ترویج دین به کار می‌گرفت. مردم می‌گویند روح او هنوز در قلعه پرسه  می‌زند.

عمارت روح زده

بیکر  می‌گوید: «من هم اینجا چیزهای عجیبی دیده و شنیده‌ام». او می‌گوید به‌خوبی  یادش می‌آید که یک روز یک هاله نور بزرگ و متحرک را روی راه‌پله مرمری  عمارت به چشم دیده است. دیگر بازدیدکنندگان این مکان نیز تجربه‌های مشابهی  را روی راه‌پله افسانه‌ای عمارت داشته‌اند.

راه‌پله افسانه‌ای عمارت

یکی از مدیران قلعه گفته است که آن‌ها رو به روی یکی از پنج دروازه عمارت یک روح دیده‌اند.

مدیر  داخلی عمارت می‌نویسد: «صدای کشیده شدن زنجیر به دروازه اصلی را شنیدم و  بعد صدای پای کسی که انگار به‌طرف من می‌دوید آمد. وحشت همه وجودم را گرفته  بود. هوا بسیار تیره‌وتار بود. من روی تراس اصلی ایستاده و منتظر بودم تا  برق‌کار کارش را در قسمت دیگری از قلعه تمام کند و من درب‌ها را قفل کنم.  قدم‌ها نزدیک‌تر و نزدیک‌تر شدند و سپس در نیم متری صورتم ناگهان قطع شدند.  من که از ترس به نفس‌نفس افتاده بودم، تلفنم را برداشتم و فلشش را روشن  کردم. هیچ‌کس آنجا نبود!»

عمارت قلعه گوریچ

روح  زده بودن این قلعه به‌آسانی باورپذیر است. چراکه دیوارهایش پوسته‌پوسته  شده‌اند و اتاق‌ها سرد و خالی‌اند. شوربختانه رمز و رازهای این قلعه در  معرض عوامل محیطی قرار گرفته‌اند. اگرچه بیشتر نواحی عمارت به دلیل سال‌ها  متروکه بودن فاسد شده است، ولی هنوز هم می‌توانید قسمت‌هایی از طراحی  حیرت‌آور آن را مشاهده کنید.

عمارت گوریچ

همچنین بخوانید:

عمارتی با باغ ایرانی اروپایی در شیراز 

سرزمین غارها و قلعه‌ها 

قلعه آدم‌خوار در اردبیل 

روستایی بدون خیابان، رویایی ترین روستای جهان 

کشور اسرارآمیز پرو 

 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

کوه‌های  آتش‌فشان در همه جای دنیا وجود دارند. برخی از آن‌ها غیرفعال بوده و  یادگاری از ویرانی‌های گذشته هستند و برخی دیگر هنوز فعال‌اند. برخی از این  کوه‌ها در هرچند دهه تنها یک ‌بار فوران می‌کنند و برخی دیگر هرروز و هر  شب مواد مذاب گداخته شده را از زمین خارج می‌کنند.

آتشفشان کاوا آیجن

برای  یک عاشق علم زمین‌شناسی، تعداد آتش‌فشان‌های حیرت‌آور در این سیاره کم  نیست و نمونه‌ای از آن‌ها آتش‌فشان کیلاویا در هاوایی، اتنا در ایتالیا و  پیتون د لا فونیز در جزیره رئونیون است. بااین ‌وجود، تنها یک کوه  آتش‌فشانی در دنیا وجود دارد که آتشی آبی‌رنگ از خود خارج می‌کند و  دریاچه‌ی بسیار بزرگ اسیدی را در اطرافش تشکیل داده است و آن آتشفشان کاوا  آیجن (Kawah Ijen) واقع در جاوا شرقی کشور اندونزی است. با مجله دلتا همراه باشید تا با این آتشفشان آشنا شوید.آتشفشان کاوا آیجن

شعله‌های آبی‌رنگ

آتشفشان کاوا آیجن با ارتفاعی برابر با ۲/۸ کیلومتر از سطح دریا و پوشش ۲۰ کیلومتر، یک کوه بسیار هیجان‌انگیز است. زمانی که شما یک کوه آتش‌فشانی فعال را تصور می‌کنید، به‌طورکلی به یک کوه بسیار بزرگ فکر می‌کنید که دود  غلیظی را به سمت آسمان روانه می‌کند و گدازه‌ها و مواد مذاب قرمز رنگی از  دهانه‌اش به اطراف می‌ریزد.
اما این ‌یک تصور کلی است که کاوا آیجن به  دلیل منحصربه‌فرد بودنش آن را تغییر داده است. کوه آتش‌فشانی آیجن برخلاف  بسیاری از آتش‌فشان‌ها از خود، گاز سولفوریک ساطع می‌کند که در زمان احتراق  به رنگ آبی لاجوردی می‌سوزد. شعله‌های آیجن مانند تابلوهای نئون رنگ،  پیچ‌وتاب خورده و می‌درخشند و در طول شب مواد مذاب آبی‌رنگ مانند آبشاری از  اطراف این کوه به بیرون می‌ریزند که منظره بسیار زیبایی را تشکیل می‌دهند.
شعله‌های آبی‌رنگ

علم نهان در پس این جادو

زمانی  که گازهای گوگردی از زیر سطح زمین با فشار فراوان به بیرون می‌آید، دمای  این گاز به ۶۰۰ درجه سلسیوس می‌رسد. زمانی که این گاز با دمای بسیار بالا  با هوا برخورد می‌کند، به ‌صورت بسیار زیبایی مشتعل می‌شود و انفجار  لاجوردی ‌رنگی را ایجاد می‌کند که می‌تواند تا ارتفاع ۵ متر نیز برسد. برخی  از این گازهای گوگردی منقبض‌شده و به گوگرد مایع تبدیل می‌شود که آزادانه  مشتعل شده و به سمت پایین دهانه روانه می‌شوند. همین گازهای گوگردی  منقبض‌شده با مواد مذاب آبی‌رنگ اشتباه گرفته می‌شوند.
انفجار لاجوردی ‌رنگ
 آتشفشان کاوا آیجن حتی در زمان روز نیز زیبا است و بسیاری از افراد در  کنار آن پرسه زده، عکاسی کرده و این پدیده زمین‌شناسی عجیب را کاوش  می‌کنند. علاوه بر این، بزرگ‌ترین دریاچه هیدروکلریک اسید جهان نیز در  کوه‌پایه آیجن قرار دارد و رنگ سبز روشن آن با زرق ‌و برق زیادی سوسو  می‌زند و اطرافش با مواد مذاب کوه سنگفرش شده است. البته شرایط درون این  آتش‌فشان چندان دوستانه نیست.
در حقیقت، بیشتر گردشگرها برای قادر بودن  به تنفس هوای نیمه سمی آن از ماسک تنفسی استفاده می‌کنند که استفاده از آن  برای به حداقل رساندن بوی تند اطراف بسیار پیشنهاد می‌شود.
اندونزی

این پدیده تا چه اندازه منحصربه‌فرد است؟

در طول تاریخ تعداد آتش‌فشان‌های با شعله آبی‌رنگ بسیار کم بوده‌اند. در ایتالیا،  اسنادی از وجود آتش آبی‌رنگ در دامنه‌های جنوبی کوه وزوویوس دیده شده است.  همچنین آتش‌فشانی با شعله‌های آبی‌رنگ در جزیره ولکانو در مدیترانه وجود  داشته است.
زمانی هم که آتش، جنگل یلواستون را نابود کرد، گوگرد موجود در اطراف دریچه‌های هیدروترمال، ذوب شده و  رودخانه‌های مشابهی را با آب آبی‌رنگ ایجاد کرد. اما در حال حاضر اگر  می‌خواهید شعله‌های آبی‌رنگی که از دهانه‌ی یک کوه به بیرون می‌آیند را  ببینید می‌بایست به آتشفشان کاوا آیجن بروید و گزینه‌ی دیگری ندارید.
شعله های آبی رنگ

همچنین بخوانید:

دریاچه‌ نفرین‌شده‌ای که حیوانات را تبدیل به سنگ می‌کند! 

دریاچه‌ای که جزایر آن شناورند! 

جزیره متحرک در ایران 

دریاچه ای که یک شبه همه را کشت! 

اسکی روی آتشفشان فعال سرو نگرو 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 93
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

یکی از عجایب دنیا را در کشور اندونزی می‌توان مشاهده کرد؛ آسمانی درخشان و پرستاره در هزاران متر زیر زمین!

غار وایتومو گلوورم

غار  وایتومو گلوورم که در شمال جزیره نیوزلند واقع شده و یکی از عجایب دنیا به  شمار می‌رود، از غارهای زیبای جهان است که در آن شاهد پدیده‌ای بی‌همتا  هستیم؛ وجود کرم‌های شب تابی که بر روی سنگ‌ها و صخره‌های غار جا خوش  کرده‌اند و جلوه‌ای تماشایی به این مکان بخشیده‌اند. وجود آب روان در این  غار، تصویری از حشرات شب تاب را بر روی سطح آب نیز به نمایش درآورده که  بازدیدکنندگان را به وجد می‌آورد. با مجله دلتا همراه باشید تا با این غار شگفت‌انگیز بیشتر آشنا شوید.

غار وایتومو گلوورم

غار وایتومو گلوورم

این  غار منحصر به فرد که در زیر دهکده‌ای کوچک قرار دارد، دارای اکوسیستمی  بی‌نظیر است و دارای قدمتی ۲ میلیون ساله می‌باشد. غار وایتومو در فاصله ۲  ساعتِ از شهر اوکلند قرار دارد که ارزش پیمودن مسیر و تماشای محیطی دل  انگیز را دارد. رنگ آبیِ این غار، آرامشی دلپذیر را به شما اهدا می‌کند که  در این مکان از هرگونه اضطرابی به دور هستید. به طور کلی فضای داخلی غار  وایتومو به گونه‌ای است که گویی شما را به دنیایی دیگر می‌برد. نیوزلند

کرم های درون غار

درخشش این غار به دلیل وجود حشره‌ای به نام “Arachnocampa Luminosa”  می‌باشد که در لابه‌لای صخره‌ها و بر روی قندیل‌ها اسکان پیدا کرده‌اند و  بعد از گذشت زمان مشخصی سر از تخم بیرون می‌آورند و به لارو تبدیل می‌شوند.  این حشرات بیشترین زمان عمر خود را در میان کپسولی شفاف و براق  می‌گذرانند. حیات ۱ ساله این موجودات در همان مکان ادامه می‌یابد تا از بین  بروند زیرا آن‌ها توانایی مهاجرت به نقاط دیگر را ندارند. این حشرات  همواره مشغول تماشای محیط کوچک اطراف خود هستند، غافل از اینکه جماعتی برای  تماشای آن‌ها از کیلومترها دورتر راهی این منطقه شده‌اند. نورِ فضای داخلی  غار تنها به واسطه این حشرات شب تاب تامین می‌گردد و در این مکان خبری از پروژکتور و چراغ‌های رنگارنگی که  مصرف برق بالایی دارند، نمی‌باشد. این کرم‌های شب تاب نر و ماده، از  گونه‌های بومی کشور نیوزلند می‌باشند  که در اغلب مواقع از خود نور متصاعد می‌کنند؛ علاوه بر زیبایی بی حد و  اندازه این کرم‌ها، عکاسی کردن از آن‌ها سختی‌های خاص خودش را دارد.

شهر اوکلند

نخستین  بار در سال ۱۸۸۷ تعدادی از اهالی دهکده مائوری که در نزدیکی غار سکونت  داشتند، از روی کنجکاوی و البته تفریح تصمیم گرفتند وارد این غار شوند.  آن‌ها تعدادی چراغ به همراه داشتند ولی وقتی وارد فضای بسیار تاریک غار  شدند، چراغ‌هایشان کافی نبود. کمی جلوتر که رفتند آسمانی پرستاره را در  مقابل خود دیدند، سپس سکوت همه جا را فرا گرفت و آن‌ها مبهوت فضای پیش رو  بودند. بعد از گذشت دقایقی، با حالتی تعجب‌برانگیز غار را ترک کردند و به  محض خروج از آن، پدیده نظاره شده را به همگان شرح دادند.

آسمان زیرزمینی

بازدید از غار وایتومو

امروزه  این مکان جادویی همه روزه میزبان گردشگران تور اروپا می باشد و درآمد خوبی  از این راه کسب می‌گردد. این درآمدها برای امور مختلفی همچون نگهداری،  امنیت، تعمیر و بازسازی فضاهای داخلی غار مورد استفاده قرار می‌گیرد.  توریست‌ها برای بازدید از این مکان زیبا، بعد از پرداخت هزینه، سوار بر  کشتی می‌شوند و از مسیر مشخصی به تماشای این آسمان زیرزمینی می‌پردازند.

حشرات شب تاب

همچنین بخوانید:

تخم‌های دایناسور یا شاید بقایای آدم فضایی‌ها در ساحل اتاگو! 

غاری که فقط با یک قلم و چکش ساخته شد! 

سرزمین غارها و قلعه‌ها 

دریاچه‌ای که جزایر آن شناورند! 

جنگلی با درختان کج! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .

یکی از عجایب دنیا را در کشور اندونزی می‌توان مشاهده کرد؛ آسمانی درخشان و پرستاره در هزاران متر زیر زمین!

غار وایتومو گلوورم

غار  وایتومو گلوورم که در شمال جزیره نیوزلند واقع شده و یکی از عجایب دنیا به  شمار می‌رود، از غارهای زیبای جهان است که در آن شاهد پدیده‌ای بی‌همتا  هستیم؛ وجود کرم‌های شب تابی که بر روی سنگ‌ها و صخره‌های غار جا خوش  کرده‌اند و جلوه‌ای تماشایی به این مکان بخشیده‌اند. وجود آب روان در این  غار، تصویری از حشرات شب تاب را بر روی سطح آب نیز به نمایش درآورده که  بازدیدکنندگان را به وجد می‌آورد. با مجله دلتا همراه باشید تا با این غار شگفت‌انگیز بیشتر آشنا شوید.

غار وایتومو گلوورم

غار وایتومو گلوورم

این  غار منحصر به فرد که در زیر دهکده‌ای کوچک قرار دارد، دارای اکوسیستمی  بی‌نظیر است و دارای قدمتی ۲ میلیون ساله می‌باشد. غار وایتومو در فاصله ۲  ساعتِ از شهر اوکلند قرار دارد که ارزش پیمودن مسیر و تماشای محیطی دل  انگیز را دارد. رنگ آبیِ این غار، آرامشی دلپذیر را به شما اهدا می‌کند که  در این مکان از هرگونه اضطرابی به دور هستید. به طور کلی فضای داخلی غار  وایتومو به گونه‌ای است که گویی شما را به دنیایی دیگر می‌برد. نیوزلند

کرم های درون غار

درخشش این غار به دلیل وجود حشره‌ای به نام “Arachnocampa Luminosa”  می‌باشد که در لابه‌لای صخره‌ها و بر روی قندیل‌ها اسکان پیدا کرده‌اند و  بعد از گذشت زمان مشخصی سر از تخم بیرون می‌آورند و به لارو تبدیل می‌شوند.  این حشرات بیشترین زمان عمر خود را در میان کپسولی شفاف و براق  می‌گذرانند. حیات ۱ ساله این موجودات در همان مکان ادامه می‌یابد تا از بین  بروند زیرا آن‌ها توانایی مهاجرت به نقاط دیگر را ندارند. این حشرات  همواره مشغول تماشای محیط کوچک اطراف خود هستند، غافل از اینکه جماعتی برای  تماشای آن‌ها از کیلومترها دورتر راهی این منطقه شده‌اند. نورِ فضای داخلی  غار تنها به واسطه این حشرات شب تاب تامین می‌گردد و در این مکان خبری از پروژکتور و چراغ‌های رنگارنگی که  مصرف برق بالایی دارند، نمی‌باشد. این کرم‌های شب تاب نر و ماده، از  گونه‌های بومی کشور نیوزلند می‌باشند  که در اغلب مواقع از خود نور متصاعد می‌کنند؛ علاوه بر زیبایی بی حد و  اندازه این کرم‌ها، عکاسی کردن از آن‌ها سختی‌های خاص خودش را دارد.

شهر اوکلند

نخستین  بار در سال ۱۸۸۷ تعدادی از اهالی دهکده مائوری که در نزدیکی غار سکونت  داشتند، از روی کنجکاوی و البته تفریح تصمیم گرفتند وارد این غار شوند.  آن‌ها تعدادی چراغ به همراه داشتند ولی وقتی وارد فضای بسیار تاریک غار  شدند، چراغ‌هایشان کافی نبود. کمی جلوتر که رفتند آسمانی پرستاره را در  مقابل خود دیدند، سپس سکوت همه جا را فرا گرفت و آن‌ها مبهوت فضای پیش رو  بودند. بعد از گذشت دقایقی، با حالتی تعجب‌برانگیز غار را ترک کردند و به  محض خروج از آن، پدیده نظاره شده را به همگان شرح دادند.

آسمان زیرزمینی

بازدید از غار وایتومو

امروزه  این مکان جادویی همه روزه میزبان گردشگران تور اروپا می باشد و درآمد خوبی  از این راه کسب می‌گردد. این درآمدها برای امور مختلفی همچون نگهداری،  امنیت، تعمیر و بازسازی فضاهای داخلی غار مورد استفاده قرار می‌گیرد.  توریست‌ها برای بازدید از این مکان زیبا، بعد از پرداخت هزینه، سوار بر  کشتی می‌شوند و از مسیر مشخصی به تماشای این آسمان زیرزمینی می‌پردازند.

حشرات شب تاب

همچنین بخوانید:

تخم‌های دایناسور یا شاید بقایای آدم فضایی‌ها در ساحل اتاگو! 

غاری که فقط با یک قلم و چکش ساخته شد! 

سرزمین غارها و قلعه‌ها 

دریاچه‌ای که جزایر آن شناورند! 

جنگلی با درختان کج! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

سفر  به کره ماه از آرزوهای بشر گذشته تا انسان امروز است اما بدون خارج شدن از  جو زمین و سفرهای فضایی هم می‌شود، به کره ماه سفر کرد. فقط کافی است که به  شیلی بروید و سری به دره ماه بزنید.

دره ماه

شیلی  یکی از زیباترین کشورهای آمریکای جنوبی به پایتختی سانتیاگو است که به  خاطر طبیعت و چشم اندازهای طبیعی‌ای که دارد بسیار معروف است. این کشور  دیدنی، جذابیت‌های زیادی را در خود جای داده است از بزرگ‌ترین استخر جهان  تا جزایر مشهور ایستر و… اما در این مطلب مجله دلتا می‌خواهیم جاذبه دیگری در این کشور را به شما معرفی کنیم، جای عجیبی به  نام دره ماه که با دیگر جاذبه‌های گفته شده در بالا مثلثی طلایی تشکیل  می‌دهد.

دره ماه

علت نام‌گذاری

دره  ماه در میان دره‌های سان پدرو در شیلی، یکی از عجیب‌ترین جاهای جهان است  که بافت سنگی آن شبیه به ماه است. سفر به این منطقه کم از ماجراجویی در کره  ماه ندارد و به‌نوعی یک ماه زمینی است. آب و باد به جان این منطقه  افتاده‌اند و با گذشت زمان آن را به شکل پستی و بلندی‌های پوسته ماه تراش  داده‌اند. شاهکار این منطقه و اوج شباهت آن به ماه، رگه‌های سفیدی است که  روی زمین آن دیده می‌شوند.
جاذبه های شیلی
 این بسترهای سفید، در واقع نمک دریاچه‌های خشک شده هستند. با طلوع ماه در  آسمان، زیبایی این منطقه از شیلی به اوج خود می‌رسد و به آینه‌ای تبدیل  می‌شود تا ماه در آن نظاره‌گر خود باشد.
دره ماه شیلی

تورهای دره ماه

اگر به کشور شیلی بروید و بخواهید از تورهای دره ماه که در زبان شیلیایی به آن Valle de la  Luna هم می‌گویند استفاده کنید، باید بدانید که این تورها صبح زود نزدیک به  ساعت ۴ صبح شروع می‌شوند. همین که قدم به این دره بگذارید شک نکنید که از  حیرت دهانتان باز می‌ماند! چشم‌‎انداز این منطقه به اندازه‌ای خارق‌العاده  است که کاملا سورئال است و اگر بتوانید به بالای یکی از صخره‌ها بروید  می‌توانید نمای فوق‌العاده‌ای به کل دره داشته باشید. یکی از معروف‌ترین  سنگ‌هایی که در این دره قرار دارد، سنگ کویوت است که همه برای عکس گرفتن در  کنار آن صف می‌کشند، این سنگ بر روی صخره‌ای معلق شده است و این احساس را  به شما می‌دهد که در این گستردگی بی‌اندازه می‌خواهید پرواز کنید!
سنگ کویوت
 در این تور، بعد از این که در کنار صخره ایستادید و عکس‌هایی که خواستید  را گرفتید، دوباره سوار ماشین می‌شوید و به راهتان در دره ماه شیلی ادامه  می‌دهید، در ادامه راه، به دره مرگ یا Valle de la Muerte می‌رسید که در آن می‌توان فرم‌های متفاوتی از  صخره‌ها را دید. این منطقه در نزدیکی رشته‌کوه‌های نمکی قرار گرفته است و  یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری آتاکاما است.
آتاکاما
در پس زمینه این چشم انداز می‌توان لیکانکابور (Lincancabur) را دید که در واقع یک تپه شبیه به یک مخروط است و ۵۹۱۶ متر ارتفاع دارد و یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری این منطقه است.بیابانگردی
 بعد از آن دوباره به ماشین برمی‌گردید تا قسمت دوم سفرتان را شروع کنید،  یعنی دره ماه شیلی. قسمت دیگری در این دره از صخره‌های نمکی تشکیل شده است  که طی مدت زمان بسیار طولانی بر اثر فرسایش تشکیل شده است. در این منطقه  دما و باد به اندازه ی زیادی در طول روز و به خصوص شب تغییر می‌کند و همین  باعث می‌شود تا چشم‌انداز بی‌نظیری به وجود بیاید.
دره ماه شیلی 2
 هر چه که بیشتر به عمق این دره بروید، بیشتر در تنگنای مسیرهای آن قرار  می‌گیرید حتی ممکن است در مسیر به جایی برسید که مجبور شوید تا سینه خیز  روی زمین بخزید. بعد از اینکه این بخش سخت تمام شد، دوباره سوار ماشین  می‌شوید تا برای دیدن غروب خورشید به قسمتی از دره ماه شیلی که مناسب‌ترین  جا برای این پدیده است، بروید. نمایی که از بالای آن خواهید داشت بی‌نهایت  شگفت انگیز است، تمام دره ماه شیلی را می توانید ببیند، همه آن چیزی که به  دستان طبیعت ساخته شده است.
دره ماه شیلی 3

همچنین بخوانید:

مریخ روی زمین در بیابان های اتیوپی 

دریاچه‌ای که جزایر آن شناورند! 

جاهایی که گردشگران گریه می‌کنند!! 

جنگلی با درختان کج! 

آتشفشانی با شعله های آبی رنگ 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

لهستان،  کشوری که دارای تاریخ پر فراز و نشیبی در طی سالیان سال بوده است، کمتر در  معرض دید عموم قرار گرفته. این کشور دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری  می‌باشد.

جنگل کج

جنگلی با درختان کج در کشور لهستان

در  این پست می‌خواهیم درباره جنگلی با درختان کج در این کشور صحبت کنیم. پس  از مشاهده این درختان تصورش هم سخت است بخواهیم قبول کنیم آنها به دلایل  طبیعی به این شکل در آمده باشند. مجله دلتا را در این سفر ماجراجویانه در دل جنگل کج در لهستان همراهی کنید.

جنگل کج

لهستان

کشور لهستان از لحاظ جغرافیایی در مرکز قاره اروپا قرار دارد. آب و هوای این منطقه  معتدل شمرده می‌شود و زمستان‌های سرد و تابستان‌های بسیار گرمی دارد.  جاذبه‌های گردشگری در لهستان بی‌شمارند. این کشور دارای پارک‌ها و جنگل‌های  زیبایی هست. از همین رو می‌خواهیم درباره یکی از جنگل های مرموز این کشور  که مناسب برای سفرهای ماجراجویانه هست صحبت کنیم. در این جنگل مجموعه‌ای از  درختان کج وجود دارد که به طرز عجیبی کنار هم قرار گرفته‌اند.

لهستان

درباره جنگل کج

تنه  اکثر این درختان در قسمتی که از زمین بیرون آمده‌اند، ۹۰ درجه به سمت بالا  (شمال) خم شده‌اند و بعد دوباره به حالت اولیه مانند تمامی درختان جهان  برگشته و به رشد خود ادامه داده‌اند. به همین دلیل نام این جنگل به جنگل کج  معروف شده است. شاید این فکر به ذهن خطور کند که به علت خم شدگی تنه  درختان دیگر آنها قادر به رشد کامل نخواهند بود. اما این فکر کاملا غلط است  و درختان رشد قابل توجهی هم داشته‌اند. جنگل کج در شمال غرب کشور لهستان  واقع می‌باشد. با وجود تنه‌هایی با ظاهری شبیه به حرف c همه درختان به خوبی  رشد کردند و این خم شدگی مانع رشد آنها نشده است. حدود ۴۰۰ درخت کج در این  جنگل وجود دارد. بعضی از کارشناسان اعتقاد دارند که این درخت‌ها برای  جلوگیری از آسیب رسیدن به نوک، شاخه‌های جانبی و تنه خودشان به این شکل  درآمده‌اند. درخت‌ها خاصیت ارتجاعی دارند. پس برای اینکه بتوانند رشد کنند،  در مقابل موانع به این شکل به رشد خودشان ادامه داده‌اند. هر اتفاقی که  برای یک درخت در این جنگل افتاده برای بقیه آنها هم تکرار شده چون همه آنها تغییر شکل یکنواخت دارند.

عجایب دیدنی

سن  درختان جنگل کج به  ۸۰ سال می‌رسد، به نظر می‌رسد که زمانی که این اتفاق  برای این ۴۰۰ راس درخت افتاده آنها ۷ سال داشته‌اند. این به معنای آن است  که یعنی قبل از اینکه جنگ جهانی دوم رخ بدهد در این جنگل اتفاقی افتاده که  سبب شده درختان منطقه کج بشوند. نکته جالب در این منطقه این است که  همه درختان به یک طرف و با یک شکل خاص کج شده‌اند و ادامه رشد خود را  داشته‌اند. این موضوع توانسته سبب تعجب بسیاری از دانشمندان بشود و تا به  الان هیچ دلیل علمی برای آن یافت نشده است.

درختان کج

علت کج بودن درختان

یکی  از مشکوک‌ترین تئوری‌هایی که وجود دارد به این صورت است که در سال ۱۹۳۰  گروهی از کشاورزها درختانی را در این جنگل کاشتند، و به منظور تولید محصول  خاصی که در نظرشان بوده تنه درخت‌ها را به عمد به این شکل درآوردند. به  طوری که شبیه به مبلمان بشود. ما هیچ وقت نمی‌توانیم مطمئن شویم که این  تئوری درست بوده است یا خیر، چون با شروع حمله به لهستان در جنگ، کشاورزها نتوانستند کار خود را به پایان برسانند.

بسیاری  معتقدند که یک فرآیند مکانیکی عمدی موجب خم شدن درختان شده است. همانطور  که می‌دانید برای تولید مبلمان، آلات موسیقی و غیره می‌توانیم عمداً چوب  درختان را خم کنیم.

در این بین عده‌ای از کارشناسان نیز معتقدند که  در آن زمان لهستان متحمل برف و کولاک سنگی در کشور بوده است و این منطقه  زیر فشار بارش برف شدیدی که بارید است مانده و دلیلی بر کج شدن درختان در  این جنگل شده است.

علت کج بودن درختان

همچنین بخوانید:

جنگل چاقوها 

دالان سبز در خنکای ارتفاعات تالش 

دریاچه‌ نفرین‌شده‌ای که حیوانات را تبدیل به سنگ می‌کند! 

جزیره متحرک در ایران 

شهر مردمان صد ساله کجاست؟ 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

همیشه  نگاه ما به ایران، کشوری است پر از آثار تاریخی. اما تا به حال به این فکر  کرده‌اید که ممکن است در بین تمامی این جاذبه‌ها، مکانی وجود داشته باشد  که آن را جن‌ها و یا دیوها ساخته‌اند؟

قنات قصبه گناباد

از  قنات قصبه گناباد ایران صحبت می‌کنیم! این قنات عجیب در بخش مرکزی شهرستان  گناباد واقع شده و باعث شگفتی بسیاری شده است. در ادامه با ما در مجله دلتا همراه باشید تا سر از رمز و راز این قنات عجیب در بیاوریم.

قنات قصبه گناباد

این قنات کجاست؟

در  ابتدا بگذارید تا کمی از موقعیت فیزیکی و جانمایی جغرافیایی این قلعه برای  شما بگوییم. قنات قصبه گناباد در واقع قناتی است در بخش مرکزی شهرستان  گناباد که در استان خراسان رضوی قرار گرفته است. اما در این میان سوالی  اساسی وجود دارد، چرا به این مکان، صفات اعجاب‌آور داده‌اند؟

همانطور  که در ابتدای این بخش نیز گفتیم، درباره‌ی این قلعه افسانه‌ها و باورهای  محلی بسیار مخوف و صد البته ترسناکی وجود دارد که اکثر آن‌ها از زمان‌های  بسیار قدیم در میان مردم این منطقه رواج داشته و ریشه در میراثشان دوانده  است.

اهالی قدیمی گناباد که از ابتدا حتی پدرانشان نیز در این محل  زندگی می‌کرده‌اند وقتی می‌خواهند درباره این قلعه صحبت کنند همگی  متفق‌القول درباره این قلعه می‌گویند که از زبان مادربزرگ‌های خود قصه این  قنات را زیاد شنیده‌اند. بزرگترهای ما همیشه می‌گفتند که ساخت قنات قصبه  گناباد به این عمق، از دست فرزند آدم برنمی‌آید و ما شک نداریم که این قنات  را نیروهایی فراتر از بشر ساخته‌اند.

گناباد

درباره گناباد

قنات  قصبه گناباد که در بخش مرکزی استان خراسان و در گناباد قرار گرفته، مرکز  داستان‌های عجیب و غریب فراوانی است. اهالی این منطقه درباره این قنات  می‌گویند که براساس شنیده‌های محلیشان که از زمان‌های قدیم نیز رایج بوده  است، نام شهر گناباد خراسان در اصل جن آباد بوده است و در طول زمان و بعدها  تلفظ آن به صورت جناباد و بعد از آن به صورت امروزیش یعنی گناباد، درآمده  است.

بنابر  اطلاعات تاریخی موجود، درباره زمان دقیق و حتی علت احداث این قنات در بین  پژوهشگران اختلاف نظری عمیق وجود دارد. بیشترین چیزی که درباره این قنات  می‌دانیم بیشتر از افسانه‌هایی است که دهان به دهان میان اهالی شهر گناباد  از قدیم در شهر می‌چرخد.

استان خراسان رضوی

داستان‌های این قنات

برخی  مقنیان نیز معتقدند که در زمان‌های بسیار قدیم، شخصی که دارای قدرتی خاص  بوده، به دیوها دستور داده که چاهی حفر کنند و آن را بسیار عمیق نمایند.

گذشته  از برخی داستان‌های اسطوره‌ای و تاریخی که حکایت از قدمت زیاد این قنات  دارد، بررسی‌های باستان شناسانی که این قنات را موضوع خود قرار داده‌اند،  با استفاده از سفال‌های جمع آوری شده از کنار دهانه چاه‌های اصلی، قدمت این  قنات عجیب به دوره حکومت و پادشاهی هخامنشیان می‌رسد.

اصولی‌ترین قنات جهان

اما  باید به صورت کلی به این مطلب اشاره نماییم که در متون ادبی قدیمی، هر جا  که نامی از گناباد است از قنات آن نیز سخنی هست. اما به راستی برای چه باید  چنین قنات عمیقی حفر می‌شده؟ آیا انسان آن هم با توانایی و امکاناتی که در  آن زمان وجود داشته است، توانایی حفر چنین قناتی را داشته است؟

جن آباد

یکی  از افرادی که این سوال را داشت و سال‌های زیادی از عمر خود را صرف پژوهش  در مورد قنات قصبه‌ی گناباد کرده است، پژوهشگری فرانسوی است. او در توصیف  مواجهه‌اش با قنات قصبه با زبان تمجید و تعجبی رمزآلود از این قنات  به‌عنوان بنایی عجیب و البته مهندسی ساز یاد می‌کند از نظر وی این قنات که  اصولی‌ترین قنات جهان است را افرادی ساخته‌اند که نیرویی مافوق بشریت  داشته‌اند!

این محقق اوج خلاقیت و مهندسی سازندگان و مهندسان را به قنات قصبه گناباد نسبت داده است.

اصولی‌ترین قنات جهان 2

در  نهایت باید بگوییم که قنات قصبه گناباد ، قناتی کهن با ویژگی‌های عجیب‌تر و  قدمتی۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ ساله است. همچنین این قنات دارای دو دالان زیرزمینی به  طول ۳۳ کیلومتر و چاه‌های بسیار عمیقی است که عمق برخی از آنان به ۳۰۰ متر  می‌رسد.

همچنین بخوانید:

دریاچه‌ نفرین‌شده‌ای که حیوانات را تبدیل به سنگ می‌کند! 

پاریس کوچولوی ایران، پایتخت انیمیشن 

دریاچه دوقلو سیاه گاو، آکواریوم طبیعی ایران 

چاه خوفناکی که همه چیز را سنگ می‌کند! 

قلعه آدم‌خوار در اردبیل 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

هر  آنچه که دور از دسترس آدمی بوده و قابل لمس نبوده برای ما عجیب و شگفت‌آور  است؛ کشور ما نیز عجایب کمی ندارد. یکی از این عجایب با نام قلعه آدم‌خوار  شناخته می‌شود.

قلعه آدم خوار

در  کشوری زندگی می‌کنیم که بی‌شک پر از جاذبه‌های طبیعی و غیر طبیعی بسیاری  است. هر چقدر که می‌توانیم از دیدن جاذبه های فوق‌العاده آن لذت ببریم،  همانقدر می‌توانیم از دیدن و یا حتی شنیدن سرگذشت و داستان برخی از آثار و  جاذبه‌های کشورمان که کم هم نیستند تعجب کنیم و به حیرت فرو برویم. قلعه  آدم خوار اردبیل یا بوینی یوغون نیز از دسته همان جاذبه‌هایی است که موجب  تعجب و حیرت ما می‌گردند. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

قلعه آدم خوار

آیا این قلعه واقعاً آدمخوار است؟

قلعه  آدم خوار، یکی دیگر از دست ساخته های متروک مانده بشر است که محلی برای  قصه‌پردازی‌های محلیان که حتی آن ها هم انتقال دهنده ی داستان های سینه به  سینه نقل شده ی اجدادشان هستند، شده است. صورت مسئله این است، می‌گویند که  قرن‌ها پیش مردمانی که به روستای کورعباسلو در استان اردبیل می‌رفته‌اند، پس از بازدید از قلعه باستانی بوینی یوغون به صورت کاملاً مرموز و اسرارگونه‌ای ناپدید می‌شده‌اند.

چون  معلوم نبود که چه بر سر این افراد آمده است محلیان می‌گفتند گویی این قلعه  آن‌ها را بلعیده! با ادامه داشتن این روند، کم کم این دژ در میان اهالی  روستا به قلعه آدم خوار مشهور شد و داستان های بی شمار و بسیار زیادی  درباره آن دهان به دهان در میان مردم محلی پیچید.

قلعه بوینی یوغون

راز این قلعه چیست؟

البته  امروز معمای این قلعه مخوف را پژوهشگران به نوعی حل نموده‌اند. اما باید  این را بگوییم که مردم در آن زمان حق داشته‌اند که این قلعه را آدم خوار  بنامند زیرا هر بار که بازدید‌کننده‌ای قصد رفتن به سوی دیوارهای مرتفعش را  می‌کرد، دیگر به هیچ عنوان باز نمی‌گشت.

به همین خاطر نیز بازدید  کننده‌ها از هر سمت و سویی که به این قلعه می‌رفتند، دیگر بر نمی‌گشتند و  به نوعی گمشده تلقی می‌شدند. اما بیایید تا کمی درباره این قلعه بدانیم.  گردن کلفت یا همان بویون یوغون بر روی قطعات عظیم سنگی درست شده و بسیار  مستحکم است.

در واقع استحکام این دژ آنچنان بالاست که موجب شده  مردمانی که قرن‌ها قبل در این منطقه زندگی می‌کرده‌اند، باور داشته باشند  که حتما نیرویی فرا طبیعی موجب گم شدن گردشگران باشد. دیوارهای این قلعه تا  ۳۰۰ متر ارتفاع دارند.

امروزه با ساماندهی قلعه و همچنین بررسی  معماری عجیب آن علت این که مردم این منطقه به آن نگاهی خرافات‌گونه  داشته‌اند، مشخص شده زیرا همین دیوارهای ۳۰۰ متری، قلعه را از دو طرف  غیرقابل نفوذ کرده بودند و به همین صورت دسترسی به آن غیرممکن بوده است. به  همین علت افرادی که به این قلعه می‌رفتند یا از سوی دیگری راهی می‌شدند و  یا در این مکان گم شده و دیگر راهی برای خروج پیدا نمی‌کردند و در همان جا  می‌مردند.

قلعه گردن کلفت

ارزش تاریخی قلعه آدم خوار

ارزش  این قلعه تنها به آدمخوار بودنش نیست بلکه در بوینی یوغون، نشانه‌هایی از  تمدن ۴۵۰۰ ساله و آثاری پیش از عصر اشکانی و دوران اسلامی وجود دارد.

اولین  ساکنان این قلعه مخوف به دلیل این که در ارتفاعات سرد سکونت داشته‌اند،  برای دستیابی راحت به آب، حوضچه‌‌های سنگی را در بالای قلعه ساخته‌‌اند.  حوضچه‌هایی که باز گرفتار باورهای خرافی در بین اهالی این روستا شده. از آن  جایی که استخرهای سنگی فرصتی برای ذخیره‌ سازی آب برف و باران فراهم  می‌کرده است، همین موجب می‌شده تا خانوارهای مختلف و زیادی به مرور زمان،  به این منطقه جذب شوند.

اردبیل

حتی  کارشناسان می‌گویند که وسعت بالغ بر ۳۰۰ هکتار و چند لایه‌ای بودن قلعه  نشان‌دهنده استمرار سکونت انسان از دوره اشکانی تا دوره صفوی است.

قلعه بوینی یوغون نیز معماری با کاربرد نظامی و در عین حال مسکونی داشته و از هر دو منظر امکانات لازم را دارا است.

همچنین بخوانید:

دریاچه‌ نفرین‌شده‌ای که حیوانات را تبدیل به سنگ می‌کند! 

جزیره متحرک در ایران 

قبرستان جن ها در چابهار! 

سرزمین غارها و قلعه‌ها 

قنات حفر شده توسط جن‌ها و دیوها 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 93
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

لاک  پشت پوزه عقابی بعد از تخم ‌گذاری در ساحل به سمت آب می‌روند. دو ماه بعد  بچه لاک پشت‌ها در شب از تخم بیرون آمده و به طور غریزی به سمت آب می‌روند.

روستای شیب دراز

شاید  بهتر باشد، قبل از پاسخ به این پرسش که روستای شیب دراز کجاست، با گونه‌ای  از لاک‌پشت‌ها با نام پوزه عقابی یا منقار کوتاه آشنا بشویم. لاک پشت پوزه  عقابی، پوزه‌ی تیز و منحنی دارند. این لاک‌پشت‌ها با بدنی صاف و پهن و یک  پشت لاک محافظ در اقیانوس‌های آزاد شنا می‌کنند. لاک‌پشت پوزه عقابی بعد از  تخم‌گذاری در ساحل به سمت آب می‌روند. دو ماه بعد بچه لاک پشت‌ها در شب از  تخم بیرون آمده و به طور غریزی به سمت آب می‌روند. آن‌ها باید بتوانند قبل  از روشنایی به آب برسند، در غیر این صورت خوراک پرندگان و خرچنگ‌ها  می‌شوند. این لاک پشت‌ها در خلیج فارس و در روستای شیب دراز نیز زندگی  می‌کنند. با مجله دلتا همراه باشید تا با این مکان زیبا آشنا شوید.

روستای شیب دراز

موقعیت جغرافیای شیب دراز قشم

در خلیج همیشه فارس در جزیره قشم بخش شهاب در دهستان سوزا، روستای شیب دراز قرار دارد. شیب دراز قشم تنها مسیر دسترسی به جزیره هنگام است. به همین  دلیل از بندرگاه‌های مهم قشم و استان هرمزگان محسوب می‌شود. فاصله قشم تا  شیب دراز ۴۵ کیلومتر است و شیب تندی به سمت دریا دارد. به دلیل ماسه‌ای  بودن ساحل این منطقه هرساله از هفته دوم اسفند ماه تا هفته دوم اردیبهشت  ماه، میزبان لاک‌پشت‌های پوزه عقابی است. این لاک‌پشت‌ها هر سه تا چهار سال  در فاصله زمانی دو هفته‌ای، برای تخم گذاری به این منطقه می‌آیند. لاک  پشت‌ها در شب و زمانی که آب دریا بالا است، به ساحل می‌آیند و ۴۰ تا ۱۵۰  تخم می‌گذارند.

لاک پشت پوزه عقابی

در  این مرحله گروهی از جوانان جامعه محلی به نام «محافظان لاک پشت» که در  زبان محلی «ناتوران خمیس» خوانده می‌شوند، با انتقال این تخم‌ها به محوطه  فنس کشیده از آن‌ها مراقبت می‌کنند. بخش زیادی از اقتصاد مردم روستای شیب  دراز به زندگی این لاک پشت‌ها بستگی دارد. البته این لاک‌پشت‌ها تنها  مهمانان این روستا نیستند و آبزیان دیگری نیز به اینجا می‌آیند. تلال،  خرچنگ،‌ هامور، شیر ماهی، سفره ماهی، گدیر، سنگ سر، صافی، ماهی مرکب، کرفه،  یوبو، کوسه در زمستان و تابستان‌ها به این ساحل می‌آیند.

لاک پشت منقار کوتاه

اقامتگاه بوم گردی شیب دراز قشم

یکی  از ویژگی‌های زیبای روستای شیب دراز همکاری شانه به شانه‌ی مردان و زنان  این روستا کنار هم است. همین امر باعث رشد صنعت گردشگری و اقامتگاه‌های  بومگردی منطقه شده است. به طوری که زنان با تولید و فروش صنایع دستی و  ارائه خدمات اسکان مسافران و مردان با صید ماهی و جا به جایی مسافران با  قایق‌های خود باعث رشد اقتصادی روستا شده‌اند. در سفر به این روستا حتما از  صنایع دستی این منطقه مانند گلابتون دوزی، خوس دوزی، شک بافی، برقع سازی،  لچک سازی، توربافی، گرگوربافی، سبد بافی، گلیم بافی و تاکسیدرمی ‌و تزیینات  بر روی انواع صدف، تهیه کنید. در برنامه‌ریزی سفر به این روستا بازدید از  ساحل نقره‌گون هنگام را نیز در نظر داشته باشید. این ساحل علاوه بر  صخره‌های مرجانی زیبا، پذیرای دلفین‌های بازیگوش نیز می‌باشد. کرایه کردن  قایق موتوری و تماشای منظره بازی دلفین‌ها بسیار هیجان انگیز خواهد بود.

قشم

 

همچنین بخوانید:

دره‌ی ستارگان در تسخیر ارواح! 

جزیره‌ای بکر، خالی از سکنه در هرمزگان 

جزیره‌ای پر رمز و راز که ورود زنان به آن ممنوع است! 

بستنی‌های نمکی غول‌آسا در هرمزگان! 

اورامانات، روستای پلکانی سنگی در دل مه 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

سوادکوه  یکی از شهرهای تاریخی و سرسبز استان مازندران است که جاذبه‌ها و دیدنی‌های  بسیاری دارد و یکی از مشهورترین مقاصد گردشگری ایران شناخته می‌شود.

شهرستان سوادکوه

شهرستان  سوادکوه در یک دره وسیع طولانی و در دامنه‌های شمالی رشته‌کوه‌های البرز  مرکزی قرار دارد که این موقعیت جغرافیایی ویژه، منطقه‌ای سرسبز و خوش آب و  هوا را ایجاد کرده است. آبادی‌های فراوانی در میان ارتفاعات سرسبز این  منطقه وجود دارد. غارها، رودخانه‌ها و جنگل‌های بسیاری نیز در این منطقه  دیده می‌شود. با مجله دلتا همراه باشید.
شهرستان سوادکوه

قلعه کنگلو

قلعه  کنگلو بر بالای صخره‌ای عظیم واقع شده است که به عقاب مازندران شهرت دارد.  این قلعه که در حال ویرانی است در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.  نمای خارجی قلعه را یک باروی عظیم سنگی تشکیل می‌دهد که در قسمت میانی و  اطراف آن، برج‌های دیده‌بانی تشکیل شده‌ است. فضای داخلی این قلعه نیز مدور  و در دو طبقه ساخته شده است. این قلعه همچنین کاربرد تدافعی و نظامی  دربرابر دشمنان داشته است. قدمت دقیق قلعه مشخص نیست؛ اما احتمالا به قرون  اولیه اسلام می‌رسد.
قلعه کنگلو

قلعه حسن بور

قلعه  حسن بور یا سرخکلا در میان جنگل‌های شاه‌کوه قرار دارد و تا قرن هفتم مورد  استفاده بوده است. در محوطه قلعه آثار بسیاری از سفال‌های ناودانی کشف شده  که نشان‌دهنده سیستم انتقال و ذخیره آب باران بوده است. قلعه که با توجه  به دالان‌ها و اتاق‌های زیرزمینی احتمالا سکونتگاه خانواده حاکم یا  درباریان بوده، دارای دو دروازه و چهار برج نگهبانی است. در ضلع شرقی قلعه  درب ورودی نیز وجود داشته که بقایای آن نشانگر تشابه با قلعه‌های یونان  باستان است، همچنین براساس شباهت معماری قلعه به سایر قلعه‌های موجود  احتمال می‌رود که قدمت آن به یک هزار و ۵۰۰ سال پیش و دوران ساسانیان برسد.  رطوبت جنگل، ریشه درختان و بسیاری عوامل دیگر تقریبا این قلعه را نابود  کرده است.
قلعه حسن بور

قلعه اولاد

قلعه  اولاد از باارزش‌ترین قلعه‌های تاریخی شهرستان سوادکوه است که در میان  پوشش جنگلی قرار دارد. استفاده از این قلعه از اواسط دوره ساسانی تا پایان  دوره شاه عباس صفوی ادامه داشته.

برج لاجیم

برج لاجیم با یک  گنبد مخروطی ساده و ظریف پوشیده شده‌ است و در داخل یک پلان مدور شکل دارد.  در داخل این برج آرامگاه فردی از خاندان باوندیان قرار دارد.
برج لاجیم

برج باوند

قدمت برج باوند به دوران ساسانیان می‌رسد. این برج شبیه مهره رخ در شطرنج طراحی شده است.
برج باوند

برج دیوکلی

برج  دیوکلی به معنی لانه از سنگ و آجر ساخته شده است. این برج که سه پنجره  دارد در گذشته به‌عنوان برج دیده‌بانی منطقه شهرستان سوادکوه مورد استفاده  بوده است و همچنین اسکلت‌هایی در اطراف آن کشف شده که آثار نیزه بر آن‌ها  دیده می‌شود و نشان‌دهنده موقعیت دفاعی آن است.

دریاچه شورمست

دریاچه شورمست یکی از زیباترین اماکن موجود در شهرستان سوادکوه و دارای امکانات تفریحی مانند قایق، اسکی روی آب و اقامتگاه ساده است.
دریاچه شورمست

غار زنگیان

غار  زنگیان یکی از زیباترین غارهای شهرستان سوادکوه است که غاری طبیعی با قدمت  بسیار است. اطراف غار صخره است که این صخره سنگی همانند فرشی در اطراف این  غار پهن شده است. گفته می‌شود دهلیزهای این غار تا ۷۲۰ متر هم شناسایی شده  است.
غار زنگیان

غار کیجاک چال

غار کیجاک چال یا اسپهبد خورشید در داخل ارتفاعات جنگلی مشرف به روستای پیت سرا در دوآب شهرستان سوادکوه قرار دارد. دسترسی به این غار تنها با تجهیزات کامل امکان‌پذیر است. مردم  روستاهای اطراف این غار را به نام «دیوکالی» به معنای «لانه دیو»  می‌شناسند.
غار کیجاک چال

غار سوت شاه

در زمان حمله مغولان دو برادر از حکام منطقه به نام سوت شاه و فیروز شاه به این غار پناه برده‌اند.

همچنین بخوانید:

جنگل راش؛ زیبایی بر فراز سوادکوه 

دریاچه ای که یک شبه همه را کشت! 

دهکده قرون وسطایی که به شکل ترسناکی از آب بیرون می‌آید! 

دریاچه دوقلو سیاه گاو، آکواریوم طبیعی ایران 

غاری که فقط با یک قلم و چکش ساخته شد! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 90
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

غارها دنیایی اسرارآمیز و پر از شگفتی هستند که همیشه آدمی را برای کشف راز و رمزهایشان فرا می‌خوانند.

جاذبه های گردشگری آذربایجان غربی

در این مقاله همراه مجله دلتا باشید تا یکی از دیدنی‌ترین و تماشایی‌ترین غارهای ایرانی را معرفی کنیم.  غاری که بعد از بازدید از آن شیفته‌اش‌ می‌شوید و دل‌تان می‌خواهد نه فقط  برای بار دوم بلکه بارها و بارها از آن دیدن کنید. پس با ما در غارنوردی،  در غار آبی سهولان از جاذبه های گردشگری آذربایجان غربی همراه باشید.

غار سهولان کجاست؟

سهولان  یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر است که نام و نشان آن را در غرب کشور و در  سرزمین آذربایجان باید جستجو کنید و مسیر سفر را برای استان آذربایجان غربی  برنامه‌ریزی کنید؛ چرا که این غار از جاهای دیدنی مهاباد است  و در ۴۳ کیلومتری جنوب شرقی این شهر، در محور مهاباد–بوکان قرار دارد.  روستای سهولان و دامنه‌ی رشته کوه‌های کوتر، سهولان شگفت‌انگیز را در آغوش  خود جای داده‌اند.

غار سهولان

چرا این غار، سهولان نام دارد؟

غار  سهولان در مجاورت روستای سهولان قرار دارد که شاید به همین دلیل به این  نام خوانده می‌شود و نامی کردی است. در زبان مردمان کرد، این منطقه نیز  «سهول» به‌معنای یخ است. علاوه بر این نام، مردمان محلی منطقه به خاطر  لانه‌سازی و زندگی کبوترها در این غار به آن «کونه کوتر» یعنی «لانه‌ی  کبوتر» می‌گویند.

چرا این غار، سهولان نام دارد؟

سهولان؛ غاری سحرانگیز

غارها  جهانی ناشناخته در دل‌ کوه‌ها و درون زمین هستند که در نگاه اول فکر  نمی‌کنید چه زیبایی‌های حیرت آوری را در خود جای داده‌اند، اما کافی است پا  به درونشان بگذارید تا محو تماشای آن‌ها شوید. سهولان نیز یکی از  بی‌نظیرترین غارها و دومین غار آبی ایران است که قدمت آن به دوران دوم  زمین‌شناسی یعنی کرتاسه می‌رسد.

گوشه  گوشه‌ی این غار آهکی پر از دیدنی‌های چشم‌نواز است. قندیل‌های زیبا و  تماشایی که سقف و دیوارهای سهولان را مزین کرده‌اند و اشکال مختلف آهکی نیز  که در اثر ریزش آب و ایجاد سائیدگی صخره‌های آهکی به وجود آمده‌اند که  عروس دریایی، هشت پا، مار ماهی، لاک‌پشت حیوانات دریایی پای فیل، شیر، خوشه  انگور از جمله آن‌ها است و البته از بهترین سوژه‌ها برای گرفتن یک عکس  ماندگار هستند.

سهولان؛ غاری سحرانگیز

اما  یکی از هیجان‌انگیزترین تفریح‌ها در این غار، قایق‌سواری در دریاچه‌ها و  حوضچه‌ها است که با یک نگاه می‌توانید پی به رازهای درونی‌شان ببرید؛ چراکه  دریاچه‌ها مملو از آب‌های زلال و صافی هستند که تا چند متر می‎شود داخل  آن‌ها را دید.

ساکنان غار سهولان چه کسانی هستند؟

حالا  برویم و ببینیم در این غار چه کسانی زندگی می‌کنند؟ شاید جالب باشد که  بدانید ساکنان این غار موجودات عجیب و غریب افسانه‌ای که در فیلم‌ها  دیده‌اید و در داستان‌ها شنیده‌اید نیستند؛ بلکه کبوتر، زالو، مارگوس (لجن  خوار)، خفاش‌ها و موجودات ریز و کوچک هستند که درآب زندگی می‌کنند. کبوتران  چاهی زیادی برای لانه‌سازی و گذران زندگی در سهولان خانه دارند و در جاهای  مختلف غار نیز خفاش‌ها آشیانه‌ ساخته‌اند. به‌دلیل تاریک بودن و نبود نور،  هیچ نوع جلبکی در آب دریاچه‌ی سهولان رشد نمی‌کند و تنها جانداران  میکروسکوپی وجود دارند.

ساکنان غار سهولان چه کسانی هستند؟

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با جاذبه های گردشگری مطلب “غار پرآو؛ خطرناک‌ترین غار ایران” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

بزرگترین باغ وحش های دنیا را بشناسید 

درخت رنگین کمان کجا قرار دارد؟ 

درباره‌ تخت سلیمان چه می‌دانید؟ 

زراس؛ بهشت ناشناخته‌ی خوزستان 

۵ مکان دیدنی در شهر صورتی هند 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 آذر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

صخره موج اسم یک سنگ یک تکه و بسیار بزرگ در استرالیا است که به شکل موج‌های سونامی است.

صخره‌های مواج

صخره‌‌  های مواج یکی از پدیده‌های شگفت‌انگیز طبیعی‌اند که در شرق شهر کوچک هایدن  در غرب استرالیا قرار گرفته‌اند. نام صخره‌های مواج هایدن استرالیا از شکل  خاص‌شان که شبیه به امواج بلند اقیانوسی هستند، گرفته شده است. با مجله دلتا همراه باشید تا با این مکان بیشتر آشنا شوید.

صخره‌های مواج

شکل‌گیری صخره های مواج هایدن

باید  به این نکته توجه کرد که فرم خاص صخره های مواج هایدن (Hyden and Wave  Rock) در اثر پدیده موج تشکیل نشده‌است، بلکه در اثر فرسایش هوایی که در  زیر سطح زمین رخ داده، قبل از اینکه به بیرون نمایان شود، اتفاق افتاده است  و نتیجه آن هم شکل دواری است که در بالای صخره‌ها می‌بینید و شما را  احتمالا یاد موج دریا می‌اندازد. این امواج از گرانیت تشکیل شده‌اند و ۱۵  متر ارتفاع و ۱۱۰ متر طول دارند.

دیواره‌ای  در بالای این صخره‌ها وجود دارد که مثل یک محافظ عمل می‌کند. این دیواره  کمک می‌کند تا آب باران در سد ذخیره شود. این دیواره در سال ۱۹۵۱ ساخته شد.

شهر هایدن

بازدید از موج صخره‌ای استرالیا

در  محوطه‌ای از سنگ‌های ماقبل تاریخ، قدم زدن روی فرشی از گل‌های وحشی، زیر  آسمان آبی روشن، گوش سپردن به پیچش باد در لابه‌لای درختان، تجربه‌ای عالی و  بی‌نظیر خواهد بود. با هر قدم از شکل و اندازه این سنگ‌ها که در اثر شرایط  آب‌و‌هوایی فرسایش یافته‌اند، متعجب خواهید شد.

در  راه رسیدن به منطقه متوجه تغییر کاملا بارز پوشش گیاهی در منطقه می‌شوید.  در امتداد جاده از منطقه‌ای با پوشش گیاهی متراکم و جنگلی به سمت فلاتی با  پوشش گیاهی بازتر و صحرایی می‌روید و سپس شاهد رویش گل‌های زیبای صحرایی  خواهید بود. همچنین در هنگام عبور از جاده‌های این منطقه می‌توانید  کانگوروها را تماشا کنید که در میان جاده در حال پریدن هستند.

دیدنی های استرالیا

شهر هایدن و دیدنی‌های آن

شهر  هایدن شاید شهر بزرگی نباشد، اما دیدنی‌های آن محدود به صخره‌های موجی  هایدن نیست. فرش‌های رنگینی از گل‌های وحشی غرب استرالیا که از ماه سپتامبر  تا نوامبر می‌رویند. دیدن پرندگان بومی که تعداد آن‌ها به حدود ۴۰ گونه‌ی  خاص و متفاوت می‌رسد، بازدید از پارک وحشی هایدن که در آن کوالا‌های  دوست‌داشتنی و تعدادی کانگوروی سفید کمیاب نگهداری می‌شود، بازدید از  صخره‌های بومی غار Mulka و…

دیدنی های استرالیا

امکانات اقامتی در شهر کوچک هایدن در استرالیا زیاد  است، از متل‌های کوچک و زیبا گرفته تا هتل‌هایی مخصوص بک‌پکر‌ها و  کلبه‌های کوچک. علاوه بر این، در این شهر نانوایی‌ها، مغازه‌های اغذیه  فروشی، رستوران‌ها و کافه‌های خوبی برای هر ذائقه‌ای وجود دارد.

صخره های دیدنی

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با عجایب دیدنی بیشتر، “معماری استون هنج چیست؟” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

دریاچه‌ نفرین‌شده‌ای که حیوانات را تبدیل به سنگ می‌کند! 

درخت شیطان کجاست؟ 

عوض شدن مفهوم زمان در جزیره زنگبار!! 

بلندترین آبشار دنیا 

قبرستان جن ها در چابهار! 

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید .



:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 آذر 1399 | نظرات ()